[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 46
تعداد مشاهده ی مقالات: 2866996
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 705004

تعداد کل نویسندگان: 928
نویسندگان غیر تکراری: 850
نویسندگان تکراری: 78
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1460
مقالات پذیرفته شده: 364
مقالات رد شده: 1075
مقالات منتشر شده: 354

نرخ پذیرش: 24.93
نرخ رد: 73.63
____
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 112-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جایگاه مولفه‌های آموزش چندفرهنگی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی
سیروس منصوری ، فاطمه بهجتی اردکانی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده:   (1826 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه­های آموزش چندفرهنگی در محتوای کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود.روش پژوهش، تحلیل محتوا کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز مضمون(جمله، تصویر و فعالیت) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود که بر اساس نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. مؤلفه­ها و شاخص­های برنامه درسی چند فرهنگی شامل تحکیم وحدت و همبستگی ملی- قومی، توجه به مذاهب دیگر، انعکاس تنوع قومی، مذهبی، زبانی، آموزش ضد تبعیض نژادی و مذهبی، توزیع برابر منابع و فرصت­های تربیتی، پذیرش تفاوت و تکثر فرهنگی بر اساس ادبیات پژوهش استخراج و در کتاب­های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR برابر با 94/ محاسبه گردید، پایایی نیز بر اساس ضریب توافقی 89/ بدست آمد. یافته­ها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه­ی انعکاس تنوع قومی، مذهبی و زبانی (53 مورد) و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه­های توجه به مذاهب و ادیان دیگر (0 مورد)، آموزش عدم تعصب نژادی(0 مورد) و تبعیض و توزیع برابر منابع و فرصت­های تربیتی (0 مورد) می­باشد. همچنین بیشترین توجه را کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم به آموزش چند فرهنگی داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آموزش چندفرهنگی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، دوره ابتدایی.
متن کامل [PDF 412 kb]   (434 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mansoori S, behjati ardakani F. Content analysis of elementary school social studies textbooks based on multicultural education components. scds 2020; 9 (2) :91-112
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1123-fa.html

منصوری سیروس، بهجتی اردکانی فاطمه. بررسی جایگاه مولفه‌های آموزش چندفرهنگی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1399; 9 (2) :91-112

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657