1. اساسنامه دانشسراهای تربیتمعلم (1362) مصوب جلسۀ 333 مورخ 03/12/1362. 2. انجمن سالنامۀ دانشسرای عالی (1316-1313) سالنامۀ دانشسرای عالی، سال تحصیلی 1312-1313، تهران: مطعبۀ مجلس، دومین سالنامۀ دانشسرای عالی. 3. آقازاده، احمد (1382) تاریخ آموزش و پرورش ایران، تهران: ارسباران. 4. باوند، هرمیداس؛ باوند سوادکوهی، احمد و رضا عبادی جامخانه (1398) «بررسی چگونگی استحالۀ قدرت و کارکرد امنیتی افواج در ایران دورۀ قاجار»، مطالعات تاریخ انتظامی، دورۀ 6، شمارۀ 20: 111 تا 132. 5. بینشی فر، فاطمه (1392) «نقش بهمن بیگی در ایجاد دانشسرای عشایری»، پارسه، شمارۀ 21: 69 تا 86. 6. پولاک، یاکوب ادوارد (1368) سفرنامۀ پولاک، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، تهران: جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی. 7. جهانبگلو، رامین (1387) ایران و مدرنیته: گفت¬وگوهایی با پژوهشگران ایرانی و خارجی در زمینۀ رویارویی ایران با دستاوردهای جهان مدرن، ترجمۀ حسین سامعی، تهران: قطره. 8. حبیب پور گتابی، کرم (1393) «جامعه شناسی سیاست آموزشی در ایران با لنز حکومت مندی»، برنامه ریزی رفاه و توسعۀ، اجتماعی، شمارۀ 21 : 223 - 284. 9. حداد عادل، غلامعلی (1391) «مصاحبة غلامعلی حداد عادل پیرامون تربیت معلم»، از کتاب دانشگاه فرهنگیان، واقع نگاری تأسیس، گردآوری اسدالله گرمارودی و سید علی شریف زاده، تهران: مدرسه. 10. حق ویردی، رضا؛ برخورداری، رمضان؛ کشاورز، سوسن و علیرضا محمودنیا (1398) تحلیل گفتمان تربیتمعلم در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، فلسفۀ تربیت، 4(2): 57-81. 11. حکیمی، محمود (1377) داستان هایی از زندگی امیرکبیر، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 12. درانی، کمال (1384) تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام، تهران: سمت. 13. دریفوس، هیوبرت، رابينوپل (1387) میشل فوكو، فراسوی ساخت گرایی و هرمنوتیک، ترجمۀ حسین بشیريه، تهران: ني. 14. رجایی، محمدعلی (1361) تربیت معلم، تهران: جهاد دانشگاه، تربیت معلم. 15. رشدیه، فخرالدین (1370) زندگینامۀ پیر معارف (بنیان گذار فرهنگ نوین ایران)، تهران: هیرمند. 16. رضایی، محمد و محمود محمدی (1396) «گفتمان تربیت جدید و تولد مدرسه در ایران دورۀ قاجار»، جامعه شناسی تاریخی، دورۀ نهم، شمارۀ 2: 185 تا 211. 17. سجادیه نرگس (1394) تبارشناسی و تعلیم وتربیت، تهران: دانشگاه تهران. 18. شاهی، داوود (1385) «فوکو و مسألۀ تاریخ»، تاریخ در آینۀ پژوهش، شمارۀ 10: 85-114. 19. شمیم، علی اصغر (1371) ایران در دورۀ سلطنت قاجار، تهران: علمی. 20. شورای عالی معارف (1302) نظام نامۀ دارالمعلمین، پروگرام نظام نامه دارالمعلمین مرکزی، مصوبۀ 45 ، دوم دی ماه 1302. 21. شیرزادی، الهام؛ اسمعیل وندی، ایمان؛ نوذری، زهرا و اعظم چالاک (1396) «جایگاه علم و دانش در دین اسلام»، پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران. 22. صافی، احمد (1387) «سیر تحول تربیت معلم در آموزش و پرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده»، تعلیم و تربیت، دورۀ 24، شمارۀ 4 : 173 - 200. 23. صافی، احمد (1398) «صد سال تربیت معلم در ایران: فرصت¬ها، تهدیدها و چشم انداز آینده»، تعلیم و تربیت، دورۀ 35، شمارۀ 2: 83-106. 24. صالحی زاده، عبدالهادی (1390) «درآمدي بر تحلیل گفتمان میشل فوکو؛ روش هاي تحقیق کیفی»، معرفت فرهنگی اجتماعی، دورۀ 2، شمارۀ 3: 113 -141. 25. صدیق، عیسی (1297) نه کنفرانس در اصول تعلیمات عملی، تهران: دارالمعلمین. 26. صدیق، عیسی (1314) اصول تعلیم و تربیت جدید، تهران: روشنایی. 27. صدیق، عیسی (۱۳۴۱) سازندگان واقعی ملت، جلد ۱، تهران: یغما. 28. طالبوف، عبدالرحیم (1356) احمد (سفینه طالبی)، تهران: شبگیر. 29. عالی مرضیه (1398) «تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمانهای تربیتی»، پژوهش نامۀ تربیت تبلیغی، شمارۀ 17و18: 19- 54. 30. عبدالهی خانقاه، شهداد؛ ضرغامی، سعید؛ قائدی، یحیی و رمضان برخورداری (1397) «نقدی تبارشناسانه بر مفهوم دانش آموز نخبه در آموزش و پرورش معاصر ایران»، علوم تربیتی، دورۀ 25، شمارۀ 1: 5-22. 31. فراستخواه، مقصود (1388) سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران: بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن، تهران: رسا. 32. فوکو، میشل (1387) دیرینهشناسی دانش، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی. 33. فوکو، میشل (1381) نیچه، فروید، مارکس، ترجمۀ افشین جهاندیده، تهران: هرمس. 34. فوكو، میشل (1378) تاريخ جنون، ترجمة فاطمه ولياني، تهران: هرمس. 35. قاسمی پویا، اقبال (1387) مدارس جدید در دورۀ قاجاریه: بانیان و پیشروان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. 36. کبیری، مسعود (1397) «مقایسة سیاست های جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانش آموزان»، نوآوری های آموزشی، دورۀ 17، شمارۀ 4: 37-60. 37. کچوئیان، حسین و قاسم زائری (1388) «ده گام اصلی روششناختی در تحلیل تبارشناسانۀ فرهنگ؛ با اتکا به آراء میشل فوکو»، راهبرد فرهنگ، (7)2: 7-30. 38. گویا، زهرا و سهیلا غلام آزاد (۱۳۹۸) «دانشگاه فرهنگیان: صد سال تربیت رسمی معلم در ایران، آری! تداوم دارالمعلمین مرکزی، خیر!»، تعلیم و تربیت، ۳۵(2): ۳۹-۶۰. 39. ماتی، رودی (1383) «آموزش و پرورش در دورة رضاشاه»، ترجمة مرتضی ثاقب فر برگرفته از رضاشاه و شکل گیری ایران نوین، جمع آوری استفانی کرونین، تهران: جامی. 40. مجلة تعلیم و تربیت (1317) «بازدید ولیعهد از دانشسرای مقدماتی تربیتمعلم»، شماره های 9 و 10: 567. 41. محبوبی اردکانی، حسین (۱۳۷۰) تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، جلد اول. تهران: دانشگاه تهران. 42. محمدی، محمود (1398) «دارالمعلمین 1297: شیوۀ پذیرش دانشجو، برنامۀ درسی و ساختار اداری»، مقالات برگزیدۀ اولین همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس تربیت معلم در ایران، دیروز، امروز، فردا، تهران، دانشگاه فرهنگیان: 466 تا 677. 43. مکی، حسین (۱۳۷۳) زندگانی میرزا تقی خان امیرکبیر، تهران: ایران. 44. مناشری، دیوید (1396) نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمۀ محمد حسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: حکمت سینا. 45. نظری، علی اشرف (1391) سوژه، قدرت و سیاست، تهران: آشیان. 46. نوید ادهم، مهدی و رحیم روح بخش اله آباد (۱۳۹۹) تربیت معلم به روایت اسناد، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. 47. واتسن، رابرت گرنت (1354) تاریخ ایران از ابتدای قرن نوزدهم تا 1858، ترجمۀ ع.وحید مازندرانی، تهران: امیرکبیر. 48. یوسفی فر، شهرام. (1399). تاریخ دارالمعلمین مرکزی و عالی (1312 - 1297 شمسی). تهران: دانشگاه فرهنگیان 49. واتسون، کیت (1391) «اصلاحات آموزشی در انقلاب سفید/ جدال نظام درسی و سپاه دانش با معضل جهل و خیال»، ترجمۀ مجتبی حسن پور.http://tarikhirani.ir/fa/news/
|