[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 48
تعداد مشاهده ی مقالات: 3123468
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 798084

تعداد کل نویسندگان: 972
نویسندگان غیر تکراری: 891
نویسندگان تکراری: 81
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1513
مقالات پذیرفته شده: 380
مقالات رد شده: 1111
مقالات منتشر شده: 366

نرخ پذیرش: 25.12
نرخ رد: 73.43
____
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 2-1403 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 35-9 برگشت به فهرست نسخه ها
گسست های مهم در ساختارهای گفتمانی نظام تربیت معلم در بازۀ زمانی تأسیس دارالفنون تا دانشگاه فرهنگیان
علیرضا صادقی ، اکبر صالحی ، سعید ضرغامی همراه ، یحیی قائدی
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (368 مشاهده)
هدف این مطالعه، شناسایی گسست­ ها در صورت بندی­ های گفتمانی نظام تربیت معلم در بازۀ زمانی تأسیس دارالفنون تا تأسیس دانشگاه فرهنگیان است. برای این منظور، مطابق  با  روش تبارشناسی و مفروضه­ های تحلیل گسست در سه گام، به تحلیل تبار، تحلیل صفر و تحلیل تصادف این نظام پرداخته شده است. بر همین اساس، طبق تحلیل تبار و تحلیل صفر، ایجاد نظام تربیت معلم وابسته به شکل­ گیری  نظام تعلیم و تربیت جدید است و در طول این مدت اصلاح شده است و یا تغییر نموده است. تحلیل تصادف نشان از وجود رخدادهای پراکنده­ ای است که هر کدام بر نظام تربیت معلم کشور مؤثر بوده ­اند. حوادثی چون شکست ­های ایران از روسیه، پیروزی جنبش مشروطه و یا رخدادهای جهانی مانند جنگ جهانی دوم که بر این نظام اثر گذاشته ­اند. در تحلیل قدرت با بررسی اساسنامه ­ها و دستورالعمل ­های نظام تربیت معلم در این بازۀ زمانی، مشخص گردید که از منظر فوکو قدرت در تلاش است  با این روش، سوژه ­های حکومت ­پذیر از طریق تکنیک­ های گوناگون برای کنترل، نرمال سازی و شکل­ دهی رفتار مردم، ایجاد کند.
 
واژه‌های کلیدی: تبارشناسی، تحلیل گسست، دارالفنون، دانشگاه فرهنگیان، قدرت-دانش، نظام تربیت معلم.
متن کامل [PDF 1222 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/29 | پذیرش: 1402/12/13 | انتشار: 1403/12/23
فهرست منابع
1. اساسنامه دانشسراهای تربیت‌معلم (1362) مصوب جلسۀ 333 مورخ 03/12/1362.
2. انجمن سالنامۀ دانشسرای عالی (1316-1313) سالنامۀ دانشسرای عالی، سال تحصیلی 1312-1313، تهران: مطعبۀ مجلس، دومین سالنامۀ دانشسرای عالی.
3. آقازاده، احمد (1382) تاریخ آموزش و پرورش ایران، تهران: ارسباران.
4. باوند، هرمیداس؛ باوند سوادکوهی، احمد و رضا عبادی جامخانه (1398) «بررسی چگونگی استحالۀ قدرت و کارکرد امنیتی افواج در ایران دورۀ قاجار»، مطالعات تاریخ انتظامی، دورۀ 6، شمارۀ 20: 111 تا 132.
5. بینشی فر، فاطمه (1392) «نقش بهمن بیگی در ایجاد دانشسرای عشایری»، پارسه، شمارۀ 21: 69 تا 86.
6. پولاک، یاکوب ادوارد (1368) سفرنامۀ پولاک، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، تهران: جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی.
7. جهانبگلو، رامین (1387) ایران و مدرنیته: گفت¬وگوهایی با پژوهشگران ایرانی و خارجی در زمینۀ رویارویی ایران با دستاوردهای جهان مدرن، ترجمۀ حسین سامعی، تهران: قطره.
8. حبیب پور گتابی، کرم (1393) «جامعه شناسی سیاست آموزشی در ایران با لنز حکومت مندی»، برنامه ریزی رفاه و توسعۀ، اجتماعی، شمارۀ 21 : 223 - 284.
9. حداد عادل، غلامعلی (1391) «مصاحبة غلامعلی حداد عادل پیرامون تربیت معلم»، از کتاب دانشگاه فرهنگیان، واقع نگاری تأسیس، گردآوری اسدالله گرمارودی و سید علی شریف زاده، تهران: مدرسه.
10. حق ویردی، رضا؛ برخورداری، رمضان؛ کشاورز، سوسن و علیرضا محمودنیا (1398) تحلیل گفتمان تربیت‌معلم در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، فلسفۀ تربیت، 4(2): 57-81.
11. حکیمی، محمود (1377) داستان هایی از زندگی امیرکبیر، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
12. درانی، کمال (1384) تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام، تهران: سمت.
13. دریفوس، هیوبرت، رابينوپل (1387) میشل فوكو، فراسوی ساخت گرایی و هرمنوتیک، ترجمۀ حسین بشیريه، تهران: ني.
14. رجایی، محمدعلی (1361) تربیت ‌معلم، تهران: جهاد دانشگاه، تربیت‌ معلم.
15. رشدیه، فخرالدین (1370) زندگی‌نامۀ پیر معارف (بنیان گذار فرهنگ نوین ایران)، تهران: هیرمند.
16. رضایی، محمد و محمود محمدی (1396) «گفتمان تربیت جدید و تولد مدرسه در ایران دورۀ قاجار»، جامعه شناسی تاریخی، دورۀ نهم، شمارۀ 2: 185 تا 211.
17. سجادیه نرگس (1394) تبارشناسی و تعلیم وتربیت، تهران: دانشگاه تهران.
18. شاهی، داوود (1385) «فوکو و مسألۀ تاریخ»، تاریخ در آینۀ پژوهش، شمارۀ 10: 85-114.
19. شمیم، علی اصغر (1371) ایران در دورۀ سلطنت قاجار، تهران: علمی.
20. شورای عالی معارف (1302) نظام نامۀ دارالمعلمین، پروگرام نظام نامه دارالمعلمین مرکزی، مصوبۀ 45 ، دوم دی ماه 1302.
21. شیرزادی، الهام؛ اسمعیل وندی، ایمان؛ نوذری، زهرا و اعظم چالاک (1396) «جایگاه علم و دانش در دین اسلام»، پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران.
22. صافی، احمد (1387) «سیر تحول تربیت ‌معلم در آموزش و پرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده»، تعلیم و تربیت، دورۀ 24، شمارۀ 4 ‎: 173 - 200.
23. صافی، احمد (1398) «صد سال تربیت‌ معلم در ایران: فرصت¬ها، تهدیدها و چشم انداز آینده»، تعلیم و تربیت، دورۀ 35، شمارۀ 2: 83-106.
24. صالحی زاده، عبدالهادی (1390) «درآمدي بر تحلیل گفتمان میشل فوکو؛ روش هاي تحقیق کیفی»، معرفت فرهنگی اجتماعی، دورۀ 2، شمارۀ 3: 113 -141.
25. صدیق، عیسی (1297) نه کنفرانس در اصول تعلیمات عملی، تهران: دارالمعلمین.
26. صدیق، عیسی (1314) اصول تعلیم و تربیت جدید، تهران: روشنایی.
27. صدیق، عیسی (۱۳۴۱) سازندگان واقعی ملت، جلد ۱، تهران: یغما.
28. طالبوف، عبدالرحیم (1356) احمد (سفینه طالبی)، تهران: شبگیر.
29. عالی مرضیه (1398) «تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی»، پژوهش نامۀ تربیت تبلیغی، شمارۀ 17و18: 19- 54.
30. عبدالهی خانقاه، شهداد؛ ضرغامی، سعید؛ قائدی، یحیی و رمضان برخورداری (1397) «نقدی تبارشناسانه بر مفهوم دانش آموز نخبه در آموزش و پرورش معاصر ایران»، علوم تربیتی، دورۀ 25، شمارۀ 1: 5-22.
31. فراستخواه، مقصود (1388) سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران: بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن، تهران: رسا.
32. فوکو، م‍ی‍ش‍ل (1387) دیرینه‌شناسی دانش، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی.
33. فوکو، میشل (1381) نیچه، فروید، مارکس، ترجمۀ افشین جهاندیده، تهران: هرمس.
34. فوكو، میشل (1378) تاريخ جنون، ترجمة فاطمه ولياني، تهران: هرمس.
35. قاسمی پویا، اقبال (1387) مدارس جدید در دورۀ قاجاریه: بانیان و پیشروان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
36. کبیری، مسعود (1397) «مقایسة سیاست های جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانش آموزان»، نوآوری های آموزشی، دورۀ 17، شمارۀ 4: 37-60.
37. کچوئیان، حسین و قاسم زائری (1388) «ده گام اصلی روش‌شناختی در تحلیل تبارشناسانۀ فرهنگ؛ با اتکا به آراء میشل فوکو»، راهبرد فرهنگ، (7)2: 7-30.
38. گویا، زهرا و سهیلا غلام آزاد (۱۳۹۸) «دانشگاه فرهنگیان: صد سال تربیت رسمی معلم در ایران، آری! تداوم دارالمعلمین مرکزی، خیر!»، تعلیم و تربیت، ۳۵(2): ۳۹-۶۰.
39. ماتی، رودی (1383) «آموزش و پرورش در دورة رضاشاه»، ترجمة مرتضی ثاقب فر برگرفته از رضاشاه و شکل گیری ایران نوین، جمع آوری استفانی کرونین، تهران: جامی.
40. مجلة تعلیم و تربیت (1317) «بازدید ولیعهد از دانشسرای مقدماتی تربیت‌معلم»، شماره های 9 و 10: 567.
41. محبوبی اردکانی، حسین (۱۳۷۰) تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، جلد اول. تهران: دانشگاه تهران.
42. محمدی، محمود (1398) «دارالمعلمین 1297: شیوۀ پذیرش دانشجو، برنامۀ درسی و ساختار اداری»، مقالات برگزیدۀ اولین همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس تربیت ‌معلم در ایران، دیروز، امروز، فردا، تهران، دانشگاه فرهنگیان: 466 تا 677.
43. مکی، حسین (۱۳۷۳) زندگانی میرزا تقی خان امیرکبیر، تهران: ایران.
44. مناشری، دیوید (1396) نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمۀ محمد حسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: حکمت سینا.
45. نظری، علی اشرف (1391) سوژه، قدرت و سیاست، تهران: آشیان.
46. نوید ادهم، مهدی و رحیم روح بخش اله آباد (۱۳۹۹) تربیت‌ معلم به روایت اسناد، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
47. واتسن، رابرت گرنت (1354) تاریخ ایران از ابتدای قرن نوزدهم تا 1858، ترجمۀ ع.وحید مازندرانی، تهران: امیرکبیر.
48. یوسفی فر، شهرام. (1399). تاریخ دارالمعلمین مرکزی و عالی (1312 - 1297 شمسی). تهران: دانشگاه فرهنگیان
49. واتسون، کیت (1391) «اصلاحات آموزشی در انقلاب سفید/ جدال نظام درسی و سپاه دانش با معضل جهل و خیال»، ترجمۀ مجتبی حسن پور.http://tarikhirani.ir/fa/news/
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Salehi A, Zarghami hamrah S, Ghaedi Y. Recognizing the discontinuities from the discourse formations of the Teacher Education System -The establishment of Dar-al Funun School to the establishment of Farhangian University. scds 2024; 12 (4) :9-35
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1543-fa.html

صادقی علیرضا، صالحی اکبر، ضرغامی همراه سعید، قائدی یحیی. گسست های مهم در ساختارهای گفتمانی نظام تربیت معلم در بازۀ زمانی تأسیس دارالفنون تا دانشگاه فرهنگیان. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1403; 12 (4) :9-35

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1543-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710