[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 46
تعداد مشاهده ی مقالات: 2866241
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 704660

تعداد کل نویسندگان: 928
نویسندگان غیر تکراری: 850
نویسندگان تکراری: 78
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1460
مقالات پذیرفته شده: 364
مقالات رد شده: 1075
مقالات منتشر شده: 354

نرخ پذیرش: 24.93
نرخ رد: 73.63
____
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 109-88 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ادراک دانش آموزان مهاجر افغانی دربارۀ وضعیت مربوط به تربیت شهروندی در مدارس ایران؛ (نمونه موردی کرج)
مینو غلام حسین ، یحیی قائدی ، سعید ضرغامی ، رمضان برخورداری ، علی اکبر صالحی
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (316 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی چالشهای آموزش تربیت شهروندی بر مبنای ادراک دانشآموزان مهاجر افغان است که با هدف توصیف و تفسیر تجارب زیسته از مؤلفههای تربیت شهروندی، انجام شده است. روش پژوهش، شامل جامعۀ والدین و دانشآموزان در مقطع ابتدایی منطقۀ 4 استان البرز، شامل 6 دختر و 10 پسر مهاجر بود. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود که تا حد اشباع دادهها ادامه یافت و با بهکارگیری روش استرابرت و کارپنتر، مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. پس از تحلیل دادهها و حذف کدهای مشترک، کد مفهومی که بیانگر تجارب مشارکتکنندگان بود، استخراج  شد و در 10 مضمون اصلی دستهبندی شد. یافته ­های پژوهش حاضر حاکی از این است که پاسخ ­های مصاحبه­ شوندگان را می­ توان در محورهای حفاظت از محیط زیست، مبتنی‌بر تحلیل مصاحبه‌ها، حاکی از مضامین حفاظت از محیط‌زیست، حقوق و وظایف شهروندی، همدلی،  مسئولیت‌پذیری، احترام به حقوق دیگران، همکاری، تبعیض، روحیۀ عدالت‌خواهی، انتقادگری و انتقادپذیری و برقراری ارتباط، مضمون­‌بندی کرد. مضمون­ های تبعیض، همدلی، همکاری و ارتباط مضمون­ه ایی بودند که مصاحبه­ شوندگان، بیشترین چالش را در مورد کم‌و‌کیف آن با توجه به تجربه در آموزش و پرورش ایران داشتند، قابل توجه بود. بر‌اساس تحلیل مضامین فوق، سوگیری جنسیتی به نفع مردان و نقش حاشیه‌ای زنان، یکی از تمایزهای مشخص مصاحبه‌شوندگان است.

 
واژه‌های کلیدی: تجربۀ زیسته، تربیت شهروندی، جنسیت، دانش موزان افغان.
متن کامل [PDF 1441 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/27 | پذیرش: 1402/2/27 | انتشار: 1402/12/29
فهرست منابع
1. احمدی، پروین و سما کشاورز دیزجینی (1397) «جایگاه آموزش شهروندی و حقوق شهروندی در برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی»، اخلاق زیستی، 8(1): 68-55.
2. ارجمندنیا، علیاکبر؛ ملکی، سمانه و راضیه غیاثی (1396) «نقش مهاجرت بر بروز مشکلات رفتاری کودکان» روانشناسی فرهنگی، 1(1): 113-99.
3. آشپز، فاطمه؛ ماهروزاده، طیبه؛ بناهان قمی، مریم و پروین صمدی (1399) «بررسی تحلیلی میزان توجه به ابعاد زیباشناسی تربیت شهروندی در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی»، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 17(39): 133-147.
4. باقری، خسرو و رمضان برخورداری (1391) «مؤلفه های روش شناختی پژوهش پدیدار شناختی در تعلیم‌و‌تربیت»، پژوهش نامۀ مبانی تعلیم‌و‌تربیت، 2(2): 140-121.
5. تفرشی مطلق، لیلا (1389) «مطالعات پسا استعماری در مطالعات مهاجرت»، علوم سیاسی، 1(10): 211-222.
6. حاج باقری، ادیب؛ پرویزی، سرور و مهوش صلصالی (1390) روش های تحقیق کیفی، تهران: بشری.
7. خسروی، رقیه؛ بهادری، راضیه؛ گراوند، فاطمه و علی یاراحمدی (1399) «مطالعۀ عوامل مرتبط با سازگاری دانشآموزان افغانستانی ساکن در شهر شیراز»، دو فصل نامۀ مطالعات جمعیتی، 5(1): 175-149.
8. رستمی، لیلا و رشید ذوالفقاری زعفرانی (1400) «شناسایی وضعیت مؤلفه های تأثیرگذار آموزش شهروندی»، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4): 45-34.
9. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1390) مصوبۀ سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش، مصوب جلسه 704 مورخ 6/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/805637.
10. سنقری، ناهید؛ فکری آزاد، حسین و معصومه معارف وند (1393) «موانع ادغام اجتماعی نوجوانان افغانستانی در جامعۀ ایرانی»، دو فصل نامۀ پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، 3(5): 124-101.
11. سیفی، آناهیتا (1396) «علل و پیامدهای زنانه شدن مهاجرت بین المللی در پرتو امنیت انسانی با تأکید بر حقوق بین الملل: چالش ها و راهکارها»، پژوهش نامۀ زنان، 8(1): 120-85.
12. فیشر، رابرت (1401) آموزش تفکر به کودکان، ترجمۀ مسعود صفایی‌مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: گوزن.
13. کرمی، ناصر؛ کچوئیان جوادی، رضا؛ قدمی، مجید و علی محبی (1400) «طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دورۀ ابتدایی برآمده از مؤلفه های مکتب اسلام»، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6(4): 52-31.
14. کریمی زاده، نسرین؛ عارفی، محبوبه و علیرضا صادقی (1401) «بررسی تجربۀ زیستۀ دانش‌آموزان افغانستانی در تعاملات و ارتباطات درون مدرسه ای در دورۀ متوسطۀ اول»، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(37): 112-95.
15. کمالپورخوب، ناصر؛ نظری، خسرو و کبری کمالپور خوب (1400) «تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطۀ شهر تهران»، پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 3(3): 171-147.
16. گلبهاری، ندا و علی رجبلو (1399) «بررسی آموزش شهروندی در کتب درسی تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم با تأکید بر ساختار جدید آموزشی 3-3-6»، دو فصل نامۀ جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، 7(15): 297-324.
17. ماهروزاده، طیبه و شیوا رمضان پور (1390) «تأثیر روش اجتماع پژوهشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان و پرورش مهارت‌های شهروندی»، اندیشه های نوین تربیتی، 7(3): 31-63.
18. محلاتی، ریحانه و خدیجه ابوالمعالی (1395) «مقایسۀ ابعاد سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ایرانی و مهاجر دورۀ متوسطه با توجه به ملیت نوع مدرسه و جنسیت آنان»، نوآوریهای آموزشی، 15(60): 118-99.
19. مصطفیپور، روزیتا؛ ادیب، یوسف؛ ملکی آوارسین، صادق و بهنام طالبی (1399) «شناسایی ابعاد برنامۀ درسی مغفول بر‌اساس تفاوت برنامۀ درسی آکادمیک و برنامۀ درسی قصد شده آموزش مفاهیم شهروندی در کتب مطالعات اجتماعی متوسطۀ دوره اول»، پژوهش های برنامه درسی، 10(1): 202-157.
20. موسوی، صادق؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ حقانی، محمود و سعید صفایی موحد (1399) «تجارب معلمان دورۀ ابتدایی از چالش های آموزشی به مهاجرین»، پژوهش های برنامۀ درسی، 10(2): 65-34.
21. Abiodun Durosaro, I. & Meshach Otaru. B & Oluwafemi Akerele, P. (2020) «Education for Good Citizenship». The role of Counselling. www. Researchate. Net/ publication/ 33842518.
22. Benhabib, S. (1996) «Four Toward a Deliberative Model of Democratic Legitimacy», In S. Benhabib (Ed.), Democracy and Difference: Contesting the Boundaries of the Political: 67-94, Princeton: Princeton University Press. [DOI:10.1515/9780691234168-005]
23. Bolivar, A. (2007) Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura, Barcelona: Grao.
24. Breu, S. (2017) «The challenge of education of refugee children to avoid creating tomorrow's extremists», SSR. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3088142. [DOI:10.2139/ssrn.3088142]
25. Cho, H. (2018) «Crafting a third space: Integrative strategies for implementing critical citizenship education in a standards-based classroom», The Journal of Social Studies Research, 42(3): 273-285. [DOI:10.1016/j.jssr.2017.07.001]
26. Di Massi, D., & Santi, M. (2016) «Learning democratic thinking: a curriculum to philosophy for children as citizens», Journal of Curriculum Studies, 48(1): 136-150. [DOI:10.1080/00220272.2015.1088064]
27. Dumitriu, C., & Dumitru, G. (2014) «Achieving Citizenship Education. A Theoretical and Experimental Approach», Procedia - Social and Behavioral Sciences, 149: 307-311. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.08.247]
28. Ghebru, B., & Lloyd, M. (2020) «From civic to citizenship education: Toward a stronger citizenship orientation in the Ethiopian CEE curriculum», International Journal of Educational Development, 72: 102143. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2019.102143]
29. Lees, S. (2014) «Sexuality and citizenship education», In M. Arnot (Ed.), Challenging Democracy International Perspectives on Gender and Citizenship. Routledge.
30. Leseigneur, C. (2021) «Is there a form of citizenship specific to philosophy for children?», Childhood and Philosopy, 17: 1-18. [DOI:10.12957/childphilo.2021.55786]
31. Ndofirepia, A.P. (2015) «Rethinking ukama in the context of philosophy for Children in Africa», The Taylor & Francis: 428-441. [DOI:10.1080/02671522.2015.1073773]
32. Moustakas, C. (2010) Phenomenological research methods, Sage Publications.
33. O'shia, K. (2003) Developing a shard understanding. A glossary of terms for education for democratic citizenship. Strasburg council of Europe publishing.
34. Perussiani. S. (2014) Demoeraiz (Demoeraey), Torino: Ednaudi.
35. Tonga, D. (2020) «Comparative Analysis of Values in Islamic Texts and social studies education in Turkey», i.e: inquiry in education, 12(1): 1-20.
36. Way, N. (2004) «Intmacy, Desire, and Distrust in the Friendships of Adolescent Boys ». In N. Way & J.Y. chu (Eds.) Adolescent boys: Exploring diverse cultures of boyhood. pp. 167-196. [DOI:10.18574/nyu/9781479872572.003.0014]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamhossein M, Qaidi Y, Zarghami S, Barkhordari R, Salehi A A. Examining the Perception of Afghan Immigrant students about the situation related to citizenship Education in Iranian schools (A case study in Karaj). scds 2023; 11 (4) :88-109
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1578-fa.html

غلام حسین مینو، قائدی یحیی، ضرغامی سعید، برخورداری رمضان، صالحی علی اکبر. بررسی ادراک دانش آموزان مهاجر افغانی دربارۀ وضعیت مربوط به تربیت شهروندی در مدارس ایران؛ (نمونه موردی کرج). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1402; 11 (4) :88-109

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1578-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657