[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 46
تعداد مشاهده ی مقالات: 2866241
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 704660

تعداد کل نویسندگان: 928
نویسندگان غیر تکراری: 850
نویسندگان تکراری: 78
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1460
مقالات پذیرفته شده: 364
مقالات رد شده: 1075
مقالات منتشر شده: 354

نرخ پذیرش: 24.93
نرخ رد: 73.63
____
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 8-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 37-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نشانه‌شناختی ساختار دینداری در دو فیلم «رنگ خدا» و «قدمگاه»
ندا خداکرمیان گیلان ، محمد رضا حشمتی ، اسداله بابایی فرد
دانشجوی دکتری، جامعه‌شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
این پژوهش به بررسی نشانه‌شناختی ساختار دینداری در دو فیلم "رنگ خدا" و "قدمگاه" می‌پردازد. سینما به عنوان یک رسانۀ قدرتمند، نقشی کلیدی در بازنمایی و بازتولید گفتمان‌های دینی ایفا می‌کند. هدف این مطالعه، واکاوی قواعد، ساختارها و الگوهای دینی در این دو فیلم است. روش تحقیق کیفی با رویکرد نشانه‌شناسی انتخاب شده است و نشانه‌های تصویری موجود در فیلم‌ها مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. در این پژوهش، به نقش دین در جامعۀ ایرانی و نحوۀ بازنمایی آن در این دو اثر، پرداخته می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که هر دو فیلم حاوی مجموعه‌ای غنی از رمزگان فنی، اجتماعی و ایدئولوژیک هستند. تحلیل نشانه‌شناختی فیلم‌ها آشکار می‌کند که هر دو اثر به طور گسترده از نشانه‌های دینی برای انتقال پیام‌های خود استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال، این فیلم‌ها تصویری از دین به عنوان منبع آرامش، امید و معنای زندگی در جامعه‌ای سنتی ارائه می‌دهند. شخصیت‌های مذهبی در این فیلم‌ها به عنوان رهبران معنوی و اخلاقی جامعه به تصویر کشیده می‌شوند و هویت و معنای شخصیت‌های فیلم از طریق دین شکل می‌گیرد. در مقابل، شخصیت‌های ثروتمند و قدرتمند تمایل کمتری به دین دارند، در حالی که شخصیت‌های فقیر و محروم بیشتر به دین پناه می‌برند. همچنین، زنان در این فیلم‌ها اغلب در نقش‌های سنتی و مطیع به تصویر کشیده می‌شوند.
واژه‌های کلیدی: تهمت، فیلم، نشانه‌شناختی، نذر، وجود خداوند.
متن کامل [PDF 1008 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/6 | پذیرش: 1402/5/23 | انتشار: 1403/4/28
فهرست منابع
1. اسفندیاری، شهاب؛ پیراوی ونک، مرضیه؛ حسینی، سید عماد و شایان سناء (1398) «نسبت ماهیت سینما با دین و هویت ملی: رهیافتی انتقادی به دیدگاه‌های سید مرتضی آوینی»، نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ 9، شمارۀ 18: 45 – 60.
2. پاکدهی، علیرضا؛ نقیب السادات، علیرضا و محسن گودرزی (1396) «بازنمایی دین در سینمای پس از انقلاب، رابطه با زمینه‌های اجتماعی و دین رسانه‌ای شده»، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، شمارۀ 3: 1 - 28.
3. حسن‌پور، آرش؛ قاسمی، وحید؛ آقابابایی، احسان؛ رضایی، محمد و علی ربانی (1398) «برساخت سوژۀ دینی در گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شمارۀ 4: 619- 716.
4. راودراد، اعظم؛ سلیمانی، مجید و رویا حکیمی (1390) «تحلیل بازنمایی گفتمان‌های دینی در سینمای ایران مطالعۀ موردی فیلم کتاب قانون»، مطالعات تحقیقات اجتماعی، دورۀ اول، شمارۀ 1: 71 – 88.
5. سرافراز، حسین؛ پاکتچی، احمد؛ کوثری، مسعود و حسام الدین آشنا (1396) «واکاوی نظریۀ فرهنگی «سپهر نشانه‌ای» یوری لوتمان و کاربست آن در زمینۀ تحلیل مناسبات میان دین و سینما»، راهبرد فرهنگ، دورۀ 10، شمارۀ 39: 73 – 96.
6. سلطانی گردفرامرزی، مهدی و فاطمه محمدی (1392) «شیوۀ بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی دورۀ سازندگی»، راهبرد فرهنگ، شمارۀ 24: 31 – 42.
7. سلطانی، علی اصغر و بنت‌الهدی بنایی (1391) «بررسی نشانه‌شناختی عناصر دینی در فیلم نشانه‌ها اثر شیامالان»، زبان‌پژوهی دانشگاه الزهرا، دورۀ ششم، شمارۀ 12: 75 – 98.
8. شرکاء، آنتونیا (1380) «نقش دو نسل از فیلم‌سازان مؤلف در پیشرفت سینمای ایران»، علوم اجتماعی، دورۀ 8، شمارۀ 15 – 16: 265 – 276.
9. فیسک، جان (1381) «فرهنگ و ایدئولوژی»، ترجمۀ مژگان برومند، فصل نامۀ ارغنون، شمارۀ 20: 117 – 126.
10. کرس، آلژیرداس ژولین (1398) نقضان معنا، عبور از روایت‌شناسی ساختارگرا؛ زیبایی‌شناسی حضور، ترجمۀ حمیدرضا شعیری، تهران: خاموش.
11. کویلی، پاول (1395) سیر نشانه‌شناسی، ترجمۀ راحله قاسمی، تهران: سیاهرود.
12. محمدی‌فر، غلامرضا و عبدالله بیچرانلو (1392) «رویکرد فیلم‌های ایرانی برگزیده شده در جشنواره‌های بین‌المللی به مسائل اجتماعی»، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، دورۀ 14، شمارۀ 21: 7 – 21.
13. مریدی، محمدرضا؛ و معصومه تقی‌زادگان (1400) «بازنمایی دین در آثار سینمای دینی ایران: مطالعۀ تطبیقی آثار سینمایی اولین (1384) و دهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم کوتاه دینی رویش» مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 62، شمارۀ 8: 85-112.
14. نقیبی اصفهانی، مریم؛ پورمند، حسنعلی و مهدی کشاورز افشار (1394) «مطالعۀ تطبیقی شرایط اجتماعی و بازنمایی سینمایی در سینمای دهۀ 80 ایران: مطالعۀ موردی فیلم نفس عمیق»، جامعه شناسی هنر و ادبیات، دورۀ 7، شمارۀ2: 207 – 228.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodakaramian gilan N, heshmati M, babaeifard A. A Semiotic Analysis of the Religiosity Structure in two Films ‘Range Khoda' and 'Ghadamgah'. scds 2023; 12 (2) :9-37
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1644-fa.html

خداکرمیان گیلان ندا، حشمتی محمد رضا، بابایی فرد اسداله. تحلیل نشانه‌شناختی ساختار دینداری در دو فیلم «رنگ خدا» و «قدمگاه». مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1402; 12 (2) :9-37

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1644-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657