پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
چکیده: (19240 مشاهده)
هدف مقالهی حاضر بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی معلمان مدارس شهرستان بوکان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است. براساس الگوی نظری کییز، سلامت اجتماعی 234 نفر از معلمان سه مقطع تحصیلی سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهربوکان سنجیدهشدهاست. نتایج نشان میدهد که میانگین سلامت اجتماعی در میان نمونه بررسی شده برابر با 17/62 درصد بوده است. نتایج همچنین نشان میدهد، مردان معلم بسیار بیشتر از زنان از سلامت اجتماعی در ابعاد مختلف آن برخوردارند. نتیجهی آزمون مقایسهی میانگینهای مستقل نشان میدهد که میانگین سلامت اجتماعی و ابعاد آن در میان کسانی که دارای منزل شخصی بودهاند بسیار بالاتر از میانگین سلامت اجتماعی افراد مستأجر بوده است. همچنین با ارتقای سطح طبقاتی از میزان سلامت اجتماعی و ابعاد آن بهشدّت کاسته شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش سطح سرمایهی فرهنگی میزان سلامت اجتماعی نیز در همهی ابعاد، افزایش پیدا میکند. نتایج تحقیق حاکی از آن است با افزایش میزان دینداری افراد، میزان سلامت اجتماعی آنها نیز افرایش پیدا میکند.