هدف اساسی تحقیق حاضر این است که مهمترین ویژگیهای مرتبط با چگونگی بازنمایی فرآیند جامعه پذیری و شکلگیری هویتهای دینی و ملی و قومی را با تاکید بر نقش عنصر جنسیت و جایگاه سیستم های آموزشی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا از این طریق، مبانی نظری و یافتههای پژوهشی لازم بمنظور سنجش بازتولید مدل هژمونی مردانه جامعهپذیری در ایران ارائه گردد. مطابق یافتههای این تحقیق، بازتولید الگوهای ناظر بر هژمونی مردانه از طریق سیستم آموزشی در عرصههای گوناگون جامعه پذیری جنسیتی و دینی و ملی، کاملاً چشمگیر و فراگیر است، که تایید کننده این واقعیت اساسی است که تفوق مطلق جنس مذکر اصولا معطوف به مفروضات و گزارههایی است که پیشاپیش پذیرفته شده و قطعی تلقی میشوند و بر اساس آنها نقشهای جنسیتی متفاوت برای مردان و زنان در فرهنگ و اقتصاد خانواده و جامعه شکل یافته و سازماندهی میشوند و چنین باورهایی را از طریق مکانیسمهای متعدد جامعه پذیری بویژه سیستمهای آموزشی و رسانه ای در جامعه تقویت و نهادینه میکنند.