[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 47
تعداد مشاهده ی مقالات: 2968141
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 744136

تعداد کل نویسندگان: 965
نویسندگان غیر تکراری: 886
نویسندگان تکراری: 79
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1485
مقالات پذیرفته شده: 378
مقالات رد شده: 1088
مقالات منتشر شده: 360

نرخ پذیرش: 25.45
نرخ رد: 73.27
____
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( 2-1394 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 155-133 برگشت به فهرست نسخه ها
هژمونی مردانه‌ی جامعه‌پذیری در ایران
یعقوب فروتن
دانشگاه مازندران
چکیده:   (15568 مشاهده)

هدف اساسی تحقیق حاضر این است که مهمترین ویژگیهای مرتبط با چگونگی بازنمایی فرآیند جامعه پذیری و شکلگیری هویت­های دینی و ملی و قومی را با تاکید بر نقش عنصر جنسیت و جایگاه سیستم های آموزشی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا از این طریق، مبانی نظری و یافته­های پژوهشی لازم بمنظور سنجش بازتولید مدل هژمونی مردانه جامعه­پذیری در ایران ارائه گردد. مطابق یافته­های این تحقیق، بازتولید الگوهای ناظر بر هژمونی مردانه از طریق سیستم آموزشی در عرصه­های گوناگون جامعه پذیری جنسیتی و دینی و ملی، کاملاً چشمگیر و فراگیر است، که تایید کننده این واقعیت اساسی است که تفوق مطلق جنس مذکر اصولا معطوف به مفروضات و گزاره­هایی است که پیشاپیش پذیرفته شده و قطعی تلقی می­شوند و بر اساس آنها نقش­های جنسیتی متفاوت برای مردان و زنان در فرهنگ و اقتصاد خانواده و جامعه شکل یافته و سازماندهی می­شوند و چنین باورهایی را از طریق مکانیسم­های متعدد جامعه پذیری بویژه سیستم­های آموزشی و رسانه ای در جامعه تقویت و نهادینه می­کنند.   

واژه‌های کلیدی: هژمونی مردانه، جامعه پذیری، جنسیت، مذهب، قومیت، سیستم آموزشی و رسانه‌ای
متن کامل [PDF 455 kb]   (1949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/18 | پذیرش: 1393/12/5 | انتشار: 1394/2/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masculine Hegemony of Socialization in Iran. scds 2015; 3 (4) :133-155
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-215-fa.html

فروتن یعقوب. هژمونی مردانه‌ی جامعه‌پذیری در ایران . مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1394; 3 (4) :133-155

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-215-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 2-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660