قابلیت جذب مردم توسط فضاهای عمومی سبب شده است تا از اینگونه فضاها بهعنوان ظرفی برای شکلگیری سرمایهی اجتماعی یاد شود. از این نویسندگان کوشیدهاند با طرح "چرایی" رابطه میان فضاهای عمومی و سرمایهی اجتماعی، ابعاد گوناگون این مسأله را به روش تبیینی در قالب استدلال استنتاجی و به آزمون گذاشتن نظریه از طریق فرضیات، بیان کنند. لذا بررسی نحوهی اثرگذاری ابعاد کالبدی و اجتماعی فضا بر عواملی چون هنجارها و اعتماد اجتماعی و نیز مشارکت حادث در شبکههای اجتماعی، میتواند تبیین کنندهی نقش فضاهای عمومی در سرمایهی اجتماعی باشد که این کار از طریق آزمون رگرسیون در روش چند جملهای در نرمافزارهای SPSS و Matlab به انجام رسیده است. نتایج حاصل از دادههای 384 نمونهی آماری که از طریق پیمایش میدانی با ابزار پرسشنامه و بهصورت اتفاقی در محدودهی فضاهای عمومی محلات بافت مرکزی آمل بهدست آمده است، نشان میدهد که ابعاد کالبدی (فضا) و اجتماعی (فعالیت) در فضاهای عمومی مؤثر بر ابعاد سرمایهی اجتماعی یعنی هنجار و شبکهی اجتماعی است. ضمن آنکه جمیع شاخصهای مربوط به مطلوبیت فضای عمومی با سرمایهی اجتماعی رابطهی مستقیم و مثبت 65.3 درصد برقرار کرده است. بنابراین بهبود در شرایط کالبدی و اجتماعی فضاهای عمومی به اثرگذاری مثبت بر روی سرمایهی اجتماعی در سطح جوامع محلهای میانجامد.