اگر چه
داده های تجربی فراوانی گزارهی تأثیر سرمایه ی فرهنگی خانواده بر موفقیت تحصیلی
را تأیید کرده است، درباره ی مکانیسم
تأثیرگذاری آن اختلاف نظر وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی مکانیسم
کیفیت ارزشیابی دروس در مطالعه ی تأثیر سرمایه ی فرهنگی بر موفقیّت تحصیلی است. مطالعه ی
تجربی با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. کلیه ی دانش آموزان دوره ی
راهنمایی و متوسطه ی شهرستان جوین در سال تحصیلی 1389-1390 جامعه ی آماری مورد
مطالعه را تشکیل میدهند. حجم نهایی نمونه ی تحقیق شامل 369 نفر است که با روش
نمونه گیری طبقهای نسبی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد
که سرمایه ی فرهنگی خانواده سهم قابل ملاحظهای در موفقیت تحصیلی فرزندان دارد. این درحالی است که یافته های این مطالعه، حمایت
زیادی از مکانیسم کیفیت ارزشیابی دروس در موفقیت تحصیلی فرزندان نمی نماید.