این مقاله با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در تبادل دانش بین دانشجویان دانشگاه تکجنسیتی نهاوند و با رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دوره کارشناسی در چهار رشته تحصیلی موجود دانشگاه بود که با توجه به محدود بودن آنها از روش تمامشماری استفاده گردید (98 نفر). برای گردآوری دادهها در زمینه سرمایه اجتماعی از مقیاس استاندارد ناهاپیت و گوشال و پوتنام بهره گرفته شد و مولفههای تبادل دانش نیز از پرسشنامه سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک اقتباس گردید. پایایی ابزار سنجش، پس از رواسازی توسط اعضای هئیتعلمی دانشگاه ، بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد که بهطور متوسط عدد 82/0 بهدست آمد. برای بررسی و تحلیل روابط بین متغیرهای مکنون («تبادل دانش» و «سرمایه اجتماعی») و آشکار از مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداکثر درستنمایی استفاده شد. بررسی شاخص سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان نشان داد که میانگین این مولفه بالاتر از حد متوسط بوده ولی تبادل دانش و تجربه بین دانشجویان در حد متوسط قرار دارد. در بخش مدلیابی معادلات ساختاری، شاخصهای برازندگی نشاندهنده برازش مناسب مدل مورد مطالعه با دادههای مشاهده شده بود و نتایج این بخش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر تمامی مولفههای تبادل دانش و تجربه تاثیر مستقیم و معنادار داشته است.
Aazami M, Nadri Mahdei K, Leila Zolikhaei Sayyar L, Pouya M. Study of social capital and knowledge sharing interaction among female students of a unisex university. scds 2018; 7 (1) :59-86 URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-456-fa.html
اعظمی موسی، نادری مهدیی کریم، زلیخایی سیار لیلا، پویا مهرداد. واکاوی سرمایه اجتماعی و اشتراک و تبادل دانش بین دانشجویان دختر در دانشگاه تکجنسیتی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1397; 7 (1) :59-86