امروزه همراه با رشد و توسعهی
صنایع و واحدهای تجاری مختلف، عواقب و تأثیرات فعالیتهای آنها بر جامعه و عدم
ارائهی گزارشگری اجتماعی، میان انتظارات واحدهای اقتصادی و انتظارات جامعه شکاف
پدید آورده است.مقاله ی حاضر، مؤلفه ها و شاخصهای افشای بعد اجتماعی مسؤولیت شرکتها را
با رویکرد توسعهی پایدار و با استفاده از روشهای پرسشنامه و تحلیل مدل مسیردر
یک چارچوب جامع ارائه و مورد تحلیل قرار داده است. همچنین، وضعیت موجود آن و سطح افشای
بعد اجتماعی در شرکتها از طریق تحلیل محتوا گزارشهای هیأت مدیرهی شرکتهای
ایرانی تعیین گردیده است.
نتایج تحلیل مسیر و شاخصهای
مطلوب برازش مدل ساختاری، بیانکنندهی معناداری و تبیین و توجیه مناسب کلیهی مؤلفه ها برای افشای بعد
اجتماعی مسؤولیت شرکتهاست. یافته ها بیانکنندهی این است که مهمترین مؤلفه های
بعد اجتماعی از نظر انتظارات ذینفعان عبارتند از اخلاق کسب و کار، فساد و رشوهخواری
و مشارکت در توسعهی جامعه و همچنین بیشترین افشای اجتماعی در وضعیت موجود گزارشهای
شرکتها عبارتند از: مؤلفه های کار و کارکنان، مشتریان و مصرفکنندگان. در مجموع،
سطح پایین افشای بعد اجتماعی در شرکتهای ایرانی نشان دهندهی شکاف بالای وضعیت
موجود از انتظارات جامعه است و مستلزم وجود مقررات، الزامات و استانداردهای مناسب
در حوزهی گزارشگری و افشای شرکتها برای پاسخگویی به انتظارات ذینفعان و جامعه
است.
حساس یگانه یحیی، برزگر قدر ت اله. ارائه ی مؤلفه ها و شاخص های بُعد اجتماعی مسؤولیت شرکت ها و وضعیت موجود آن در ایران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1392; 2 (1) :209-234