[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2806513
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682182

تعداد کل نویسندگان: 908
نویسندگان غیر تکراری: 833
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 353
مقالات رد شده: 1069
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.43
نرخ رد: 73.98
____
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 8-1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 93-67 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش مخاطبان درباره ی استفاده از جذبه های مختلف درطراحی پیام‏های سلامت تلویزیون
سارا ابوطالب جولا، حبیب راثی تهرانی
چکیده:   (18901 مشاهده)

طراحی پیام‏های سلامت مقوله‏ای میان‏رشته‏ای است که از حوزه­ی ارتباطات سلامت و مطالعه‏های نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشأت گرفته است. آن­چه در این مقاله بدان پرداخته‏ایم، بررسی میزان تأثیر جذبه‌های مختلف استفاده شده در پیام‏های سلامت از دیدگاه و نگرش مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‏ای مانند تلویزیون از طریق ارائه­ی پیام های سلامت‏محور، به تغییر رفتار در فرد منجر می‌شود؟ به این اعتبار، حوزه­ی مربوط به تأثیر جذبه‌های مختلف استفاده شده در طراحی یک پیام، در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

پیام‏های سلامت در این پژوهش به پیام‏هایی اطلاق می‏شوند که مستقیم یا غیرمستقیم به بحث سلامت فردی و اجتماعی مردم از جمله: سبک زندگی سالم، پیشگیری و یا درمان بیماری‏ها می‏پردازند. استفاده از جذبه‌ها هم شامل پیام‌هایی باجذبه‌های مثبت، جذبه‌های منفی یا ترس، جذبه‌های چندگانه و مسیرهای سه‌گانه­ی کنترل ترس و کنترل خطر می‌شود.

برای سنجش تأثیر این دسته از پیام‏ها بر مخاطبان، نمونه­ی آماری با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سالتهرانی انتخاب شده‏است. روش این پژوهش پیمایش است. از مهم‏ترین یافته‏های پژوهش این است که پیام‏های سلامتتلویزیون برای تغییر رفتار در فرد کافی نیستند و ارتباطات میان‏فردی نقش مکمّل را برای پیام‏های رسانه‌ای دارند.

واژه‌های کلیدی: ارتباطات سلامت، پیام سلامت، جذبه های پیام، مسیرهای کنترل ترس و کنترل خطر، مدل فرآیند توسعه ی یافته موازی
متن کامل [PDF 829 kb]   (1030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/1/20 | پذیرش: 1392/6/21 | انتشار: 1392/8/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Evaluation of the Attitude of TV Audiences toward the various Appealing of Health Messages. scds 2013; 2 (2) :67-93
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-69-fa.html

ابوطالب جولا سارا، راثی تهرانی حبیب. بررسی نگرش مخاطبان درباره ی استفاده از جذبه های مختلف درطراحی پیام‏های سلامت تلویزیون. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1392; 2 (2) :67-93

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-69-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645