[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2813091
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 684508

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1448
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.52
نرخ رد: 73.9
____
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 203-175 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای جوک های مبادله شده در شبکه ی اجتماعی تلگرام
پرنیا رضی پور ، فرح ترکمان ، علی رحمانی فیروزجاء
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه علوم اجتماعی
چکیده:   (3379 مشاهده)
امروزه جوک ها حجم وسیعی از پیام های ارسالی در گوشی همراه و فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند و یکی از موضوعات به روز جامعه شناسی محسوب می شوند که به ابعاد مختلفی برای بررسی و واکاوی دارد. این پژوهش با تحلیل محتوای جوکهای مبادله شده در شبکه اجتماعی تلگرام  تلاش میکند به این پرسشها پاسخ دهد: محتوای جوکهای مبادله شده در شبکه اجتماعی تلگرام چیست؟ این پیام ها از منظر اجتماعی و قدرتی به چه مسایلی اشاره دارد؟ روش این پژوهش تحلیل محتوا بوده و حجم نمونه این پژوهش بیش از 600 جوک است . نتایج این پژوهش نشان میدهد جوک های تلگرامی همانند یک محیط کارناوال گونه عمل می کند چرا که بسیاری از اعمال ممنوع و تابو اجتماعی در این محیط اجازه ی بیان و انتقاد می یابد. همچنین در این پژوهش نشان داده شد جنسیت، قومیت و خانواده از جمله ی مهم ترین مسایل گروهی و درون گروهی هستند که بیش ترین تقابلات قدرتی و احساسی در آن ها دیده شده است.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، تلگرام، جوک، قدرت
متن کامل [PDF 628 kb]   (1409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/4 | پذیرش: 1398/8/10 | انتشار: 1398/8/10
فهرست منابع
2. - باختین، میخاییل (1387). تخیل مکالمهای. ترجمه رویاپور، آذر، تهران: نشر نی.
3. - توکلی راد، مهرداد ، غفاری، غلامرضا (1395).جوک سیاه ،تعامل اجتماعی و پیامد غیر سازنده آن فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران شماره 5: 539-615.
4. - ربانی خوراستگانی؛ کیانپور، مسعود (1388). جامعهشناسی احساسات. فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره 2 (64 -35).
7. -سفیری، خدیجه؛ شهرزاد، زهرا (1395). تحلیل تماتیک جوکهای مبادله شده در برنامه «اتاق جوک». فصلنامه مطالعات فرهنک و ارتباطات سال هفدهم شماره 35.
8. - فرقانی، محمد مهدی؛ عبدی، عیسی (1395). بازنمایی زن در جوکهای جنسیتی؛ تحلیل گفتمان انتقادی جوکهای جنسیتی در مورد زنان در شبکه موبایلی. فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، سال هفدهم، شماره 33: 52-31.
9. - کریپندورف، کلوس (1388). مبانی روششناسی تحلیل محتوا. ترجمه نایبی، هوشنگ ، تهران: نشر نی.
10. -کوثری، مسعود، خیرخواه، طاهره (1387).تحلیل محتوای پیام های کوتاه دانشجویان دانشگاه‌های تهران فصلنامه تحقیقات فرهنگی شماره 2: 78-57.
12. - موریل، جان (1392). فلسفه طنز. ترجمه محمود فرجامی و دانیال جعفری، تهران: نشر نی
13. - مقدس، علیاصغر و شفیعه قدرتی (1390). بررسی نقادانه نظریههای جامعهشناسی عواطف جاناتان ترنر. ئتودور کمپرو ادوارد لاولر، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی سال 22 (166-143).
14. اشرف نظرا، عبی و قبی پوا، مجتبی)1397« )اسان هاا جدید اجتماعی و نقاش آنهاا ا ازنمایی جمعی: تحبیل واقع ینان ا انقالم مصر«، فصلنامهی مطالعاات رساانه های ناوی ، سال چهاام، شمااها 14 .149-177
15. باستانی، سوسن؛ انیکی، ها ا و ااکان زا ه یاز ا، ساعید)1397« )مار م اساان هااا جریان اصبی و مصرف اسان هاا نوین پیمایش مصرف، اعتماا ، اضاایت و مشاااکت اساان اا شهروندان تهران«، فصلنامهی مطالعات رسانههای نوی ، سال چهاام، شمااها 14: 33-1
16. پوینده، محمادجعرر)1377 )درآمد ی بار جامعه شناسا ی ادبیاات، تهاران: انتشارات نقش جهان.
17. حسینی پاک دهی، عبیرضا و حااج محمد، مریم)1390« )نوجوانان و تبران همراه«، فصلنامه ی علوم اجتماعی، شمارها 55 :281-24
18. 8 .رحیمی، با بک و همکاران )1395« )رابطه استفاده از تلفن هوشمند و شکاف دیجیتالی در شهر تهران«، فصلنامه ی مطالعات رسانه های نوی ، سال دوم، شمااها 7:11-75.
19. فرقانی، محمدمهدی و مهاجری ،ربابه )1397« )را بطه ی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگ ی جوانان«، فصلنامه ی مطالعاات نوین ، ساال چهااام، .259-292 :13 شماره
20. عاملی، اضا)1387« ) فردگرایی جدید و تلفن همراه، تکنولوژی فردگرایای و هو یت «، مدیاجورنال، شمااها 2.
21. غالمحسین زاد ه، غریب رضا)1387 )میخائیل باختین ، اند یشه و مفاهیم بنیاادی ، تهاران: نشر اوزگا
22. کیوی، ریمون و کامینهو د، کورساوان)1378 )روش تحقیق در علوم رفتااری، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: توتیا
23. مرا دی، شیوا و نادری؛ نادر)1395 « )بررسی تأثیرات مصرف رسانه های نوین بر قصد کارافرینانه ی دانش جویان مطالعه ی موردی دانشگاه تهران«، فصلنامه ی مطالعاات نوین، ساال .136-166 :5 شمااها، وم
24. 20 .هالدن، رابرت)1384 )خنده بهتری دارو: نیروی شفابخش سر شادی و خنده، ترجم امسعود روحی، تهران: انتشاااتی حیان؛ ا اصارح.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

razipur P, torkaman F, rahmani A. Analyzing the content of jokes exchanged in the social network of telegrams. scds 2019; 8 (2) :175-203
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-732-fa.html

رضی پور پرنیا، ترکمان فرح، رحمانی فیروزجاء علی. تحلیل محتوای جوک های مبادله شده در شبکه ی اجتماعی تلگرام. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (2) :175-203

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-732-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645