اعتماد
همواره یکی از مهمترین موضوعات در تحقیقات سرمایهی اجتماعی محسوب میشود و اهمیت
آن بهطور گستردهای از سوی نظریهپردازان سیاسی و اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته
است. در پژوهش حاضر سعی شده است که به بررسی تأثیر میزان مصرف رسانهای، بر میزان
اعتماد اجتماعی پرداخته شود. این پژوهش با روش پیمایش انجام شده است. جامعهی
آماری تحقیق، شامل تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در پردیس دانشگاه مازندران در
سال تحصیلی 91-92 بودهاند که تعداد 400 نفر بر اساس نمونهگیری طبقهای متناسب
انتخاب و پرسشنامههای خود اجرا در میان آنها توزیع شد. یافته های پژوهش حاکی از
آن است که گرچه میان میزان تماشای تلویزیون داخلی با اعتماد اجتماعی رابطهی معناداری
وجود ندارد؛ میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای، رابطهی معکوسی با اعتماد اجتماعی
داشته است. همچنین، متغیّرهای میزان فعالیت در انجمنهای داوطلبانه، هنجار معامله ی
متقابل، نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون و احساس عدالت با اعتماد اجتماعی، رابطهی
مثبت داشتهاند. بهعلاوه، نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که متغیّر احساس
عدالت قویترین متغیّر پیشبینی کنندهی میزان اعتماد اجتماعی است و پس از آن،
متغیّر هنجار معامله متقابل در رتبهی بعدی قرار گرفته است.
ریاحی محمداسماعیل، رازقی نادر، اسکندری سمانه. بررسی تطبیقی تأثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره ای بر میزان اعتماد اجتماعی . مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1393; 2 (4) :27-50