هدف از انجام اینپژوهش کسب شناخت در بارهی تأثیر عملکرد خانواده بر میزان بروز رفتارهای خرابکارنه در دانش آموزان دبیرستانی شهر جوانرود از توابع استان کرمانشاه بوده است. روش تحقیق توصیفی همبستگی از نوع میدانی (پیمایشی) است. جمعیت آماری را کلیهی دانش آموزان دختر و پسر دورهی اول، دوم و سوم دبیرستان در شهر جوانرود استان کرمانشاه تشکیل میدهد و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 357 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه استاندارد مک مستر برای عملکرد خانواده و پرسشنامهی محقق ساخته برای رفتارهای وندالیستی است. یافتهها نشان میدهد میان میزان کلی عمکلرد خانواده و شاخصهای سه گانهی آن( ایفای نقش های خانوادگی، حل مشکل و میزان ابراز عواطف در خانواده) با متغیّر میزان بروز رفتارهای وندالیستی ارتباط معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، میزان حل مشکل در خانوادهی دانش آموزان با بتای 737/0-، میزان ابراز عواطف در خانواده با بتای 692/0- و میزان ایفای نقشهای خانوادگی با بتای 069/0 به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین متغیّر وابسته رفتارهای خرابکارانه دانش آموزان دارند.
اله یاری طلعت، حسینی نامدار. ارتباط عملکرد خانواده با رفتارهای وندالیستی (خرابکارانه) دانش آموزان در شهر جوانرود استان کرمانشاه. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1393; 3 (1) :53-67