[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 46
تعداد مشاهده ی مقالات: 2923422
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 725536

تعداد کل نویسندگان: 951
نویسندگان غیر تکراری: 873
نویسندگان تکراری: 78
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1479
مقالات پذیرفته شده: 372
مقالات رد شده: 1087
مقالات منتشر شده: 354

نرخ پذیرش: 25.15
نرخ رد: 73.5
____
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 120-95 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برساخت ترویج علم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران
میترا افضلی فاروجی ، علی اکبر فرهنگی
دانشگاه تهران
چکیده:   (4116 مشاهده)
صداوسیما به عنوان بازیگر اصلی در فرایند رسانه‌ای‌سازی علم، عهده‌دار نهادینه‌سازی گفتمان علم از طریق پیوند میان علم و عموم است. در‌ این پژوهش با احصای شرایط علی، زمینه‌ای و راهبردها، الگوی ترویج علم در تلویزیون ارائه شد. روش تحقیق ‌این پژوهش نظریه­ی مبنایی است و داده‌ها از طریق مصاحبه­ی عمیق غیر‌ساختار‌یافته با 14 نفر از صاحب­نظران که در طراحی و راهبری برنامه‌های علمی نقش داشته‌اند، به دست آمد.
یافته‌‌های ‌این مقاله حاکی از آن است که الگوی ترویج علم در صداوسیما، ترویج علم محضِ ایدئولوژیک است. به علت محافظه‌کاری، دانای‌کل‌پنداری رسانه، ترجیح گفتمان آموزش به ترویج علم و سطح پایین ادراک عامّه از علم.، رسانه ناگزیر از اتّخاذ راهبردهای تریبون‌پنداری رسانه برای نهاد علم، پیچیده‌انگاری زبان علم، کلیشه‌سازی علمی و تولید ابزار نمادین قدرت می‌شود که به پیامدهایی مانند تحریف علم، خلط علم و شبه علم و عدم ورود علم به حوزه­ی عمومی منتهی می‌شود. درحالی­که چنانچه رسانه در تعریف خود از علم بازنگری نموده و رویکرد غیرسیاست‌زده، انتقادی و مبتنی بر مشارکت همگان در بازتولید علم اتّخاذ کند، از طریق ساده‌سازی و جذاب‌سازی علم، پیوند عموم با علم محقق شده و مرجعیت علمی برای سازمان صداوسیما به همراه خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: ارتباطات علم، ترویج علم، تلویزیون، علم رسانه‌ای‌شده، عموم، صداوسیما
متن کامل [PDF 428 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/3/21
فهرست منابع
2. 2. استراس، آنسلم؛ کوربین, جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای. ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
3. 3. دانایی فرد، حسن؛ امامی، سیدمجتبی (1386)استراتژی های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه پردازی داده بنیاد .مجله اندیشه مدیریت1(2), 69-97 .
4. 4. زردار, زرین (1393) رسانه ای شدن فناوری های نو در ایران: شکاف های شناختی کنشگران اصلی در بازنمایی بیوتکنولوژی در برنامه های تلویزیونی. رساله دکتری رشته علوم ارتباطات به راهنمایی دکتر هادی خانیکی 351.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afzali Farooji M, Farhangi A A. Explaining the Constructive Model of Science Popularization in TV Channels of IRIB. scds 2019; 8 (2) :95-120
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-911-fa.html

افضلی فاروجی میترا، فرهنگی علی اکبر. طراحی الگوی برساخت ترویج علم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (2) :95-120

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-911-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660