[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2813618
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 684685

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1448
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.52
نرخ رد: 73.9
____
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 7-1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 90-63 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائۀ الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورۀ ابتدایی (با رویکرد آمیخته)
زهرا تقی زاده قوام ، حمیده رشادت جو ، رسول داودی
دانشیار گروه مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسندۀ مسؤول).
چکیده:   (576 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورۀ ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع داده ­ها، آمیختۀ اکتشافی است. از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، داده­ بنیاد خودظهور  و در بخش کمی، پیمایشی مقطعی بوده است. جامعۀ پژوهش در بخش کیفی، کلیۀ خبرگان حوزۀ علوم تربیتی و مدیریت آموزشی در آموزش و پرورش بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری داده­ ها، 30 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعۀ پژوهش شامل همۀ مدیران دورۀ ابتدایی شهر تهران بودند که به روش تصادفی و بر اساس جدول مورگان   269 نفر(137زن و132 مرد) انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ­ها در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. تحلیل داده­ ها در بخش کیفی از طریق کدگذاری و در بخش کمی به مدد اجرای آزمون تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش، الگویی مرکب از هشت بعد رهبری و خط مشی­ گذاری، ساختار مدیریتی، آموزش اثربخش، مدیریت اجرایی، الزامات اجرایی، طراحی آموزشی، برنامه ­ریزی آموزشی، ارزشیابی و پایش، 36 مؤلفه و 154 شاخص را نشان داد.
واژه‌های کلیدی: آموزش اثربخش، مدیران دورۀ ابتدایی، آموزش و پرورش.
متن کامل [PDF 1284 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/7 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1402/7/23
فهرست منابع
1. آهنچیان، محمدرضا و منصوره عتیقی (1401) رهبری و مدیریت آموزشی، تهران: رشد.
2. باعزم، زهرا وحسین خزیمه نژاد (1399) «بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان بیرجند در شرایط کم آبی»، فصل نامۀ مدیریت آموزش کشاورزی، دورۀ 5، شمارۀ55: 96-80.
3. برادران، وحید و علیرضا اسدالهی (1400) «عوامل مدیریت اثربخش پروژه های بهبود در جریان تعالی گرایی سازمان»، فصل نامۀ مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دورۀ 30، شمارۀ 100: 136-107.
4. پارسائیان، علی و سید محمد اعرابی (1398) منابع انسانی، تهران: پژوهش های فرهنگی.
5. تقی پور، احسان؛ ایران زاده، سلیمان و یعقوب علوی متین (1396) «بررسی تأثیر آموزش- های مهارتی ضمت خدمت در ارتقا قابلیت اطمینان در صنایع دانش بنیان دریایی»، فصل نامۀ آموزش علوم دریایی، سال چهارم، شماره 5: 22-1.
6. توحیدی اصل، منصوره (1398) «ارائۀ الگوی عوامل مؤثر برنامه ریزی منابع انسانی بخش عمومی با رویکرد اثربخشی در سازمان دولتی»، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری.
7. جعفری راد، علی؛ زاهد بابلان، عادل؛ مرادی، مسعود و عیسی ثمری (1398) «طراحی الگوی مفهومی توسعۀ شایستگی مدیران مدارس متوسطه، نظریه ای داده بنیاد»، فصل نامۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی-فرهنگی، دورۀ هفتم، شمارۀ 4: 188-163.
8. جوادی بورا، محمدعلی و صمد ایزدی (1396) «مدل آموزش اثربخش در دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر رویکرد حمایت یاددهنده-یادگیرنده»، دوفصل نامۀ پژوهش های برنامۀ درسی، دورۀ 7، شمارۀ : 166-145.
9. خضری، سمیرا و مریم سامری (1399) «ارائۀ مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی براساس رویکرد حمایتی یاددهنده-یادگیرنده برای دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 97-98»، فصل نامۀ پژوهش در آموزش علوم ابتدایی، دورۀ 2، شمارۀ 4: 21-10.
10. خنیفر، حسین؛ نادری بنی، ناهید؛ ابراهیمی، صلاح الدی؛ فیاضی، مرجان و محمدحسین رحمتی (1398) «شناسایی شایستگی مدیران مدارس جهت استفاده در کانون ارزیابی»، مدیریت مدرسه، دورۀ اول، شمارۀ 7: 250-230.
11. دستورپور، مریم؛ مرادی، مرضیه؛ استبصاری، فاطمه و فرزانه ذوالعلی (1394) «تبیین درک استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مورد ویژگی های آموزش اثربخش: دانشگاه علوم پزشکی کرمان»، فصل نامۀ گام های توسعه در آموزش پزشکی، دورۀ 12، شمارۀ 4: 543-526.
12. رزمی، امیرمختار؛ نعمتی، محمد علی و افسانه زمانی مقدم (1397) «طراحی نظام جامع آموزش اثربخش کارکنان مبتنی بر استاندارد آموزشی ایزو 10015»، فصل نامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دورۀ 9، شمارۀ 3: 44-19.
13. سربلند، آرتا (1399) «طراحی الگوی اثربخش کیفیت آموزش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب ایران (با روش ترکیبی)»، فصل نامۀ پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هفدهم، شمارۀ 38: 107-91.
14. سلیمانی، آذر؛ رزاقی شیرسوار، هادی و حمید شفیع زاده (1400) «طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک های یاگیری در آموزش علوم پزشکی»، فصل نامۀ مدیریت بهداشت و درمان، دورۀ 3، شمارۀ 12: 111-99
15. سیف، علی اکبر (1401) روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: دوران.
16. شبانی، راضیه؛ خورشیدی، عباس؛ عباسی، لطف الله و کوروش فتحی واجارگاه (1397) «ارائۀ الگوی شایستگی برای مدیران دورۀ ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران»، پژوهش در نظام های آموزشی، دورۀ4، شمارۀ 12: 94-79.
17. صفایی موحد، سعید؛ حاجی زاد، محمد و کیوان صالحی (1399) «نرخ انتقال یادگیری: چارچوبی نوآورانه برای ارزشیابی اثربخش برنامه های آموزشی»، فصل نامۀ آموزش و توسعۀ منابع انسانی، دورۀ 7، شمارۀ 27: 41-20.
18. طاهری، مرتضی (1395) «کاوش و طراحی مدل اجرایی اثربخشی آموزش سازمانی: مطالعه ای مبتنی بر نظریه زمینه ای»، فصل نامۀ آموزش و توسعۀ منابع انسانی، سال سوم، شمارۀ 9: 161-137.
19. طیبی، زینب (1400) «راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دورۀ متوسطه»، فصل نامۀ پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، دورۀ 3، شمارۀ 4: 41-25.
20. عزتی، میترا؛ یوزباشی، علیرضا و کریم شاطری (1396) «ارزیابی وضعیت موجود دوره های آموزشی و ارائه الگوی کیفی ارتقا اثربخشی دوره های آموزشی»، فصل نامۀ آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره 12: 122-101.
21. فرجاد، شهروز (1398) نیازسنجی آموزشی در سازمان ها (مفاهیم، تکنیک ها و چارچوب عملی)، تهران: بال.
22. هاشمی پور پتکوئی، اسماعیل؛ خورشیدی، عباس؛ محمدخانی، کامران؛ محمد داودی، امیرحسین و فتاح ناظم (1401) «ابعاد الگوی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران دورۀ ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان»، فصل نامۀ تحقیقات مدیریت آموزشی، دورۀ 13، شمارۀ 4: 31-15.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizadeh Ghavam Z, Reshadat Joo H, Davodi R. Providing a Model of an Effective Education System for Elementary School Managers. scds 2022; 11 (2) :63-90
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1536-fa.html

تقی زاده قوام زهرا، رشادت جو حمیده، داودی رسول. ارائۀ الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورۀ ابتدایی (با رویکرد آمیخته). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1401; 11 (2) :63-90

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1536-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645