[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 185-206 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر عوامل درون دانشگاهی در توسعه فرهنگ کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های همدان
مریم موسیوند، مجید حمیدی جاهد، پوریا عطائی ، علی صفائی شکیب
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1007 مشاهده)

یکی از مهمترین نقش­های دانشگاه­ها، توسعه فرهنگی کارآفرینی در بین دانشجویان می­باشد. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل درون­دانشگاهی در توسعه فرهنگ کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه­های همدان بود. این تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری 640 نفر از دانشجویان کشاورزی دانشگاه­های بوعلی سینا، پیام نور و علمی- کاربردی همدان بودند که براساس فرمول کوکران 160 دانشجو برای نمونه انتخاب شدند. یافته­ها نشان داد که از بین هفت عامل درون­دانشگاهی، فقط شاخص­های متغیر ایجاد شرایط مناسب اثر معنی­داری نداشت. فرهنگ خلاقیت نیز بیشترین تأثیر را بر فرهنگ کارآفرینانه دارا بود. همچنین، مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ کارآفرینانه، عوامل درون دانشگاهی، دانشجویان کشاورزی
متن کامل [PDF 736 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
فهرست منابع
1. احمدی، ف.، مفاخری‌نیا، ف. و فرجی، ب. (1391). ترویج فرهنگ کارآفرینی با رویکرد اسلامی در دانشگاه‌های استان کردستان. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(3)، 485-502.
2. امیرتیموری، س. (1395). نقش نیروی کار تحصیل‌کرده در رشد بهره‌وری کل عامل‌های تولید در بخش کشاورزی ایران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(36)، 55-63.
3. امیری، ع. ن. و مرادی، ی. (1387). نگرش‌های کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 49، 67-45.
4. امینی، م.، تمنایی فر، م. ر. و غلامی علوی، ص. (1391). ارزیابی قابلیت‌های کارآفرینی دختران دانشجو. فصلنامه زن و جامعه، 3(4)، 115- 137.
5. باقری حیدری، ف. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر هویت دانشگاهی در بین دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و غیر انتفاعی). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5(4)، 587-600.
6. ثمری، ع.، یمنی دوزی سرخابی، م.، صالحی عمران، ا. و گرائی‌نژاد، غ. (1392). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند توسعه دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی ایران. مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 2(4)، 100-67.
7. جهانیان، ر. (1389). بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 2(2)، 74- 51.
8. خواجوی خان، آ. و قاضی میرسعید، س. ع. (1391). بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشکده‌های طب سنتی ایران. مجله طب سنتی اسلام و ایران، 3(4)، 489-492.
9. زالی، م.، مدهوشی، م. و کردنائیج، ا. (1386). ارزیابی مشخصه‌های کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). مدرس علوم انسانی، 11(3)، 113-81.
10. شریف‌زاده، م. و زمانی، غ. (1385). روحیه کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. مجله علوم کشاورزی ایران، 2(1)، 107-115.
11. شفیعی، م. و نعمتی، م. ع. (1389). نظام ملی نوآوری با رویکرد توسعه فرهنگ کارآفرینی. نشریه صنعت و دانشگاه، 9 و 10، 75-84.
12. صمدی میارکلایی، ح.، صمدی میارکلایی، ح. و آقاجانی، ح. (1394). تبیین ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه علوم پزشکی بابل از طریق روش تحلیل فازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 76، 145-135.
13. عزیزی‌نژاد، ب.، پورحیدر، ر. و سلطانی، پ. (1393). بررسی رابطه بین سلامت روان و عوامل درون‌دانشگاهی در بین دانشجویان رشته بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 12(10)، 1139-1146.
14. علی‌آبادی، و.، عطائی، پ. و موحدی، ر. (1395). بررسی تأثیر تفکر استراتژیک و سرمایه اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در بین جوانان روستایی. پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی، 5(2)، 110-95.
15. طاعتی، م. و بهرامی، م. (1388). بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر بر آینده علم و فناوری ایران تا افق 1404 از دیدگاه متخصصان و سیاست‌گذاران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 2(2)، 47-61.
16. طبرسا، غ.، محبوب، س.، اسمعیلی گیوی، م. و اسمعیلی گیوی، ح. (1389). بررسی تاثیر فرهنگ کارآفرینانه سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 60، 5-22.
17. لیث، ن. (1388). بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در نظام آموزش‌های علمی- کاربردی کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی از نظر آموزشگران و دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.
18. محسنی، ه. س. و شفیع‌زاده، ح. (1392). بررسی وضعیت دانشگاه‌های دولتی تهران در تحقق فرآیند تبدیل دانش به فناوری. فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، 2(7)، 135-170.
19. موحدی، ر.، حیدری ترازک، خ. و سعدی، ح. (1395). موقعیت برنامه درسی کارآفرینی در دانشکده کشاورزی دانشگاه‌های بو‌علی سینا، رازی و کردستان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(36)، 64-76.
20. موسیوند، م.، صفایی شکیب، ع.، عطائی، پ. و عبدالملکی، ب. (1395). تحلیل تأثیر مؤلفه‌های سرمایه روانشناختی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان. پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، 6(23)، 64-55.
21. مهدوی، م. و روحی عزیزی، م. (1386). راهکارهای تغییر فرهنگ سنتی سازمانی به فرهنگ کارآفرینانه در بخش تعاون. تعاون و کشاورزی، 277، 113-107.
22. Breazeale, N., Fortunato, M. W. P., Allen, J. E., Hustedde, R. J., & Pushkarskaya, H. (2015). Constructing a multi-dimensional measure of local entrepreneurial culture. Community Development, 46(5), 516-540.
23. Cañizares, S. M. S., & García, F. J. F. (2010). Gender differences in entrepreneurial attitudes. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 29(8), 766 –786.
24. Chuluunbaatar, E., Ottavia; D., & Shiann-Far, K. (2011). The entrepreneurial start-up process: the role of social capital and the social economic condition. Asian Academy of Management Journal, 16(1), 43-71.
25. Dede, C. (2009). Technologies That Facilitate Generating Knowledge and Possibly Wisdom. ProQuest Education Journals, 38(4), 260-273.
26. Doppelt, Y. (2009). Assessing Creative Thinking in Design-Based Learning. International Journal of Technology and Design Education, 19, 55-65.
27. Espíritu-Olmos, R., & Sastre-Castillo, M. A. (2015). Personality traits versus work values: Comparing psychological theories on entrepreneurial intention. Journal of Business Research, 68(7), 1595-1598.
28. Hartono, E. (2004). Knowledge, Technology, and Inter-Firm Collaboration: A Model and Empirical Study of Collaborative Commerce. Doctor of Philosophy, UMI University.
29. Lamproulis, D. (2011). Cultural Space and Technology Enhance the Knowledge Process. Journal of Knowledge Management, 11(4), 30-44.
30. Okafor, Ch., & Mord, Ch. (2010). Women entrepreneurship development in Nigeria: The effect of environmental factors. Petroleum-Gas University of Ploiesti Bulletin. Economic Sciences Series, LXII (4), 43-52.
31. Osowska, R. (2016). The development of entrepreneurial culture in a transition economy: An empirical model discussion. In Contemporary Entrepreneurship: Multidisciplinary Perspectives on Innovation and Growth (pp. 259-273).
32. Reed, R. V., Fazel, M., Jones, L., Panter-Brick, C., & Stein, A. (2011). Mental health of displaced and refugee children resettled in low-income and middle income countries: risk and protective factors. Lancet, 379, 250-265.
33. Schunk, D.H. (2010). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psycologist, 26, 207-231.
34. Sorensen, J. A. T., & Chambers, D. A. (2007). Evaluating Academic Technology Transfer Performance by How well Access to Knowledge is Facilitated–defining an access metric. Springer Science and Business Media, LLC.
35. Urban, B., & Ratsimanetrimanana, F. A. (2015). Culture and entrepreneurial intentions of Madagascan ethnic groups. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 7(2), 86-114.
36. Voxi Heinrich, A. (2007). The Effects of Technology-As-Knowledge on the Economic Performance of Developing Countries. Journal of Technology Education, 9(6), 1-35.
37. Yao, X., Farmer, S., & Kung-McIntyre, K. (2016). Who is the entrepreneur? Prototypical views of the entrepreneurial role across three cultures. Advances in International Management, 29, 117-145.
38. .علیآبادی، وحید؛ موحدی، رضا؛ سعدی، حشمتاله و عطائی، پوریا )1315ب( »الگوسازی مفهومی شایستگیهای مورد نیاز زنان کارآفرین روستایی«، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 50-40 صص(، 5(3
39. علیآبادی، وحید؛ عطائی، پوریا؛ موحدی، رضا و خیاطی، مهرناز )1310« )واکاوی کیفی الزامات و چالشهای توسعهی خوداشتغالی دانشآموختگان کشاورزی«، کارآفرینی در کشاورزی، 31-25 صص(، 3(4
41. حسینینیا، غالمحسین؛ عطائی، پوریا و یعقوبی فرانی، احمد )1310« )ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانهی دانشجویان و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی )مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی-کاربردی مهارت(«، فصلنامهی آموزش مهندسی ایران، 11(03 ،)صص 25-44.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosivand M, Hamidi Jahed M, Ataei P, Safaei Shakib A. Influence of Internal Factors in University on the Entrepreneurial Culture among Agricultural Students of Hamedan Universities. scds. 2017; 6 (1) :185-206
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-381-fa.html

موسیوند مریم، حمیدی جاهد مجید، عطائی پوریا، صفائی شکیب علی. تاثیر عوامل درون دانشگاهی در توسعه فرهنگ کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های همدان. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1396; 6 (1) :185-206

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-381-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752