[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2808853
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682610

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.57
نرخ رد: 74.05
____
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 93-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل
میمنت عابدینی بلترک ، مصطفی عزیزی شمامی ، سیروس منصوری
دانشگاه مازندران، دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی
چکیده:   (4390 مشاهده)

کتاب­های درسی در کنار دانش آموزان، آنها را برای پذیرش نقش­های متناسب با ویژگی های جنسیتی­ شان آماده می کنند. پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه نقش­های جنسیتی با تأکید بر نقش های شغلی در کتاب های درسی ابتدایی پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر) می­باشد که در مجموع 3725 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه کتاب­ها شامل 35جلد با نه عنوان­ فارسی (خوانداری)، فارسی (نوشتاری)، علوم، هدیه­ های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­ آوری بوده و نمونه­ آماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (خوانداری)، فارسی(نوشتاری)، علوم، هدیه­ های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­ آوری می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها نشان دادکه در کتاب­های درسی؛ نقش­های شغلی خارج از منزل و درآمد زا برای مردان و نقش شغلی داخل منزل برای زنان در نظر گرفته شده است.

واژه‌های کلیدی: جنسیت، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی، مشاغل، کتاب‌های درسی.
متن کامل [PDF 472 kb]   (2376 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/11 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/3/21
فهرست منابع
1. اسماعیلی، مهدی و دوراندیش، احمدرضا(1392). کار و فن‌آوری. رشد آموزش متوسطه1 .19: 51-48.
2. افروز، غلامعلی(1386). همسران برتر. تهران: انجمن اولیا و مربیان
3. افشانی، سیدعلی رضا؛ عسکری ندوشن، عباس و فاضل نجف آبادی، سمیه (1388). بازتولید نقش های جنسیتی در کتاب های فارسی مقطع ابتدایی، پژوهش زنان، 7(1)، 107-87.
4. ایمانی، محسن و مظفر، محمد(1383). تحلیل محتوای کتاب هدیه‌های آسمان و کتاب کار پایه دوم دبستان چاپ سال1381 در مقایسه باتعلیمات دینی چاپ سال 1380، نوآوری‌های آموزشی، 7، 115-142.
5. آذر، عادل (1380). بسط وتوسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده ها درتحلیل محتوی، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 38-37، 8-12.
6. آلتوسر، لویی(1387). ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت. ترجمه: روزبه صدر آرا، تهران: چشمه.
7. بستان، حسین(1382). کارکردهای خانواده از منظر اسلام و فمینیسم. روش شناسی علوم انسانی. 35: 34-4
8. بیکر، ترزال (1381). نحوه ی انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی(چاپ دوم)، تهران: انتشارات سروش.
9. جوادی آملی، عبداله(1389). زن در آیینه‌ی جمال و جلال. قم: اسرا
10. حاضری، علی محمد و احمدپور خرمی، علیرضا(1391). بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی89-1388، زن در توسعه و سیاست، 10(3)، 96-75.
11. حجازی، الهه (1385). اصلاح سیمای زن در کتاب‌های دوره ابتدایی: راهی به‌سوی دست‌یابی به فرصت‌های برابر، فصلنامه تعلیم و تربیت، 3، 121-145.
12. رفعت جاه، مریم و خیر خواه، فاطمه(1392). مسائل و چالش‌های اشتغال زنان در ایران از دیدگاه شاغلان پست‌های مدیریتی. مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی. 1(2): 130-156.
13. زیبایی نژاد، محمد رضا(1388). هویت و نقش‌های جنسیتی. تهران:نهاد ریاست جمهوری، مرکز امور زنان و خانواده
14. شیخاوندی، داور (1385). بازتاب هویت‌های جنسیتی در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی آموزش ابتدایی و دوره راهنمایی تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 87، 93-120.
15. صادقی فسایی، سهیلا و خادمی، عاطفه(1394).فرا تحلیل چهار دهه پژوهش در موضوع اشتغال زنان. زن در فرهنگ و هنر. 7(2): 256-243.
16. صالحی عمران، ابراهیم؛ عابدینی بلترک، میمنت و منصوری، سیروس (1389). نقش تفاوت-های جنسیتی درهویت یابی تحصیلی و شغلی دانشجویان و بررسی آن درمباحث روانشناسی، همایش تفاوت‌های جنسیتی در روانشناسی، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی شبستر،42-50
17. صداقتی فرد، مجتبی و حاجی محمدی، ساناز(1395). تأثیر باورهای جنسیتی زنان شهر تهران بر ایفای نقش خانه داری. زن و جامعه.7(28): 68-55.
18. صمدی راد، انور(1385). مکانیسم های ارتقای مشارکت زنان در ابعاد سیاسی و اقتصادی. رفاه اجتماعی. 5(21):121-99.
19. عابدینی بلترک، میمنت و نیلی، محمدرضا(1393). تحلیل جایگاه سازنده‌گرایی به عنوان رویکرد نوین یادگیری درکتاب‌های درسی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. 11(13):17-6
20. عریضی، سید حمید رضا و عابدی، احمد (1382). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی برحسب سازه انگیزه پیشرفت، نوآوری‌های آموزشی، 2(5)، 29-54.
21. فرقانی، محمد مهدی و عبدی، سید عیسی(1395). بازنمایی زن در جوک‌های جنسیتی؛ تحلیل گفتمان انتقادی جوک‌های جنسیتی در مورد زنان در شبکه‌های موبایلی. مطالعات فرهنگ و ارتباطات. 17(33): 52-31.
22. فروتن، یعقوب(1390). بازنمایی الگوهای اشتغال زنان در متون درسی ایران. زن در توسعه و سیاست. 9(2): 80-39.
23. فرهمندپور، فهیمه و بحرانی فرد، الهام( 1392). بازنمایی نقش اجتماعی- سیاسی زنان در کتاب های درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی. زن در توسعه و سیاست. 11(4): 610-595.
24. فلاحتی، لیلا (1395). نگرش به نقش‌های جنسیتی در نسبت با قومیت و جنسیت. تحقیقات فرهنگی ایران. 9 (1):59-33.
25. گولد، جولیوس و کولب، ویلیام(1392). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: باقر پرهام. تهران: مازیار.
26. مرزوقی، رحمت اله و منصوری، سیروس(1394). تحلیل محتوای کیفی کتاب های درسی دوره ابتدایی از منظر جهت گیری جنسیتی. زن در توسعه و سیاست. 13(4): 485-469.
27. نوروزی، لادن(1383). تفاوت‌های جنسیتی در ساختار شغلی. زن در توسعه و سیاست. 1(8): 178-165.
28. هومین فر، الهام (1382). تحول جامعه پذیری جنسیتی. پژوهش زنان. 7، 114-89.
29. یزدخواستی، بهجت؛ میرزایی، حسینعلی و فتحی، لاله(1388). مطالعه‌ی نگرش شاغلان سازمان‌های دولتی استان آذربایجان شرقی نسبت به تصدی پست‌های مدیریتی توسط زنان. پژوهش زنان. 7(2): 130-113.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abedini baltork M, azizi shomami M, mansoori S. Analysis of the content of textbooks Elementary School on the basis of gender roles with a focus on jobs. scds 2019; 8 (2) :65-93
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html

عابدینی بلترک میمنت، عزیزی شمامی مصطفی، منصوری سیروس. تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (2) :65-93

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645