[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( 2-1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 105-128 برگشت به فهرست نسخه ها
مصرف رسانه‌ای و مشارکت سیاسی (مورد مطالعه: شهروندان شهر گرگان)
غلامرضا خوش فر ، فاطمه جندقی میرمحله
استادیار دانشگاه گلستان
چکیده:   (1589 مشاهده)

وسایل ارتباط جمعی به عنوان مهمترین مجرای ارتباط سیاسی، می توانند نقش تعیین­کننده و حساسی در میزان مشارکت سیاسی داشته باشند. بنابراین مطالعه علمی درباره نقش وسایل ارتباط جمعی در تغییرات مشارکت سیاسی بسیار با اهمیت و ضروری می­باشد. با توجه به این مهم، هدف از این مطالعه، شناسایی رابطه بین میزان مصرف رسانه­ای با مشارکت سیاسی شهروندان است. روش تحقیق، از نوع پیمایشی بوده که طی آن 407 نفر از شهروندان بالای 19 سال شهر گرگان، در نیمه اول سال 1395 با استفاده از روش نمونه­گیری تصافی طبقه­ای متناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ی محقق ساخته بوده که اعتبار ابزار با استفاده از اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. فرضیه اصلی پژوهش دال بر این است که با افزایش مصرف رسانه­ای، میزان مشارکت سیاسی نیز افزایش می­یابد. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از تلویزیون ایران، مطبوعات و کتابهای غیردرسی با میزان مشارکت سیاسی همبستگی معنی­داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین جنسیت با مشارکت سیاسی تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که مشارکت سیاسی مردان بالاتر از زنان می باشد.

واژه‌های کلیدی: مصرف رسانه ای؛ مشارکت سیاسی؛ شهروندان؛ گرگان.
متن کامل [PDF 665 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mass media usage and political participation (Case study: Gorgan citizens). scds. 2017; 5 (4) :105-128
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-407-fa.html

خوش فر غلامرضا، جندقی میرمحله فاطمه. مصرف رسانه‌ای و مشارکت سیاسی (مورد مطالعه: شهروندان شهر گرگان). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1396; 5 (4) :105-128

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-407-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( 2-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3728