:: دوره 8، شماره 3 - ( 11-1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 236-209 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی چگونگی آموزش سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان اول ابتدایی
عنایت سالاریان ، سید رضا صالحی امیری ، محمد سلطانی فر ، عباسعلی قیومی ، عطاء الله ابطحی
گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.
چکیده:   (3301 مشاهده)
پیشرفت های فناوری اطلاعات باعث جهت‏گیری به سمت استفاده بیشتر از آن توسط افراد شده است ازآنجاکه دانش‌آموزان بهترین فرصت را در مدارس برای یادگیری علم در کنار هم‌سالان خود دارند  به همین دلیل ،آموزش سواد رسانه­ای توسط نظام آموزش‌وپرورش برای این گروه به‌ویژه دوره‌های ابتدایی تأثیر ویژه‌ای ازنظر اثربخشی و نهادینه شدن در جامعه ایفا می‌کند.
بدین ترتیب با توجه به اهمیت سواد رسانه‌ای برای کودکان همچنین به علت وجود خلاء پژوهشی در این حوزه، موضوع " بررسی چگونگی آموزش سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان اول ابتدایی" در این پژوهش مورد کنکاش قرار گرفت.
روش تحقیق پژوهش کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و ماتریسSWOT  داده‌ها بررسی و یافته‌های پژوهش ، چگونگی آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان ابتدایی را نشان  داد که؛ استفاده از روش رویکرد تلفیقی در کتاب‌های درسی سال اول ابتدایی ( نه تعریف یک واحد درسی جداگانه برای سواد رسانه­ای)، همچنین سیستم آموزش‌وپرورش باید با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، تکنولوژی­های آموزشی، استفاده شبکه­های اجتماعی، تشکیل کارگاه­های آموزشی، شرکت دادن دانش‌آموزان در بحث و تبادل‌نظر در زمینه نقد رسانه و دیگر عوامل شناسایی‌شده، ماهیت رسانه و لزوم یادگیری سواد رسانه­ای را با دانش‌آموزان القا کنند
واژه‌های کلیدی: مفهوم‌سازی، آموزش، سواد رسانه‌ای، کودکان، اول ابتدایی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 455 kb]   (1763 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/24 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1398/11/10
فهرست منابع
1. امیرانتخابی، ش، و رجبی، م. 1387. بررسی و تحلیل سطوح مختلف سواد رسانه‌ای. پژوهشنامه، ویژه نامه سوا درسانه‌ای، مجمع تشخصی مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، شماره 11.
2. هاشمی، شهناز )1393« )بررسی نقش رسانه در نظام تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: تأکید بر ضرورت آموزش سواد رسانهای«، فصلنامه ی مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال 25 ،شمارهی 4 :18-5 .
3. صلواتیان، س، حسینی، س. ب، و معتضدی، س. 1396. طراحی الگوی آموزش سواد رسانه‌ای به نوجوانان. مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره 6، شماره 10.
4. مرادی، رحیم و اسماعیل زارعی زوارکی )1393« )کاربرد آموزش فناوری چندرسانه ای در حیطه ی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان اتیسم«، تعلیم و تربیت استثنایی، 1( 123:)۶5-57 .
5. تقی زاده ، عباس (1395). مطالعه اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای بر دانش آموزان. همایش ملی سواد رسانه و مسئولیت اجتماعی .
6. کرس ول ، جان دبلیو (1391) ، طرح پژوهش ترکیبی ، کمی و کیفی (علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس ، مترجمان ) . تهران : انتشارت جهاددانشگاهی واحد علامه (2009).
7. دانایی فرد، حسن و همکاران (1391) . روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت : رویکردی جامع . تهران : انتشارات صفار.
8. صفایی، علی )1394« )رابطهی سواد رسانه ای دانش آموزان با انتخاب محتوای شبکه های اجتماعی«، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تهران شرق، دانشکده علوم انسانی
9. شجاعی، مهناز و مهناز امیرپور )1391« )بررسی وضعیت سواد رسانهای دانشجویان خراسان شمالی در جامعهی اطالعاتی« جامعهشناسی مطالعات جوانان، 3(7 :)5۶-43
10. سلیمان، سفر؛ خسروی، فریبرز؛ حداد، زهرا. (۱۳۹۲). ارزیابی سواد رسانه‌ای دانشجویان و دانش‌آموزان شهر تهران. مجله جهانی رسانه، دوره ۸ (۲): 52-74.
11. شبیری، حسینیه السادات. (۱۳۹۲).آموزش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی، مقایسه وب‌سایت مدیا استمارتس کاندا و وب‌سایت سواد رسانه‌ای ایران. پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی، گروه ارتباطات.
13. طلوعی، علی. (۱۳۹۱). سواد رسانه‌ای، درآمدی بر شیوه‌ی یادگیری و سنجش. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
14. محمودی کوکنده، سیدمحمود. (1390). بررسی ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان از نگاه متخصصان حوزه آموزش وپرورش. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
15. کرمی نامیوندی، س. 1395. طراحی الگوی سیاست‌گذاری آموزش سواد رسانه‌ای در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مدیریت رسانه، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
16. .هاشمی نژاد ابرسی، فاطمه )1395« )تحلیل تأثیر سواد رسانه ای بر رفتار اجتماعی دانش آموزان دوره ی ابتدایی شهرستان« سومین کنفرانس جهانی روانشناسی وعلوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزارهی 3 ،شیراز.
17. شکرخواه، یونس )1385 )سوادرسانه ای، یک مقاله ی عقیدهای، فصلنامه ی رسانه، 17
18. سلطانی فر، محمد )1385« )سانسور یا سواد رسانه ای«، رسانه، 4(۶8 :)121-107 .
19. .سلطانی فر، م )1387« )تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانش آموزان سال 3 دبیرستان شهر تهران در مقایسه با مربیان و والدین آنها«، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال 7 ،شماره ی 27 :
20. براون، جیمز )1385« )رویکردهای سواد رسانه ای«، ترجمه ی پیروز ایزدی، رسانه، سال .51-70 :۶8 شمارهی، 18
21. پاتر، جیمز )1385« )تعریف سواد رسانه ای«، ترجمه ی لیدا کاووسی، فصلنامه ی رسانه، سال هفدهم، شماره-ی 4 ،شماره ی پیاپی ۶8 :25-7 .
22. .پستمن، نیل )1395 )افول دوران کودکی، ترجمهی صادق طباطبایی، تهران: انتشارات اطلاعات
23. 2 .باهنر، ناصر و رامین چابکی )1393«)تحلیل سواد رسانهای بر اساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاست های شورا ی عالی انقالب فرهنگی«، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال 15 ،شماره ی .7-34 :28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها