ارائه ی چارچوب مدل کسبوکار دانشگاهی
|
محمد خادمی کله لو، بهروز رحیمی |
استادیار پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری |
|
چکیده: (135 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، ارائه ی چارچوب مدل کسبوکار دانشگاهی به عنوان راهکاری در جهت همکاری دانشگاهها با کسبوکارها است. روش پژوهش حاضر مطالعه ی موردی کیفی و از روش تحقیق تحلیل مستندات و گروههای کانونی جهت جمعآوری دادهها استفاده شده است. در بخش مستندات، 60 سند مرتبط با مدلهای کسبوکار دانشگاهی انتخاب و تحلیل شدند. همچنین در بخش گروههای کانونی 5 نفر از خبرگان حوزه ی کسبوکار و دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از مهمترین تکنیکهای بازخوانی متون و مطالعه منابع شامل، طبقهبندی و جداول مفهومی و تقلیل دادهها استفاده شد. بهمنظور بررسی اعتبار یافتهها از معیارهای خود بازبینی محقق در طی فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها و همچنین از توسعه و توصیف غنی دادهها جهت اطمینان از قابلیت انتقالپذیری بهره گرفته شد. نتایج تحلیل و بررسی مدلهای کسبوکار نشان داد، دانشگاهها میتوانند به منظور اثربخشی اجتماعی و اقتصادی در جامعه در قالب مدلهای کسبوکار، در کارکردهای اصلی خود بازنگری و تجدیدنظر کنند. همچنین نتایج تدوین چارچوب مدل کسبوکار دانشگاهی نشان داد، همکاری دانشگاهها و کسبوکارها را میتوان ذیل پنج سطح شامل فرآیندی، عواملی، محیطی، اقدام و ذی نفعان تعریف کرد. به طور کلی، دانشگاه هایی که درصدد اثربخشی اجتماعی و اقتصادی در جامعه هستند می توانند با اقتباس چارچوب مذکور و همچنین اقدامات توصیه شده در این پژوهش، بستر و زمینه ی اجرایی چارچوب کسب وکار خود را فراهم سازند. |
|
واژههای کلیدی: مدل کسبوکار، دانشگاه، مشارکت اجتماعی و اقتصادی، جامعه |
|
متن کامل [PDF 700 kb]
(28 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/17 | پذیرش: 1400/4/17 | انتشار: 1401/8/24
|
|
|
|