:: دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 273-246 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه ی مدل شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی در ایران به منظور توسعه ی اجتماعی و فرهنگی در حوزه ی صنعت با استفاده از روش داده بنیاد
عبدالحسین شکری ، هوشنگ تقی زاده ، مجید باقرزاده خواجه
استاد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (989 مشاهده)
اکوسیستم کارآفرینی ترکیبی از عناصر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی درون یک منطقه است که محیطی مساعد برای انجام فعالیت­ های کارآفرینانه را به وجود می­ آورد. در پژوهش حاضر، با هدف دست­یابی به مدل شکل ­گیری اکوسیستم کارآفرینی در ایران از روش داده ­بنیاد استفاده ‌شده است که مبنای اصلی جمع‌آوری اطلاعات در این روش، انجام مصاحبه‌های نیم­ه ساختاریافته با افراد آگاه و متخصصان در حیطه ­ی موضوعی مورد نظر است.  نمونه‌گیری  به روش نظری و با استفاده از روش‌های غیراحتمالی هدف­مند و گلوله برفی بوده است؛ که مصاحبه با 13 نفر از خبرگان آشنا به موضوع اکوسیستم کارآفرینی و اساتید دانشگاه صورت گرفت. مدل نهایی از مجموع مقوله ­ی محوری، شرایط علی، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و در نهایت، پیامدها و نتایج حاصل از شکل ­گیری اکوسیستم کارآفرینی در ایران تشکیل‌ شده است. هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیل‌دهنده ­ی مدل دارای متغیرها و مقوله‌هایی هستند که توجه به آن‌ها تحقق هدف نهایی شکل­ گیری اکوسیستم کارآفرینی را به منظور توسعه ­ی اجتماعی و فرهنگی موجب می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اکوسیستم کارآفرینی، کار آفرینی، توسعه ی اجتماعی و فرهنگی، روش داده بنیاد، شرایط علی، مقوله ی محوری.
متن کامل [PDF 1067 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/18 | پذیرش: 1400/5/15 | انتشار: 1401/8/24
فهرست منابع
1. دانایی فرد، حسن، اسلامی، آذر (1390) استراتژی پژوهشی نظریه ی داده بنیاد در عمل؛ ساخت نظریه ی بی تفاوتی سازمانی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
2. جامه بزرگی، محمد جواد و محمدرضا میگون پوری (1400) «فرهنگ اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی، پیشران توسعه ی کارآفرینی اجتماعی»، مدیریت فرهنگی، 15(51): 57-45.
3. داوری، علی؛ سفیدبری، لیلا و وجیه باقرصاد (1396) «عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران براساس مدل آیزنبرگ»، فصل نامه ی توسعه ی کارآفرینی، شماره ی 35: 120-101.
4. شیهکی تاش، مهیم و لقمان منصوری (1399) «تحلیل و بررسی شاخص‌های فرهنگی هافستد و تأثیر آن بر کارآفرینی در اکوسیستم کارآفرینی دانش‌بنیان (مطالعه ی موردی: استان سیستان و بلوچستان)»، جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دوره ی 9، شماره ی 2: 233-251.
5. کلانتری، محمدعلی؛ بهارستان، جلیل و محمدعلی نادی (1398) «تحلیل داده بنیاد مؤلفه های رفتار مدیریتی به منظور ارائه ی مدل برای نظام آموزش عالی ایران»، مدیریت بر آموزش سازمان ها، دوره ی 8، شماره ی 1: 38-13.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها