:: دوره 9، شماره 4 - ( 1-1400 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 58-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل تماتیک خبرهای المپیک 2020 توکیو با تاکید بر جنسیت
صدیقه رضایی پاشا، فریده شریفی فر، محمود شارع پور، علی اصغر کیا
استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (762 مشاهده)
هدف از نگارش این مقاله تحلیل تماتیک خبرهای المپیک 2020 توکیو با تأکید بر جنسیت و ارائه الگویی بومی از مولفه های مرتبط با آن با استفاده از نظریه های متخصصان است .
روش شناسی مقاله حاضر در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و بر اساس روش تحلیل تماتیک داده های متنی رویداد المپیک توکیو 2020(1 مرداد- 17 مرداد ) در روزنامه شرق1400 می باشدکه به صورت نمونه گیری هدفمند ، ابتدا بر اساس وجوه مشترک، تم های مرتبط، اصلی و در نهایت تم های مرکزی هر کدام از مقولات موضوع تحقیق را شناسایی و در نهایت شبکه مضامین مرتبط با چیستی بازنمایی جنسیت در رسانه ای ایرانی را ترسیم و تحلیل می کند. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز « روایی تفسیری » ، به معنای ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب نظران برای تائید نهایی آن است.
یافته هانشان می دهد که مفاهیم ( هژمونی ، استعاره های ورزشی ، فوق واقعیت ) برای ترسیم بازنمایی جنسیت نقش کلیدی دارد . این پژوهش می تواند الگوی مناسبی با نگاهی کلی گرا، سیستمی و بلند مدت به مقوله جامعه شناسی ورزش المپیک باشد.
واژه‌های کلیدی: المپیک 2020 توکیو، جنسیت، رسانه، شرق، روزنامه، خبر، تحلیل تماتیک، تحلیل مضمون
متن کامل [PDF 1078 kb]   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/2 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1400/9/30
فهرست منابع
1. احمدی ؛ ثریا و همکاران . ( 1394) . رسانه و مساله هویت جنسیتی بازنمایی شده ( رهیافتی تحلیلی به مناقشه تاریخی نقش رسانه ها در بازتولید و ترویج نابرابری جنسیتی ). مطالعات رسانه ای، سال 10 ، زمستان، صص 7-18
2. چارتریس بلک ، جاناتان . (1398) تحلیل انتقادی استعاره : رویکردی شناختی – پیکره ای ، مترجم : یکتاپناه پور ، تهران : انتشارات لوگوس
3. روستایی ؛ مریم و همکاران . ( 1394) . مقایسه بازتاب ورزش مردان و زنان در روزنامه های ورزشی ایران ( تحلیل محتوای روزنامه های ورزشی خبر ورزشی و نود) . دومین همایش بین المللی مدیریت رسانه ، صص 1-21
4. شارع پور ؛ محمود . ( 1388) . نقش رسانه در بازتولید هژمونی مردانه در ورزش: مطالعه موردی: بازی های المپیک. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ، صص 11-32
5. عزیزی ، فرید و همکاران،( 1397) .« بازی های رایانه ای و بازنمایی زنان : تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا »، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، سال 4 ، شماره 14 ، تابستان ، صص 217-247
6. محمد پور، احمد ( 1390 ) روش تحقیق کیفی ضد روش ، تهران : انتشارات جامعه شناسان.
7. مطهری ؛ شهلا و همکاران . ( 1394) . بررسی زبان جنسیتی در مطبوعات اجتماعی ایران : مطالعه موردی چهار مجله خانوادگی پرتیراژ. فصلنامه علمی - پژوهشی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا ، سال 7 ، شماره 16 ، پاییز، صص 133-159
8. مهدی زاده ، سید محمد (1389 )، نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی. تهران : انتشارات همشهری
9. نظری آزاد ؛ معصومه و همکاران . ( 1398) . تحلیل جامعه شناختی از نابرابری جنسیتی در ورزش(از منظر زنان ورزشکار قهرمان ملی ) . فصلنامه علمی - پژوهشی زن و جامعه، سال 10 ، شماره 40 ، زمستان، صص 289-316
10. پاک سرشت، سلیمان؛ حسيني، حاتم و مينا اينانلو (1391) «تحلیل تماتیک رفتارهای بدنی در بین دختران و زنان تهرانی»، فصل¬نامه¬ی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 8، شماره¬ی 28، پاییز: 169-147.
11. جیولیونوتی، ریچارد(1390) نظریه‌های جامعه¬شناسی انتقادی در ورزش، ترجمه¬ی افسانه توسلی، تهران: انتشارات علم.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها