:: دوره 3، شماره 4 - ( 2-1394 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 155-133 برگشت به فهرست نسخه ها
هژمونی مردانه‌ی جامعه‌پذیری در ایران
یعقوب فروتن
دانشگاه مازندران
چکیده:   (15297 مشاهده)

هدف اساسی تحقیق حاضر این است که مهمترین ویژگیهای مرتبط با چگونگی بازنمایی فرآیند جامعه پذیری و شکلگیری هویت­های دینی و ملی و قومی را با تاکید بر نقش عنصر جنسیت و جایگاه سیستم های آموزشی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا از این طریق، مبانی نظری و یافته­های پژوهشی لازم بمنظور سنجش بازتولید مدل هژمونی مردانه جامعه­پذیری در ایران ارائه گردد. مطابق یافته­های این تحقیق، بازتولید الگوهای ناظر بر هژمونی مردانه از طریق سیستم آموزشی در عرصه­های گوناگون جامعه پذیری جنسیتی و دینی و ملی، کاملاً چشمگیر و فراگیر است، که تایید کننده این واقعیت اساسی است که تفوق مطلق جنس مذکر اصولا معطوف به مفروضات و گزاره­هایی است که پیشاپیش پذیرفته شده و قطعی تلقی می­شوند و بر اساس آنها نقش­های جنسیتی متفاوت برای مردان و زنان در فرهنگ و اقتصاد خانواده و جامعه شکل یافته و سازماندهی می­شوند و چنین باورهایی را از طریق مکانیسم­های متعدد جامعه پذیری بویژه سیستم­های آموزشی و رسانه ای در جامعه تقویت و نهادینه می­کنند.   

واژه‌های کلیدی: هژمونی مردانه، جامعه پذیری، جنسیت، مذهب، قومیت، سیستم آموزشی و رسانه‌ای
متن کامل [PDF 455 kb]   (1816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/18 | پذیرش: 1393/12/5 | انتشار: 1394/2/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 2-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها