[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2808961
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682670

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.57
نرخ رد: 74.05
____
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( 11-1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 149-127 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت واقعیت اخلاقی در بازنمایی مناسک عاشورا در تلویزیون (سریالهای شب دهم-یلدا)
سحر نیکمرام ، مسعود کوثری ، علی اصغر پورعزت ، احمد نادری
دانشگاه تهران
چکیده:   (6905 مشاهده)

در این مقاله تلاش شد تا نحوه ساخت واقعیت اخلاقی در بازنمایی مناسک عاشورا در سریالهای تلویزیونی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور، از میان سریالهای مناسبتی پر بیننده سالهای اخیر تلویزیون به صورت تصادفی دو سریال شب دهم و یلدا جهت تحلیل نشانه شناختی و همچنین از میان مخاطبان عام تلویزیون، 31 مخاطب جهت انجام مصاحبه براساس نمونه گیری هدفمند، برای دستیابی به هدف تحقیق انتخاب شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل نشانه شناختی نشان داد که در هر دو سریال بهره گیری از رمزگان فنی و فرم جهت بازنمایی ابعاد اخلاقی واقعه کربلا مشابه یکدیگر و محدود و تا حدی سطحی بوده است. هر دوی این سریالها تنها با تمرکز بر یکی از کنش های نمادین مناسک ماه محرم (تعزیه خوانی) به انتقال بخش کوچکی از مفاهیم گسترده اخلاقی نهفته  در این واقعه پرداخته اند. براین اساس، ابعاد اخلاقی بازنمایی شده در این دو سریال مشتمل بر غیرت، ایثار، شجاعت، همیاری و جهاد با نفس بوده است. همچنین، نتایج بدست آمده از تحلیل دریافت مخاطب نشان داد که اگر چه برخی از طبقات مخاطبان بر وجود پیام های اخلاقی در صحنه های بازنمایی شده اذعان دارند، اما ادراک این دسته نیز مبتنی بر محتوای کلی داستان است و نه صحنه های مرتبط با بازنمایی مناسک.

واژه‌های کلیدی: ساخت واقعیت اخلاقی، مناسک عاشورا، بازنمایی، سریالهای تلویزیونی.
متن کامل [PDF 558 kb]   (1009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/8 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار: 1396/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nikmaram S, kousari M, pourezzat A A, naderi A. Construction Reality of Ethics in Ashura Ritual Representation on National Television in Iran. scds 2017; 5 (3) :127-149
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-246-fa.html

نیکمرام سحر، کوثری مسعود، پورعزت علی اصغر، نادری احمد. ساخت واقعیت اخلاقی در بازنمایی مناسک عاشورا در تلویزیون (سریالهای شب دهم-یلدا). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1395; 5 (3) :127-149

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 11-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645