:: دوره 5، شماره 3 - ( 11-1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 126-113 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر فعالیت های رقابتی و غیررقابتی بر رشد اجتماعی دانش آموزان دانش-آموزان 9-7 و 12-10 سال
جعفر صداقتی، عبداله قاسمی، معصومه شجاعی
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (6771 مشاهده)

پژوهش نیمه تجربی حاضر با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون گروه­های تصافی و با هدف مقایسه تأثیر فعالیت­های رقابتی و غیررقابتی بر رشد اجتماعی دانش­آموزان 7 تا 9 با 10 تا 12 ساله انجام شد. جامعه­آماری این پژوهش 2200 دانش­آموزان پسر مدارس ابتدایی خلیل­آباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. ابتدا به صورت تصادفی 4 مدرسه ابتدایی انتخاب و دانش­آموزان دو آموزشگاه در گروه فعالیت­های رقابتی و دانش­آموزان دو آموزشگاه دیگر در گروه غیررقابتی قرار گرفتند. مقیاس رشد اجتماعی واینلند، به عنوان پیش­آزمون در اختیار شرکت­کنندگان قرار گرفت. طول دوره اجرای برنامه تمرینی 12 هفته و هر هفته دو جلسه بود. در انتهای مداخله از گروه­ها پس­آزمون به عمل آمد. پس از القاء شرایط ورود داده­های بدست آمده از 200 شرکت­کننده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اثر تعامل گروه رقابتی ـ غیررقابتی با گروه سنی بر نمره­های پس آزمون معنی­دار است (005/0 P=  و  89/7 f (1,199)=).

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد فعالیت­های رقابتی و غیررقابتی تأثیرات متفاوتی بر رشد اجتماعی دانش­آموزان 9-7 و 12-10 سال دارند. در نتیجه می­توان از آن به عنوان یک روش مداخله­ای مثبت در جهت بهبود رشد اجتماعی دانش­آموزان به خصوص در سنین بالاتر استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: ورزش، رشد اجتماعی، کودکان
متن کامل [PDF 503 kb]   (1423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/1 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار: 1396/4/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 11-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها