:: دوره 6، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 74-45 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی تعاملی عوامل موثر بر توسعه شایستگی‌ اجتماعی در ارتباطات سازمانی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی
حسین دامغانیان ، محمد یزدانی زیارت
دانشگاه سمنان
چکیده:   (5792 مشاهده)

هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی­ اجتماعی در ارتباطات سازمانی و نیز تعیین نحوه تعامل بین آنها با استفاده از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و از طریق مدل­سازی ساختاری تفسیری است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعه­ای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. نمونه آماری 15 نفر از خبرگان دانشگاهی هستند که به روش نمونه­گیری گلوله­برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش­نامه ماتریسی محقق ساخته است. نتایج نشان داد ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی­ اجتماعی در ارتباطات سازمانی عبارتنداز دانش، انگیزه، ادراک، استنتاج، انطباق و نفوذ اجتماعی و نیز مهارت­های کلامی و غیرکلامی؛ که با استفاده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری در پنج سطح تعاملی مختلف قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان داد دانش، انگیزه، ادراک و استنتاج اجتماعی نسبت به سایر ابعاد، قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر توسعه شایستگی­ اجتماعی دارند. بر اساس نتایج این پژوهش می­توان گفت ابعاد شایستگی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر موثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی می­شود.

واژه‌های کلیدی: سازمان، ارتباطات، شایستگی، شایستگی‌ اجتماعی، خبرگان دانشگاهی
متن کامل [PDF 807 kb]   (1364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/19 | انتشار: 1396/8/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها