:: دوره 7، شماره 2 - ( 8-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 181-208 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر کیفیت فضای داخلی موزه ها بر کمیت و جذب گردشگران در فرایند توسعه فرهنگی (نمونه مورد بررسی موزه هنرهای معاصر تهران)
غلامرضا آذربویه دینکی، پرویز اقبالی، خشایار قاضی زاده
دانشگاه شاهد
چکیده:   (329 مشاهده)

    کیفیت فضای داخلی موزه ها از طریق چیدمان، نظم و سامان دادن به عناصر و فرم ها در فضای داخلی موزه ها و به منظور ایجاد جاذبه در گردشگران صورت می گیرد. هدف از انجام پژوهش، بررسی چگونگی کیفیت فضای داخلی موزه ها بر کمیت جذب گردشگران در فرایند توسعه فرهنگی بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف بنیادی و کاربردی و روش آن بر مبنای ماهیت، کیفی و توصیفی بر اساس اجرا پیمایشی بوده است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی و ابزار آن : فیش برداری از اسناد، پرسشنامه و ... بود. مساله اصلی این پژوهش، تاثیر چگونگی کیفیت فضای داخلی موزه ها را بر میزان جذب گردشگران که به توسعه فرهنگی در کشور می انجامد، بررسی می نماید. یافته های پژوهش آن بود که باورپذیری فضای موزه و دلبستگی به آن از ویژگی هایی است که کیفیت فضای داخلی موزه ها جهت جذب بیشتر مخاطبان در فرایند توسعه فرهنگی ایجاد می کند. در نهایت می توان نتیجه گرفت که فضای داخلی موزه ها از طریق باور پذیری و دلبستگی به فضا سبب ایجاد جاذبه بیشتر در گردشگران و رشد صنعت گردشگری و در نهایت زمینه ساز توسعه فرهنگی کشور در این مسیر می شود.

واژه‌های کلیدی: موزه‌، گردشگران، توسعه فرهنگی، کیفیت فضای داخلی، موزه‌ هنرهای معاصر
متن کامل [PDF 864 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۱
فهرست منابع
2. 2. اسداله زاده ضیاء، عاطفه. (1392). بررسی نقش و توانمندی موزه ها در جذب گردشگر و توسعه گردشگری شهری.پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی ایرج ساعی ارسی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی آبا قزوین .
4. 4. بصیری، سمیه. (1393). تبیین مفهوم تمامیت در حوزه آثار موزه‌ای از منظر حفظ فرایند ارتباطی اثر- مخاطب- محیط. رساله دکترای تخصصی، استاد راهنما: محمدامین امامی و رسول وطن دوست، دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی، دانشگاه هنراصفهان.
5. 5. حبیب پور، کرم و صفری، رضا. (1388). کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، جاپ دوم، تهران: نشر لویه.
6. 6. خواجه ئیان، سایه. (1383). مخاطب شناسی موزه ها، مجله موزه ها، 40، 35-30.
7. 7. دبیری‌نژاد، رضا. (1383). موزه دیروز امروز فردا، تهران: ساحت بهار.
8. 8 . دوگلاس، آر.آلن. (1363). موزه و وظایف آن، ترجمه: عبدالرحمن اعتصامی صدر، تهران: اداره کل موزه ها.
9. 9. دهقان، سمیه. (1392). تبیین ویژگی‌ها‌ی گرافیک محیطی موزه‌ها جهت بهینه سازی فضای موزه در ایران با تاکید برمطالعه موزه ایران باستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: عبدالرضا چارئی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد تهران.
10. 10. راع‍ی‌، ان‍س‍ی‍ه. (1363). راه‍ن‍م‍ای‌ م‍وزه‌ه‍ای‌ ای‍ران، تهران: دف‍ت‍ر پ‍ژوه‍ش ها و ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی وزارت‌ ارش‍اد اس‍لام‍ی‌.
11. 11. ص‍ارم‍ی‌، ک‍ت‍ای‍ون‌. (1372). م‍وزه‌ه‍ای‌ ای‍ران، تهران: س‍ازم‍ان‌ م‍ی‍راث‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ک‍ش‍ور.
13. 13. طال‍ب‍ی‍ان‌، ن‍ی‍م‍ا. (1388). م‍وزه، تهران: ناشر ح‍رف‍ه‌ ه‍ن‍رم‍ن‍د.
14. 14. عراقی، مریم. (1391). بررسی نقش انگیزه‌ها و تجربه پیشین بازدیدکنندگان موزه در وفاداری آنها به موزه.
16. 15. فناییان، مرضیه. (1392). تحلیل فضایی موزه های ایران و نقش آن در گردشگری فرهنگی؛مطالعه موردی شهر اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی حمید برقی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه اصفهان.
17. 16. مک کوایل، دنیس. (1387). مخاطب شناسی، ترجمه: مهدی منتظرالقائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18. 17. نفیسی، نوشین‌دوخت. (1380). موزه‌داری، تهران: انتشارات سمت.
19. 18. نوروزپور، محسن. (1393). نقش موزه‌های تاریخ طبیعی در جذب گردشگر؛ مطالعه موردی شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی اکبر پرهیزکار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 2 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها