:: دوره 2، شماره 1 - ( 5-1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 234-209 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه ی مؤلفه ها و شاخص های بُعد اجتماعی مسؤولیت شرکت ها و وضعیت موجود آن در ایران
یحیی حساس یگانه، قدر ت اله برزگر
چکیده:   (15891 مشاهده)

امروزه همراه با رشد و توسعه­ی صنایع و واحدهای تجاری مختلف، عواقب و تأثیرات فعالیت­های آن­ها بر جامعه و عدم ارائه­ی گزارشگری اجتماعی، میان انتظارات واحدهای اقتصادی و انتظارات جامعه شکاف پدید آورده است.مقاله­ ی حاضر، مؤلفه­ ها و شاخص­های افشای بعد اجتماعی مسؤولیت شرکت­ها را با رویکرد توسعه­ی پایدار و با استفاده از روش­های پرسش­نامه و تحلیل مدل مسیردر یک چارچوب جامع ارائه و مورد تحلیل قرار داده است. هم­چنین، وضعیت موجود آن و سطح افشای بعد اجتماعی در شرکت­ها از طریق تحلیل محتوا گزارش­های هیأت مدیره­ی شرکت­های ایرانی تعیین گردیده است.

نتایج تحلیل مسیر و شاخص­های مطلوب برازش مدل ساختاری، بیان­کننده­ی معناداری و تبیین و توجیه مناسب کلیه­ی مؤلفه ­ها برای افشای بعد اجتماعی مسؤولیت شرکت­هاست. یافته ­ها بیان­کننده­ی این است که مهم­ترین مؤلفه­ های بعد اجتماعی از نظر انتظارات ذی­نفعان عبارتند از اخلاق کسب و کار، فساد و رشوه­خواری و مشارکت در توسعه­ی جامعه و هم­چنین بیش­ترین افشای اجتماعی در وضعیت موجود گزارش­های شرکت­ها عبارتند از: مؤلفه­ های کار و کارکنان، مشتریان و مصرف­کنندگان. در مجموع، سطح پایین افشای بعد اجتماعی در شرکت­های ایرانی نشان دهنده­ی شکاف بالای وضعیت موجود از انتظارات جامعه است و مستلزم وجود مقررات، الزامات و استانداردهای مناسب در حوزه­ی گزارشگری و افشای شرکت­ها برای پاسخگویی به انتظارات ذی­نفعان و جامعه است.

واژه‌های کلیدی: مسؤولیت اجتماعی شرکت ها، مؤلفه ها و شاخص های بعد اجتماعی، ارزیابی وضعیت (سطح افشا)، شرکت های ایرانی
متن کامل [PDF 857 kb]   (16217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/10/15 | پذیرش: 1392/3/12 | انتشار: 1392/5/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها