:: دوره 2، شماره 2 - ( 8-1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 67-93 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش مخاطبان درباره ی استفاده از جذبه های مختلف درطراحی پیام‏های سلامت تلویزیون
سارا ابوطالب جولا، حبیب راثی تهرانی
چکیده:   (16981 مشاهده)

طراحی پیام‏های سلامت مقوله‏ای میان‏رشته‏ای است که از حوزه­ی ارتباطات سلامت و مطالعه‏های نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشأت گرفته است. آن­چه در این مقاله بدان پرداخته‏ایم، بررسی میزان تأثیر جذبه‌های مختلف استفاده شده در پیام‏های سلامت از دیدگاه و نگرش مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‏ای مانند تلویزیون از طریق ارائه­ی پیام های سلامت‏محور، به تغییر رفتار در فرد منجر می‌شود؟ به این اعتبار، حوزه­ی مربوط به تأثیر جذبه‌های مختلف استفاده شده در طراحی یک پیام، در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

پیام‏های سلامت در این پژوهش به پیام‏هایی اطلاق می‏شوند که مستقیم یا غیرمستقیم به بحث سلامت فردی و اجتماعی مردم از جمله: سبک زندگی سالم، پیشگیری و یا درمان بیماری‏ها می‏پردازند. استفاده از جذبه‌ها هم شامل پیام‌هایی باجذبه‌های مثبت، جذبه‌های منفی یا ترس، جذبه‌های چندگانه و مسیرهای سه‌گانه­ی کنترل ترس و کنترل خطر می‌شود.

برای سنجش تأثیر این دسته از پیام‏ها بر مخاطبان، نمونه­ی آماری با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سالتهرانی انتخاب شده‏است. روش این پژوهش پیمایش است. از مهم‏ترین یافته‏های پژوهش این است که پیام‏های سلامتتلویزیون برای تغییر رفتار در فرد کافی نیستند و ارتباطات میان‏فردی نقش مکمّل را برای پیام‏های رسانه‌ای دارند.

واژه‌های کلیدی: ارتباطات سلامت، پیام سلامت، جذبه های پیام، مسیرهای کنترل ترس و کنترل خطر، مدل فرآیند توسعه ی یافته موازی
متن کامل [PDF 829 kb]   (759 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/1/20 | پذیرش: 1392/6/21 | انتشار: 1392/8/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها