بررسی نگرش مخاطبان درباره ی استفاده از جذبه های مختلف درطراحی پیامهای سلامت تلویزیون
|
سارا ابوطالب جولا، حبیب راثی تهرانی |
|
|
چکیده: (18922 مشاهده) |
طراحی پیامهای سلامت مقولهای میانرشتهای است که از حوزهی
ارتباطات سلامت و مطالعههای نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشأت گرفته است. آنچه
در این مقاله بدان پرداختهایم، بررسی میزان تأثیر جذبههای مختلف استفاده شده در
پیامهای سلامت از دیدگاه و نگرش مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که
چگونه رسانهای مانند تلویزیون از طریق ارائهی پیام های سلامتمحور، به تغییر
رفتار در فرد منجر میشود؟ به این اعتبار، حوزهی مربوط به تأثیر جذبههای مختلف
استفاده شده در طراحی یک پیام، در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
پیامهای سلامت در این پژوهش به پیامهایی اطلاق میشوند که
مستقیم یا غیرمستقیم به بحث سلامت فردی و اجتماعی مردم از جمله: سبک زندگی سالم،
پیشگیری و یا درمان بیماریها میپردازند. استفاده از جذبهها هم شامل پیامهایی
باجذبههای مثبت، جذبههای منفی یا ترس، جذبههای چندگانه و مسیرهای سهگانهی
کنترل ترس و کنترل خطر میشود.
برای سنجش تأثیر این دسته از پیامها بر مخاطبان، نمونهی
آماری با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سالتهرانی انتخاب شدهاست. روش
این پژوهش پیمایش است. از مهمترین یافتههای پژوهش این است که پیامهای
سلامتتلویزیون برای تغییر رفتار در فرد کافی نیستند و ارتباطات میانفردی نقش
مکمّل را برای پیامهای رسانهای دارند. |
|
واژههای کلیدی: ارتباطات سلامت، پیام سلامت، جذبه های پیام، مسیرهای کنترل ترس و کنترل خطر، مدل فرآیند توسعه ی یافته موازی |
|
متن کامل [PDF 829 kb]
(1034 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/1/20 | پذیرش: 1392/6/21 | انتشار: 1392/8/30
|
|
|
|