:: دوره 7، شماره 3 - ( 11-1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 115-89 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی چالش‌های توسعه اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های جامع شهر تهران: واکاوی پدیده زورگویی
زهرا رشیدی
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (5879 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌های توسعه اجتماعی اعضای هیات علمی به واکاوی پدیده زورگویی پرداخته است. بدین ترتیب تلاش شد تا جنبه‌های مختلف این مسائل با توجه به بافت حاکم بر نهاد دانشگاه در ایران واکاوی و بازنمایی شود. پژوهش حاضر درچارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق نظریه مبنایی(با نگاه سیستمی اشتراوس و کوربین) صورت گرفته است. برای جمع‌آوری داده‌ها از اطلاع رسان‌ها، مصاحبه‌های عمیق و غیر رسمی مورد استفاده قرار گرفت و انتخاب اطلاع رسان‌های پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از راهبردهای نمونه‌گیری با حداکثر تنوع و نمونه‌گیری نظریه‌ای صورت پذیرفت. اطلاع رسان‌های پژوهش شامل 32 عضو هیات علمی(استادیار، دانشیار، استاد) دانشگاه‌های جامع شهر تهران بودند. تحلیل داده‌های حاصل درسه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفت تم‌های بدست آمده است. بر اساس یافته‌ها، پدیده زورگویی در روابط اعضای هیات علمی در آموزش عالی ایران دارای ابعاد کلامی، جسمانی یا روانی و اجتماعی می‌باشد. این پدیده به دلیل شرایط سازمانی و فردی ظهور یافته و منجر به واکنش‌هایی چون اجتناب، تقابل، پذیرش شده است. این واکنش‌ها تحت تاثیر پاسخ مسئولان، تاب آوری ‌و باورهای رایج (شرایط مداخله‌گر)، ساختارو فرهنگ دانشگاهیبروز پیدا کرده و منجر به آسیب‌پذیری شغلی،فردی،اجتماعی و اقتصادی شده‌اند.
 
واژه‌های کلیدی: توسعه اجتماعی، اعضای هیات علمی، آموزش عالی ایران، زورگویی
متن کامل [PDF 1188 kb]   (1267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/11 | پذیرش: 1398/6/19 | انتشار: 1398/6/19
فهرست منابع
1. - ستوده اصل ، نعمت؛ قربانی، راهب؛ حاجی آقا جانی ، سعید؛ رشیدی پور، علی(1391) بررسی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان. نشریه کومش،دوره 14،شماره 2 (پیاپی 46). صفحه 239-232.
2. - شیربگی ،ناصر؛ قادرزاده ، امید؛ تمسکی، مریم(1394) درک و تجربه اعضای هیات علمی از فرایند آشنا سازی بدو استخدام و روزهای اول کار . فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی ، دوره 7، شماره 2، صفحه 179-207.
3. - فراستخواه ، مقصود(1396) روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی (با تاکید بر نظریه برپایه) گراندد تئوریGTM، نشر:آگاه
4. - فراستخواه، مقصود ؛ منیعی، رضا ( 1394)، عوامل موثر بر مشارکت اعضای هیات علمی در سیاست گذاگذاری آموزش عالی و برنامه ریزی دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آوزش عالی دوره 20 شکاره 3-
5. - فراستخواه، مقصود(1388)ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایران:کاربردی از نظریه مبنایی ، نشر :موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
6. - محمدزاده ، زینب؛ صالحی، کیوان (1396). تبیین پدیده نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی از منظر نخبگان دانشگاهی: مطالعه‌ای با رویکرد پدیدار شناختی،مجله راهبرد، شماره 79
7. - نورشاهی ،نسرین(1395) بررسی ابعاد فرسودگی شغلی و عوامل موثر بر آن در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آن، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. طرح پژوهشی
8. 5 .فراستخواه، مقصود )1391 )ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایران: کاربردی از نظریهی مبنایی،تهران: نشر مؤسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
9. 7 .قاسمی، مجید و صالحی، کیوان )1396« )آسیبشناسی موانع و چالشهای فعالیت اعضای هیأت علمی جدیداالستخدام«، فصلناـمهی علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، سال 9 ،.81-103 :2 شمارهی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها