:: دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 83-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تبلیغات و هویت اجتماعی زنان ایرانی: تحلیل انتقادی گفتمان کلامی و بصری در آگهی های تجاری
محمدعلی شمس ، سعیده شمسائی
چکیده:   (4018 مشاهده)
این مطالعه به بررسی سازوکار تأثیرگذاری آگهی های بازرگانی بر هویت اجتماعی زنان ایرانی می پردازد. 60 آگهی تجاری تلویزیون ایران مورد بررسی کمی و کیفی قرار گرفتند. تحلیل بسامد نشان داد که تصویر ارائه شده از زن مطلوب و موفق ایرانی عمدتاً تحت تأثیر این عوامل است: 1) منافع سفارش دهندگان؛ 2) نوع گفتمان تبلیغاتی؛ 3) جامعه هدف و 4) راهبردهای معناشناختی به کار رفته در تولید آگهی ها. تحلیل جزئیات کلامی و بصری تعبیه شده در محتوای آگهی ها هم نشان داد که چطور شخصیت پردازی کاراکترهای زن در این گونه ی رسانه ای، کلان روایتی خاص از موفقیت را به مخاطبین ایرانی اعم از مرد و زن القا می کند. این یافته ها در چهارچوب تحلیل انتقادی گفتمان و در رابطه با سازوکارهای شکل گیری باورهای اجتماعی در مواجهه با مظاهر توسعه ی مادی مورد بررسی دقیق تر قرار گرفتند تا نشانه های تحولی بطئی ولی عمیق در نوع نگرش دست اندرکاران بخش خصوصی و متولیان تبلیغات در نهادهای دولتی به وضوح روشن شود.
واژه‌های کلیدی: تبلیغات تلویزیونی، زنان، هویت اجتماعی، کلان روایت
متن کامل [PDF 418 kb]   (736 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/14 | پذیرش: 1398/5/10 | انتشار: 1398/5/10
فهرست منابع
35. راودراد، اعظم و فروغ محمدی ) 1395« )شیوهی بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا«، مجلهی زن در فرهنگ و هنر، دورهی 8 ،ش 1 :99-83.
36. موسوی، یعقوب و طیبه احمدی )1392« )تأثیر تبلیغات تجاری شهری بر مصرفگرایی زنان شهر تهران«، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی-فرهنگی، دورهی 1 ،ش 4 :124-99.
37. یوسفی فر، شهرام و شهناز جنگجو )1395« )کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان در روزنامهی اطالعات )1305-1320 ،»)مجلهی مطالعات فرهنگ-ارتباطات، ش 36 :202-1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها