:: دوره 3، شماره 1 - ( 5-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 67-53 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط عملکرد خانواده با رفتارهای وندالیستی (خرابکارانه) دانش آموزان در شهر جوانرود استان کرمانشاه
طلعت اله یاری، نامدار حسینی
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (12940 مشاهده)

هدف از انجام این پژوهش کسب شناخت در باره­ی تأثیر عملکرد خانواده بر میزان بروز رفتارهای خرابکارنه در دانش آموزان دبیرستانی شهر جوانرود از توابع استان کرمانشاه بوده است. روش تحقیق توصیفی هم­بستگی از نوع میدانی (پیمایشی) است. جمعیت آماری را کلیه­ی دانش آموزان دختر و پسر دوره­ی اول، دوم و سوم دبیرستان در شهر جوانرود استان کرمانشاه تشکیل می­دهد و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 357 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه ای چند مرحله­ای انتخاب شده­اند. ابزار گرد آوری داده­ها پرسش­نامه استاندارد   مک مستر برای عملکرد خانواده و پرسش­نامه­ی محقق ساخته برای رفتارهای وندالیستی است. یافته­ها نشان می­دهد میان میزان کلی عمکلرد خانواده و شاخص های سه گانه­ی آن( ایفای نقش های خانوادگی، حل مشکل و میزان ابراز عواطف در خانواده) با متغیّر میزان بروز رفتارهای وندالیستی ارتباط معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، میزان حل مشکل در خانواده­ی دانش آموزان با بتای 737/0-، میزان ابراز عواطف در خانواده با بتای 692/0- و میزان ایفای نقش­های خانوادگی با بتای 069/0 به ترتیب بیش­ترین سهم را در تبیین متغیّر وابسته رفتارهای خرابکارانه دانش آموزان دارند.

واژه‌های کلیدی: عمکرد خانواده، وندالیسم، نقش های خانوادگی، ابراز عواطف، حل مشکل
متن کامل [PDF 361 kb]   (1755 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/10/7 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/5/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها