:: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 95-120 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برساخت ترویج علم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران
میترا افضلی فاروجی، علی اکبر فرهنگی
دانشگاه تهران
چکیده:   (817 مشاهده)
صداوسیما به عنوان بازیگر اصلی در فرایند رسانه‌ای‌سازی علم، عهده‌دار نهادینه‌سازی گفتمان علم از طریق پیوند میان علم و عموم است. در‌ این پژوهش با احصای شرایط علی، زمینه‌ای و راهبردها، الگوی ترویج علم در تلویزیون ارائه شد. روش تحقیق ‌این پژوهش نظریه­ی مبنایی است و داده‌ها از طریق مصاحبه­ی عمیق غیر‌ساختار‌یافته با 14 نفر از صاحب­نظران که در طراحی و راهبری برنامه‌های علمی نقش داشته‌اند، به دست آمد.
یافته‌‌های ‌این مقاله حاکی از آن است که الگوی ترویج علم در صداوسیما، ترویج علم محضِ ایدئولوژیک است. به علت محافظه‌کاری، دانای‌کل‌پنداری رسانه، ترجیح گفتمان آموزش به ترویج علم و سطح پایین ادراک عامّه از علم.، رسانه ناگزیر از اتّخاذ راهبردهای تریبون‌پنداری رسانه برای نهاد علم، پیچیده‌انگاری زبان علم، کلیشه‌سازی علمی و تولید ابزار نمادین قدرت می‌شود که به پیامدهایی مانند تحریف علم، خلط علم و شبه علم و عدم ورود علم به حوزه­ی عمومی منتهی می‌شود. درحالی­که چنانچه رسانه در تعریف خود از علم بازنگری نموده و رویکرد غیرسیاست‌زده، انتقادی و مبتنی بر مشارکت همگان در بازتولید علم اتّخاذ کند، از طریق ساده‌سازی و جذاب‌سازی علم، پیوند عموم با علم محقق شده و مرجعیت علمی برای سازمان صداوسیما به همراه خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: ارتباطات علم؛ ترویج علم؛ تلویزیون؛ علم رسانه‌ای‌شده؛ عموم؛ صداوسیما
متن کامل [PDF 428 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/3/21
فهرست منابع
2. 2. استراس، آنسلم؛ کوربین, جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای. ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
3. 3. دانایی فرد، حسن؛ امامی، سیدمجتبی (1386)استراتژی های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه پردازی داده بنیاد .مجله اندیشه مدیریت1(2), 69-97 .
4. 4. زردار, زرین (1393) رسانه ای شدن فناوری های نو در ایران: شکاف های شناختی کنشگران اصلی در بازنمایی بیوتکنولوژی در برنامه های تلویزیونی. رساله دکتری رشته علوم ارتباطات به راهنمایی دکتر هادی خانیکی 351.


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها