%0 Journal Article %T A Survey on Factors Effecting on Attitude toward Hijab and Suggests for Promote it (Case Study: Citizens of Gorgan) %J socio-cultural Development Studies %V 3 %N 4 %U http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-213-fa.html %R %D 2015 %K Recognition, Impression, Behavior, Tendency, Hijab, Gorgan, %X این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب در میان شهروندان گرگان می‌پردازد. در این زمینه نویسندگان مقاله در پی یافتن پاسخ به این پرسش هستند که میزان گرایش به حجاب در میان شهروندان گرگان چقدر است و چه عواملی بر آن تأثیر دارد؟ با توجه به این پرسش چند فرضیه مهم در متن این پژوهش شکل گرفت که با استفاده از نظریاتی که در حوزه حجاب وجود دارد، سعی در تبیین آن داریم. از مهم­ترین نظریاتی که در این بخش، مورد استفاده قرار گرفت، نظریاتی در قالب نظریات اقتصادی، اجتماعی و ... است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز، از تکنیک پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. نمونه آماری پژوهش شامل 626 نفر از شهروندان هستند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه ای در حوزه های شهری گرگان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان ­داد که عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، فردی و اقتصادی به ترتیب اهمیت، رابطه معنی‌دار مثبت و متغیّرهای زمینه­ای، سن، درآمد، صداقت و مصرف رسانه­ای به ترتیب اهمیت، رابطه‌ی معنی‌دار با گرایش به حجاب دارند؛ به‌طوری‌که صداقت و سن رابطه‌ی مثبت و مصرف رسانه­ای و درآمد، رابطه‌ی منفی دارند و متغیّر‌های زمینه­ای اعتماد، طبقه‌ی اجتماعی و تحصیلات، ارتباط معنی‌داری با گرایش به حجاب ندارند. در انتهای گزارش، بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادهایی ارائه شده است. %> http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-213-fa.pdf %P 47-73 %& 47 %! %9 Research %L A-10-1-20 %+ %G eng %@ 2322-3367 %[ 2015