TY - JOUR T1 - University Business Model Framework TT - ارائه ی چارچوب مدل کسب‌وکار دانشگاهی JF - sabz-scds JO - sabz-scds VL - 10 IS - 1 UR - http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1271-fa.html Y1 - 2021 SP - 142 EP - 182 KW - Social and Economic Participation KW - Society KW - University Business Model N2 - هدف پژوهش حاضر، ارائه­ ی چارچوب مدل کسب‌وکار دانشگاهی به عنوان راهکاری در جهت همکاری دانشگاه‌ها با کسب‌وکارها است. روش پژوهش حاضر مطالعه­ ی موردی کیفی و از روش تحقیق تحلیل مستندات و گروه‌های کانونی جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. در بخش مستندات، 60 سند مرتبط با مدل‌های کسب‌وکار دانشگاهی انتخاب و تحلیل شدند. همچنین در بخش گروه‌های کانونی 5 نفر از خبرگان حوزه­ ی کسب‌وکار و دانشگاه با روش نمونه‌گیری هدف­مند انتخاب شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مهم‌ترین تکنیک‌های بازخوانی متون و مطالعه منابع شامل، طبقه‌بندی و جداول مفهومی و تقلیل داده‌ها استفاده شد. به‌منظور بررسی اعتبار یافته‌ها از معیارهای خود بازبینی محقق در طی فرآیند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و همچنین از توسعه و توصیف غنی داده‌ها جهت اطمینان از قابلیت انتقال‌پذیری بهره گرفته شد. نتایج تحلیل و بررسی مدل‌های کسب‌وکار نشان داد، دانشگاه‌ها می‌توانند به منظور اثربخشی اجتماعی و اقتصادی در جامعه در قالب مدل‌های کسب‌وکار، در کارکردهای اصلی خود بازنگری و تجدیدنظر کنند. همچنین نتایج تدوین چارچوب مدل کسب‌وکار دانشگاهی نشان داد، همکاری دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها را می‌توان ذیل پنج سطح شامل فرآیندی، عواملی، محیطی، اقدام و ذی ­نفعان تعریف کرد. به طور کلی، دانشگاه ­هایی که درصدد اثربخشی اجتماعی و اقتصادی در جامعه هستند می­ توانند با اقتباس چارچوب مذکور و همچنین اقدامات توصیه شده در این پژوهش، بستر و زمینه ­ی اجرایی چارچوب کسب ­و­کار خود را فراهم سازند. M3 ER -