AU - abedini baltork, meimanat AU - azizi shomami, mostafa AU - mansoori, sirus TI - Analysis of the content of textbooks Elementary School on the basis of gender roles with a focus on jobs PT - JOURNAL ARTICLE TA - sabz-scds JN - sabz-scds VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html 4100 - http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.pdf SO - sabz-scds 2 AB  - کتاب­های درسی در کنار دانش آموزان، آنها را برای پذیرش نقش­های متناسب با ویژگی های جنسیتی­ شان آماده می کنند. پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه نقش­های جنسیتی با تأکید بر نقش های شغلی در کتاب های درسی ابتدایی پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر) می­باشد که در مجموع 3725 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه کتاب­ها شامل 35جلد با نه عنوان­ فارسی (خوانداری)، فارسی (نوشتاری)، علوم، هدیه­ های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­ آوری بوده و نمونه­ آماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (خوانداری)، فارسی(نوشتاری)، علوم، هدیه­ های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­ آوری می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها نشان دادکه در کتاب­های درسی؛ نقش­های شغلی خارج از منزل و درآمد زا برای مردان و نقش شغلی داخل منزل برای زنان در نظر گرفته شده است. CP - IRAN IN - University of mazandaran LG - eng PB - sabz-scds PG - 65 PT - Research YR - 2019