socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
9
4
online
1
fulltext
fa
نقادی وضعیت آموزش عالی در ایران: تحلیل فضاهای دموکراتیک دانشگاهی با تاکید بر آرای اساتید و مبتنی بر کلاس درس رهایی بخش
Critique of the Higher Education Situation in Iran: An Analysis of the Development of Democratic University Spaces with Emphasis on Teachers' Opinions and Based on the Emancipatory Classroom
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر تحلیل و نقادی وضعیت آموزش عالی ایران از منظر توسعه فضاهای دموکراتیک دانشگاهی است.و در پی پاسخ به این سئوال اساسی است که:از دیدگاه اساتید و مبتنی بر کلاس درس رهایی بخش آموزش عالی ایران در ابعاد توسعه فضاهای دموکراتیک دانشگاهی با چه چالش هایی مواجه است؟ لذا با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با اتکای بر مصاحبه نیمه ساختاریافته با هشت نفر از اساتید دانشگاهی ـ به تشخیص پژوهشگر و تایید هشت تن از اساتید علوم تربیتی ـ کفایت نظری داده ها اعلام و سپس پیاده سازی شده و در سه مرحله توصیف و تفسیر و تبیین مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که گفتمان اساتید شامل تعداد زیادی از مفاهیمی است که بیانگر اعتراض و نارضایتی استادان نسبت به گفتمان رایج منولوگ محور در محیط های دانشگاهی و کلاس درس است، به گونه ای که نقش عاملیت و فاعلیت اساتید به حاشیه رانده و منجر به خلق آموزش بانکی و بازتولید گفتمان مسلط شده است و در عین حال به موازات این وضعیت گفتمان جدیدی در حال تکوین است که به دنبال تغییر و اصلاح امور است که به تعبیری می توان از آن به گفتمان مقاومت یاد کرد.
The purpose of this study is to analyze and critique the situation of higher education in Iran from the perspective of the development of democratic university spaces.And it seeks to answer this fundamental question:From the perspective of professors and based on the Emancipatory classroom of higher education in Iran in the dimensions of the development of democratic university spaces, what challenges does it face? Therefore,using Fairclough critical discourse analysis method and relying on semi-structured interviews with eight university professors -at the discretion of the researcher and with the approval of eight professors of educational sciences-the theoretical adequacy of the data was announced and then implemented and described in three stages.And interpretation and explanation were analyzed. The results showed that professors' discourse includes a large number of concepts that express professors' protest and dissatisfaction with the common monologue-based discourse in academia and the classroom, so that the role of teachers' agency and activity is marginalized and leads tothe creation Banking education and the reproduction of discourse have become dominant, and at the same time, in parallel with this situation,a new discourse is emerging that seeks to change and reform things, which in a sense can be called the discourse of resistance.
آموزش عالی؛ کلاس درس رهایی بخش؛ گفتمان؛ سلطه, فرکلاف
higher education, Emancipatory classroom, Conversation, Domination, Fairclough,
9
32
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1236-1&slc_lang=fa&sid=1
ali
eghbali
علی
اقبالی
alieghbali57@yahoo.com
3391571837
10031947532846006854
Yes
kharazmi University
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
Akbar
Salehi
اکبر
صالحی
salehihidji2@yahoo.com
3391571837
10031947532846006855
No
kharazmi University
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
Yahya
Ghaedi
یحیی
قائدی
yahyaghaedy@yahoo.com
3391571837
10031947532846006856
No
kharazmi University
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
Alireza
Mahmoudnia
علیرضا
محمودنیا
alirezamahmmudnia@yahoo.com
3391571837
10031947532846006857
No
kharazmi University
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی