socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
6
2
online
1
fulltext
fa
الگوی تعاملی عوامل موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی
Interactive Model of the Factors Affecting development of Social Competence in Organizational Communication from the perspective of academic experts
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:28.1pt;">هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی­ اجتماعی در ارتباطات سازمانی و نیز تعیین نحوه تعامل بین آنها با استفاده از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و از طریق مدل­سازی ساختاری تفسیری است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعه­ای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. نمونه آماری 15 نفر از خبرگان دانشگاهی هستند که به روش نمونه<sub><span dir="LTR">­</span></sub>گیری گلوله<sub><span dir="LTR">­</span></sub>برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده<sub>­</sub>ها پرسش<sub>­</sub>نامه ماتریسی محقق ساخته است. نتایج نشان داد ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی<sub>­</sub> اجتماعی در ارتباطات سازمانی عبارتنداز دانش، انگیزه، ادراک، استنتاج، انطباق و نفوذ اجتماعی و نیز مهارت<sub>­</sub>های کلامی و غیرکلامی؛ که با استفاده از روش مدل<sub>­</sub>سازی ساختاری تفسیری در پنج سطح تعاملی مختلف قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان داد دانش، انگیزه، ادراک و استنتاج اجتماعی نسبت به سایر ابعاد، قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر توسعه شایستگی­ اجتماعی دارند. بر اساس نتایج این پژوهش می<sub>­</sub>توان گفت ابعاد شایستگی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر موثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی می<sub>­</sub>شود.</p>
<p style="margin-left:.1pt;">The purpose of this study was to examine and identify component affecting the development of social competence in organizational communication as well as determine the quality of interaction between these components by using interpretive structural modeling method from the perspective of academic experts. This research is an applied and developmental as well as quantitative and qualitative. Statistical sample is 15 people of academic experts who were selected using snowball sampling. The data collection tool is a researcher made matrix questionnaire. The results showed important components that effective on development of social competence are Social knowledge, motivation, perception, inference, adaptation, and influence, as well as verbal and nonverbal skills, and; that using interpretive structural modeling was placed at five different levels of interaction. Also, The Results showed that Social knowledge, motivation, perception, and inference had more effective than other components on development of social competencies. According to the results, we can say that the components of social competencies at different levels have effect together, and changes in the quality of each component cause changes in quality of other components at same level as well as the next level, and in turn cause changes in the quality of the organizational communication.</p>
سازمان, ارتباطات, شایستگی, شایستگی اجتماعی, خبرگان دانشگاهی
Organization, communication, competence, social competence, academic experts
45
74
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-392-2&slc_lang=fa&sid=1
hossein
damghanian
حسین
دامغانیان
Hdamghanian@Semnan.Ac.Ir
10031947532846003242
10031947532846003242
Yes
university of semnan
دانشگاه سمنان
محمد
یزدانی زیارت
yazdaniziarat.m@semnan.ac.ir
0829886338
10031947532846003243
No
university of semnan
دانشگاه سمنان