socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
2
3
online
1
fulltext
fa
ساختار و کارکرد در معماری آیینی مازندران؛ مطالعه ی موردی سقانفارهای فریدونکنار
Ritual Architecture Structure and Function in Mazandaran: Saghanefars of Fereidunkenar, Mazandaran
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin-bottom: 0.0001pt text-indent: 14.2pt line-height: normal"><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">هدف پژوهش حاضر که دادههای آن بر اساس مطالعات
اسنادی، بررسیهای میدانی باستانشناختی و مصاحبه گردآوری شده، بررسی ساختار و
کارکرد سقانفارها در مازندران است. سقانِفار بنایی است چوبی و دوطبقه که بیشتر در
بخش مرکزی مازندران و به نام حضرت ابوالفضل</span><sup><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">(ع)</span></sup><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'"> بنا شده است. </span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">در این پژوهش، </span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">6 نمونه سقانفار موجود در فریدونکنار بررسی
شدهاست که تمامی آنها به دوران قاجار و بازهی زمانی 1311 تا 1326 ه.ق. تعلق
دارد. پژوه</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">ش
حاضر از نوع توصیفی</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">-</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'"> تحلیلی است. </span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">نگارندگان</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'"> پس از معرفی دادهها، با روش
تحلیل نظری و کمّی به تفسیر دادهها پرداختهاند. نتایج پژوهش حاکی از وجود بیانی
نمادین در ساختار و تزیین سقانفارهاست. از منظر اجتماعی، کاربران بنا جوانان
هستند. برافراشتگی بنا دارای نسبتی نمادین با سن کاربران و صاحب واقعی بنا یعنی
حضرت ابوالفضل<sup>(ع)</sup> است. نقوش مذهبی و ملی نشانهی تأثیر انگیزههای شیعی
و جنبههای پهلوانی و اسطورهای ایرانی در ساخت سقانفار است. نقشمایههای بنا،
نمادهایی از زندگی اجتماعی، اقتصاد معیشتی، نگرشهای آیینی و هویت ملی مردمان
منطقه است. هنرمند با کنار هم قرار دادن ماهرانهی این نقوش، قصد انتقال نمادین
پیامهای ملی و مذهبی به مخاطبان عام را داشته و این چیدمان، تنیدگی فرهنگ ملی و
نگرشهای مذهبی مردمان منطقه را نشان میدهد. <o:p /></span></p>
The present paper aims to study the structure and function of Saghanefars in Mazandaran, according bibliographical studies, archaeological surveys and ethnographical data. Saghanefar is a two storey wooden structure that is mostly built in central parts of Mazandaran, after Abolfazl name. The authors study 6 available Saghanefarin Fereidunkenar that date to Qajar and 1st Pahlavi dynasty. The results indicate symbolic expressions in Saghanefar’s structure and decoration. Socially, its users are juveniles raised form of the structure is symbolically relevant to the age of the users whereas it is endowed to Abolfazl as the rightful owner. National and religious designs indicate the effects of shiit’s emotions and Iranian epical aspects in Saghanefars structures. The motifs are symbols of social life, subsistence economics, ritual approaches, and national identity of local people. Artists aimed to transfer national and religious messages symbolically to people, by putting the motifs together skillfully. T shows cultural integration and religious attitude of local people
سقانفارهای فریدونکنار, دوره ی قاجار, کارکردهای اجتماعی و آیینی, بررسی های باستانشناختی.
Saghanefars, Qajar period, Social and Ritual Functions, Archaeological Investigations
79
99
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-2-34&slc_lang=fa&sid=1
محمد حسن
زال
1003194753284600311
1003194753284600311
Yes
میثم
فلاح
1003194753284600312
1003194753284600312
No