fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
2
online
1
fulltext
fa
زوالِ مجازات مرگ و تبیین های جامعه شناختی
Abiloition of the death penalty and sociological explanations
متن پیش رو شرحی است بر نسخ و فسخ مجازاتِ مرگ در جهان مدرن و تبیینهایی که نظرگاههای جامعه شناختی گوناگون برای این زوال پیش کشیده اند. بخش نخست توصیفی است از مجازات مرگ در جهانِ پیشامدرن، جهانی که میتوان جهان وفور این سنخ از مجازات دانست، بخش دوم شرح افول بختِ این مجازات در جوامع انسانیست، این که چگونه کشتیبانان جهان مدرن را سیاستی دگر آمده و بازار این مجازات از رونق افتاده است. بخش سوم سنخ شناسی تئوریهای جامعه شناختیای است که دست در تبیین این تغییر بردهاند. سنخِ نخست کارکردگرایان ملهم از دورکهایماَند که ریشهی افول مجازات مرگ را در تغییر جنسِ انسجامِ اجتماعی میدانند. گروه دوم جامعه شناسان مارکسیستی هستند که پای اقتصاد سیاسی مجازات مرگ را در میان می کشند، دستهی سوم اصحاب قدرت اندیشِ فوکو هستند که تکنولوژی قدرت مسلطِ عصر را مسئول به کارگیری و به کارناگیری مجازات مرگ میخوانند. دستهی چهارم اما کسانی هستند که متغیری ذاتاً فرهنگی را عاملِ چنین تغییری دانستهاند، و براین باورند که به تدریج و با فرا رسیدن عصرِ مدرن، ساختارِ احساسات آدمیان دچار تغییر شده و انسان مدرن هابیتوسی دیگرگون را پرورانده و بدین سبب رفتار با بدنِ مجرمان، معنا و فرمی تازه یافته است.
The forward text is a description of abolition and termination of death penalty in the modern world and explanations that different sociological views are drawn to this decline. The first part is the death penalty in pre modern world, a world that can be considered as the age of death penalty, the second section is about the fall of this kind of punishment in human societies. The third part is about the typology of sociological theory that has been explaining this change. In this text we will talk about four types of theory, functionalist theory, political economy of the death penalty, Foucauldian theory and finally culturalist theory. The fourth category, however, are those that explain such change with the help of culture and believe that gradually in the modern world, structure of the feelings of human beings have changed, and the modern human beings nourished another, and therefore, the behavior with the body of criminals finds new meaning and form.
death penalty, death penalty decline, sociological explanation
مجازات مرگ, زوال مجازات مرگ, تبیین جامعه شناختی
9
36
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1237-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/12
1399/10/23
2020/10/31
1399/8/10
Abootorab
Talebi
Allameh tabatbaei uni
ابوتراب
طالبی
tatalebi@yahoo.com
0324615195
0031947532846006712
No
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
Morteza
Rostami
Allameh tabatabie uni
مرتضی
رستمی
rostamimorteza@gmail.com
1639120726
0031947532846006713
Yes
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
Morteza
Ghelich
IKIU
مرتضی
قلیج
ghelich@soc.ikiu.ac.ir
0322188105
0031947532846006714
No
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
fa
برنامه سازی تلویزیونی و توسعه کشاورزی بر مبنای نظریه نشر نوآوری
Television programming and agricultural development based on the theory of Diffusion of innovation
تدوین سیاستهای آموزشی علمی و کاربردی کشاورزی و مبتنی بر شواهد میدانی و تجربی ، نقش مهمی درتوسعه کشاورزی دارد. کشاورزان معمولاً دچار انزوای ارتباطاتی هستند و تشکلهای منسجم و رسانههای فراگیر برای بیان نیازها، مشکلات و اولویتهای خود در مجامع سیاستگذاری و رسانهای ندارند. با توجه به نیاز نیروی انسانی مشغول در عرصه کشاورزی به توانمندسازی ، هدف از پژوهش حاضر، ارائه راهکارهای برنامهسازی تلویزیونی در توسعه کشاورزی است که با روش مصاحبه عمیق به انجام رسیده و درمجموع با 18 نفر از متخصصان مختلف مصاحبه شده و با روش تحلیل مضمون و تشکیل شبکه مضامین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. این پژوهش منجر به ارائه راهکارهای برنامهسازی برای آموزش کشاورزی در تلویزیون گردیده که دارای 2 بخش، شاخصهای محتوایی و ساختاری است. راهکارهای محتوایی و ساختاری شامل آگاهسازی، مهارت افزایی، همگامی با زیستبوم، استفاده از تجربیات سایر کشورها، ارتباط با گروهها و قالبهای متنوع برنامهسازی است که ویژگیهای محتوایی و ساختاری را برای برنامهسازی آموزشی از تولید تا ارسال بیان میکند. درنهایت راهبردهای برنامهریزی ارتباطی شامل تشکیل گروههای تخصصی، تدوین استاندارد محتوایی، توجه به علاقهمندی ارتباط گران ، کیفیت گرایی در مقابل کمیت گرایی پیشنهاد میشود
developing suitable educational policies which are scientific, practical, and based on valid field observations and audience's needs, can play a significant role in the comprehensive promotion of target community of audience. the goal of the present study is to provide practices for making television programs of agriculture training.the present study adopted in-depth interview as research methods. Thus, 18 experts of agriculture, developement communication, as well as IRIB program developers and policy makers were deeply interviewed with. The the interview were analyzed through thematic analysis and network methods.
At last, program making methods for agriculture policy-makers as well as agriculture training TV program makers were presented which were of two main parts: content and structural indicators of program making, and program-maker's (message senders) characteristics. Content and structure practices included informing, training and skills developing ways, goals of program making, being in tally with ecosystem, using other countries' experiences, communicating other groups, using various formats, style of program-maker's and planing. These practices are for communication policy-makers who explain the content and structural features of the practices for training program from production to broadcasting. Second, training and skills developing process which are carried out either covertly or overtly.
Sustainable Development, Agriculture Training, TV Producing, Development Communication, Collaborative Communication
برنامهسازی, ارتباطات توسعه, ارتباطات مشارکتی, توسعه پایدار, آموزش کشاورزی
37
66
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-870-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/122019/08/6
1398/5/15
2020/10/312020/10/31
1399/8/10
jahandar
amiri
irib university
جهاندار
امیری
jahandar.amiri553@gmail.com
3253693341
0031947532846006736
Yes
استادیار دانشکدهی ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما
ardashir
zaboli zade
irib university
اردشیر
زابلی زاده
azmmf9432@gmail.com
2570094161
0031947532846006737
No
دانشیار دانشکدهی ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما
shahriar
taati
irib university
شهریار
طاعتی
shahryartaate@gmail.com
1640054685
0031947532846006738
No
دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما
fa
مطالعه جامعهشناختی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر روابط بین زوجین (مطالعه موردی: شهر تهران)
A Sociological Study the Impact of Online Social Networking on Couple's Relations (Case Study: Tehran)
هدف این پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر روابط بین زوجین است. روابط بین زوجین در این پژوهش در پنج بعد رضایت جنسی، صمیمیت بین زوجین، حل تعارض بین زوجین، خشونت بین زوجین، توافق مالی بین زوجین و توافق زوجین در تربیت فرزند مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش پیمایش و حجم نمونه برابر با 340 نفر از افراد متأهل شهر تهران است. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. یافتهها نشان میدهد که رضایت جنسی، بالاترین میانگین را بین متغیرهای روابط بین زوجین دارا است. تحلیل رگرسیون نشان میدهد که شبکههای اجتماعی مجازی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر خشونت بین زوجین، توافق در تربیت فرزندان، صمیمیت بین زوجین، تعارض بین زوجین، روابط مالی بین زوجین و رضایت از روابط جنسی زوجین را تبیین میکند. بر اساس نتایج این پژوهش صرف کاربری و عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت یا منفی بر روابط بین زوجین ندارد، بلکه کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی است که تأثیر و پیامدهای مثبت و منفی آن را مشخص میکند.
The purpose of this study is to investigate the effect of online social networking on couplechr('39')s relationships. Relationships between couples in this study measured and examined in five dimensions: sexual satisfaction, intimacy, couple conflict resolution, domestic violence, couplechr('39')s financial agreement, and couples consent in child rearing. The research method is survey and the statistical population includes married people of Tehran. The sample size is 340 couples in Tehran which is calculated by Cochran formula. The sampling method is multi-stage cluster sampling and the samples of each cluster has been selected systematical randomly. The results showed that sexual satisfaction has the highest mean among the variables of couplechr('39')s relationships. Regression analysis shows that online social networks have the greatest impact respectively on reduce of violence between couples, agreement on child rearing, intimacy between couples, conflict between couples, financial relationships between couples and satisfaction of coupleschr('39') sexual relationship. According to the results of this study, mere use and membership of online social networking does not have a positive or negative effect on couplechr('39')s relationship, but rather the quality of using online social networking that determines its positive or negative impacts and consequences.
online Social Networking, Sexual Satisfaction, Intimacy, Conflict Resolution, Domestic Violence, Financial Agreement, Child Rearing.
شبکههای اجتماعی مجازی, رضایت جنسی, صمیمیت, حل تعارض, خشونت خانگی, توافق مالی, تربیت فرزند.
67
90
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1005-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/122019/08/62020/02/21
1398/12/2
2020/10/312020/10/312020/10/31
1399/8/10
Hossein
Heidari
ACECR
حسین
حیدری
hs.heidari@gmail.com
5388907996
0031947532846006739
Yes
استادیار جامعهشناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
fa
بررسی جایگاه مولفههای آموزش چندفرهنگی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی
Content analysis of elementary school social studies textbooks based on multicultural education components
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفههای آموزش چندفرهنگی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود.روش پژوهش، تحلیل محتوا کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز مضمون(جمله، تصویر و فعالیت) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخصهای برنامه درسی چند فرهنگی شامل تحکیم وحدت و همبستگی ملی- قومی، توجه به مذاهب دیگر، انعکاس تنوع قومی، مذهبی، زبانی، آموزش ضد تبعیض نژادی و مذهبی، توزیع برابر منابع و فرصتهای تربیتی، پذیرش تفاوت و تکثر فرهنگی بر اساس ادبیات پژوهش استخراج و در کتابهای مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR برابر با 94/ محاسبه گردید، پایایی نیز بر اساس ضریب توافقی 89/ بدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی انعکاس تنوع قومی، مذهبی و زبانی (53 مورد) و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفههای توجه به مذاهب و ادیان دیگر (0 مورد)، آموزش عدم تعصب نژادی(0 مورد) و تبعیض و توزیع برابر منابع و فرصتهای تربیتی (0 مورد) میباشد. همچنین بیشترین توجه را کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم به آموزش چند فرهنگی داشته است.
The purpose of this study was to analyze the content of social studies textbooks of elementary school based on multicultural education. The research method was quantitative content analysis. The statistical population of the study was social studies textbooks of the second elementary school. The statistical sample was also social studies textbooks of the second elementary school. The data collection tool was a multicultural training component checklist that extracted based on literature. The results show that the most attention and frequency related to the component of the reflection of ethnic, religious, and linguistic diversity (53 cases) and the least frequency was in components of approximation to other religions (0 case), Anti-discrimination and racial prejudice training (0 case) and equal distribution of resources and educational opportunities (0 case). Since elementary school textbooks have received little attention to multicultural education and components such as non-racial bias, and equitable distribution of educational resources, it is expected that curriculum developers at the national level pay more attention to these components in the new curricula.
curriculum, content analysis, Social Studies Books, Multicultural education,
برنامه درسی, آموزش چندفرهنگی, تحلیل محتوا, کتاب درسی, دوره ابتدایی.
91
112
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-550-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/122019/08/62020/02/212020/03/22
1399/1/3
2020/10/312020/10/312020/10/312020/10/31
1399/8/10
sirus
mansoori
arak university
سیروس
منصوری
smansoori06@gmail.com
2371029416
0031947532846006740
Yes
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
fatemeh
behjati ardakani
ardakan university
فاطمه
بهجتی اردکانی
behjati@yahoo.com
0031947532846006741
0031947532846006741
No
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
fa
سناریونویسی عوامل کلیدی موثر بر مشارکت اجتماعی در سازمانهای اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد
Scenario writing Key factors affecting social participation in community-based organizations for addiction prevention
با توجه به اهمیت موضوع مشارکت اجتماعی و استفاده از رویکرد اجتماع محور در توسعه جوامع پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر مشارکت اجتماعی در سازمانهای اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد با رویکرد سناریونویسی میباشد. پژوهش در رهیافت قیاسی استقرایی و به صورت کمی و کیفی است که از حیث ماهیت اکتشافی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری هر دو مرحله کیفی و کمی خبرگان فعال در حوزه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد بودند که از طریق نمونهگیری گلوله برفی، نمونه هر دو مرحله انتخاب شد. برای گردآوری دادههای در مرحله کیفی از مطالعات کتابخانهای، پژوهشهای معتبر در راستای موضوع و مصاحبه با نمونه پژوهش استفاده شد. در مرحله کمی دادهها به کمک دو پرسشنامه میک مک و تحلیل وضعیت جمعآوری گردید. در این پژوهش برای سنجش روایی، ضمن استفاده از روایی صوری، از کنش متقابل سهگانه استفاده شد و دادهها با کمک نرم افزارهای اسپیاساس، میکمک و سناریوویزارد تحلیل گردید. مطابق یافتههای پژوهش 9 عامل بهعنوان عوامل کلیدی مؤثر بر مشارکت اجتماعی، 30 وضعیت محتمل برای 9 عامل و دو دسته سناریوهای پیشبرنده و بازدارنده برای مشارکت اجتماعی در سازمانهای اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد شناسایی شد.
Given the importance of social participation and the use of community-based approach in the development of communities, the present study seeks to identify the key factors affecting social participation in community-based organizations of addiction prevention with a scriptwriting approach. Research is in an inductive deductive approach, both quantitatively and qualitatively, which is applied in terms of exploratory nature and purpose. The statistical population of both qualitative and quantitative stages were experts active in the field of community-based prevention of addiction, which was selected through snowball sampling. To collect data in the qualitative stage, library studies, valid research on the subject and interviews with research samples were used. In the quantitative stage, data were collected using two Mick Mac questionnaires and status analysis. In this study, to measure validity, while using face validity, triple interaction was used and the data were analyzed with the help of SPSS software, Mikmak and ScenarioWizard. According to the research findings, 9 factors were identified as key factors affecting social participation, 30 possible situations for 9 factors and two categories of promotional and preventive scenarios for social participation in community-based organizations of addiction prevention.
Participation, social participation, community-based organizations, addiction, prevention
مشارکت, مشارکت اجتماعی, سازمانهای اجتماع محور, اعتیاد
113
142
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1131-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/122019/08/62020/02/212020/03/222020/07/20
1399/4/30
2020/10/312020/10/312020/10/312020/10/312021/06/17
1400/3/27
farahnaz
Ahang
Sistan and Baluchestan University
فرحناز
آهنگ
Farahahang123@pgs.usb.ac.ir
1199930660
0031947532846006742
No
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی -تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، گروه مدیریت دولتی، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Abdol Majid
Imani
Sistan and Baluchestan University
عبدالمجید
ایمانی
imani@mgmt.usb.ac.ir
1199930660
0031947532846006743
Yes
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Noor Mohammad
Yaghoubi
Sistan and Baluchestan University
نورمحمد
یعقوبی
yaghoubi@mgmt.usb.ac.ir
1199930660
0031947532846006744
No
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
fa
نقش سرمایه اجتماعی در هویت بخشی محله ای از منظرکارکرد فضاهای عمومی مطالعه موردی شهر ساری
The role of social capital in identifying a neighborhood from the perspective of the functioning of public spaces,Case study of Sari city
شکل گیری تعاملات اجتماعی نیازمند یک ظرف مکانی است. فضاهای عمومی می تواند به واسطه افزایش میزان ارتباطات، همگرایی افراد و گروههای مختلف ، فراهم کردن بستر فعالیتها و اتفاقات گوناگون و در نتیجه القای خاطره جمعی در میان اهالی محله، به شکل گیری نوعی حس هویت، تعلق خاطر و حس مکان بیانجامد که همگی از مؤلفه های شکل دهنده سرمایه اجتماعی می باشند در پژوهش حاضر سعی شده رابطه میان سرمایه اجتماعی ، فضاهای عمومی و هویت بخشی محله ای ، ابعاد گوناگون این مسأله به روش تبیینی بیان شود. لذا بررسی نحوه اثرگذاری ابعاد کالبدی و اجتماعی فضا بر مولفه های سرمایه اجتماعی چون اعتماد و تعاملات و نیز مشارکت حادث در شبکه های اجتماعی می تواند تبیین کننده ی نقش فضاهای عمومی در سرمایه ی اجتماعی و هویت بخشی محله ای باشد که این پژوهش از طریق آزمونهای همبستگی و رگرسیون در نرم افزارهای spss-minitab به انجام رسیده است نتایج حاصل از داده های نمونه ی آماری که از طریق پیمایش میدانی با ابزار پرسش نامه و به صورت اتفاقی در محدوده ی فضاهای عمومی محلات شهر ساری به دست آمده است،
The formation of social interactions requires a spatial container. Public spaces can lead to the formation of a sense of identity, belonging and a sense of place by increasing the amount of communication, convergence of different individuals and groups, providing a platform for various activities and events, and thus inducing collective memory among the residents. All of which are components of social capital. , In the present study, an attempt has been made to explain the relationship between social capital, public spaces and neighborhood identity, the various dimensions of this issue. Therefore, the study of the impact of physical and social dimensions of space on the components of social capital such as trust and interaction and incidental participation in social networks can explain the role of public spaces in social capital and neighborhood identity. This research has been done through correlation and regression tests in spss-minitab software.
Social Capital, Neighborhood Identity, Public Spaces, Sari City
سرمایه اجتماعی, هویت محله ای, فضاهای عمومی, شهر ساری
143
169
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1277-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/122019/08/62020/02/212020/03/222020/07/202021/04/5
1400/1/16
2020/10/312020/10/312020/10/312020/10/312021/06/172021/09/2
1400/6/11
Mohammad Mehdi
Nasiri Khalili
Semnan branch, Islamic Azad University
محمد مهدی
نصیری خلیلی
mehdi.nasiri39@gmail.com
5799874153
0031947532846006745
No
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری, واحد سمنان, دانشگاه آزاد اسلامی, سمنان, ایران
,Mohammad Reza
Zand Moghaddam
Semnan branch, Islamic Azad University
محمد رضا
زند مقدم
mr.zand@semnaniau.ac.ir @yahoo.com
2081234545
0031947532846006746
Yes
استادیارگروه جغرافیا, واحد سمنان, دانشگاه آزاد اسلامی, سمنان
Syed Jalaldin
Daryabary
Semnan branch, Islamic Azad University
سید جمال الدین
دریاباری
jamal.d@yahoo.com
5799784123
0031947532846006747
No
استادیارگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری, واحد سمنان, دانشگاه آزاد اسلامی, سمنان، ایران