fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
10
4
online
1
fulltext
fa
مطالعۀ جامعه شناختی پدیدۀ نگهداری از حیوانات خانگی
(مطالعۀ موردی شهر اهواز، سال 1400)
Sociological Study of the Phenomenon of Keeping Pets
(Case Study: Ahvaz City- 2022)
امروزه پدیدۀ نگهداری حیوانات خانگی، دلبستگی و همزیستی با آنها به عنوان مسئله ای نوپدید در جامعه ایران روند صعودی دارد. نوشتار حاضر با هدف مطالعه و تحلیل جامعه شناختی پدیده نگهداری از حیوانات خانگی در بین شهروندان اهوازی در سال 1400 صورت گرفته است. در این پژوهش کیفی از روش پدیدارشناسی تفسیری، نمونه گیری هدفمند و تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه عمیق با 17 شهروند اهوازی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. همۀ مصاحبه ها ضبط و بلافاصله پیاده سازی شدند و با رویکرد تفسیری (تحلیل تماتیک) تحلیل شد. یافته های پژوهش که حاصل استخراج از مصاحبه هاست، شامل 80 عبارت معنایی، 38 مفهوم پایه و 9 مقولۀ اصلیِ «ایجاد سبک دلبستگی ایمن»، «افزایش عشق و علاقه، شادمانی»، «شکل گیری خانواده بین گونه ای»، «افزایش ارتباطات اجتماعی و شخصیتی»، «تأثیر قدرتمند رسانه ها و بلاگرها در بازاندیشی فرهنگ مدرن»، «تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی»، «به رسمیت نشناختن حیوانات خانگی»، «شرایط نامطلوب اقتصادی و آینده مالی» و «تضعیف سرمایه اجتماعی» است. براساس یافته ها، نگهداری از حیوانات خانگی پاسخی مناسب به مشکل تنهایی و پر کردن فراغت صاحبان آنهاست. شرایط اجتماعی جدید از جمله دگرگونی سبک زندگی و در دسترس قرارگیری تکنولوژی، موجب شده برخی شهروندان به تعامل با غیرهمنوع علاقه نشان دهند. در آخر، پیشنهادهایی متناسب با ظرفیت های موجود ارائه شد.
The purpose of this article is to study and sociologically analyze the phenomenon of keeping pets among the citizens of Ahvaz in 2022. In this qualitative research, interpretive phenomenology method, purposeful sampling and in-depth and semi-in-depth interview technique with 17 citizens of Ahvaz have been used to collect information. All interviews were recorded, immediately implemented and analyzed using an interpretative approach (thematic analysis). The findings include 80 semantic expressions, 38 basic concepts and 9 main categories of "creating a secure attachment style", "Increasing love and interest, happiness", "Formation of an Interspecies parenting family", "Increasing social and personal connections", "Powerful influence of media and bloggers in reflection modern culture", "Weakening of religious beliefs and convictions", "Unrecognition of pets", "Unfavorable economic conditions and financial future" and "Weakening of social capital". According to the findings, keeping pets is a suitable answer to the problem of loneliness and filling the free time of their owners. New social conditions including the transformation of lifestyles and the availability of technology, have caused some citizens to show interest in interacting with others.
Interspecies Family, Pets, Secure attachment, Thematic Analysis.
حیوانات خانگی؛ خانواده بین گونه ای؛ دلبستگی ایمن؛ تحلیل تماتیک.
9
39
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-561-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/21
1400/9/30
2022/04/6
1401/1/17
Rahman
Bagheri
Payame Noor University, Tehran
رحمان
باقری
bagherirahman26@yahoo.com
4199662758
0031947532846008660
Yes
عضو هیأت علمی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران
jaafar
kordzangeneh
Payame Noor University, Tehran
جعفر
کردزنگنه
j.zangenh@pnu.ac.ir
4192662758
0031947532846008661
No
عضو هیأت علمی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Mahbobeh
.ananahad
Payame Noor University, Tehran
محبوبه
عنانهاد
Mah.ananahd@gmai.com
4199442763
0031947532846008662
No
دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
fa
مطالعۀ جامعه شناختی کنشگری زنان در فضاهای شهر تهران
Sociological Study of Women's Activism in Urban Spaces of Tehran
در این مطالعه، سعی بر آن بوده تا با استفاده از روش کیفی و استراتژی پدیدارشناسانه و همچنین انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساخت یافته، به نوعی سنخ شناسی در ارتباط با کنشگری زنان در فضاهای شهر تهران دست یابیم. روش نمونه گیری، هدفمند با حداکثر پراکندگی بوده است. نمونۀ مورد مطالعه 30 نفر از زنان ساکن شهر تهران هستند که در سال 1400، با مراجعه به چندین نقطۀ پرتردد در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز شهر تهران مورد مصاحبه قرار گرفته اند. بر اساس نتایج بدست آمده، کنشگری زنان در فضاهای شهر تهران را می توان به کنشگری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و فراغتی و کنشگری نمایشی و نابهنجار دسته بندی نمود. نتایج نشان می دهد که زنان در برخی از عرصه ها در فضای شهر تهران، مانند عرصه های فراغتی و همچنین در ارتباط با نوع پوشش و رفتار با وجود فشارها و محدودیت ها، کنشگری خلاقانه و فعال دارند و در برخی از عرصه ها مانند عرصه های اقتصادی، کنشگری زنان، منفعل و بیشتر در جهت تبعیت از ساختار موجود است. حضور زنان در عرصه های گوناگون فضای شهری می تواند زمینۀ ایجاد تحولات زیادی باشد که این امر مستلزم ایجاد تغییرات ساختاری و فرهنگی و تغییر نگرش نسبت به جایگاه زنان و به رسمیت شناختن توانمندی های آنان و توجه به نیازها و خواسته های آنان در فضاهای شهری و ایجاد زمینه جهت اشتغال سالم و کنشگری فعال و خلاقانه زنان در فضاهای شهر تهران است.
In this study, it was sought to achieve a typology related to women's activism in urban spaces of Tehran using a qualitative approach with the phenomenological strategy. Data was collected using in-depth, semi-structured interviews and field observations. Purposive sampling with maximum dispersion was utilized. The sample consisted of 30 women living in Tehran who were interviewed by visiting several crowded points in the north, south, east and west side of Tehran. Data was analyzed using Thematic Analysis. According to the results, women's activism in the spaces of Tehran were classified into economic, social, cultural, sports and leisure activism and dramatic and abnormal activism. Women's activism in each of these areas varied according to their social, economic, and cultural status and capital. Results suggested that the existing structure in urban spaces of Tehran has caused women to be creative and active in some areas, such as leisure activities as well as in relation to the type of clothing and behavior in urban spaces despite the pressures and restrictions. Also women's activism is passive and more in line with the existing structure of some areas like economic domains. However, increasing women's presence in various domains of urban spaces can be the basis for many changes and transformations, which demands structural and cultural changes and changing attitudes towards the status of women, recognition of their capabilities and giving attention to their needs and desires in urban spaces of Tehran, also creating conditions for healthy employment and women's active and creative activism in various spaces of Tehran.
Activism, Capital, Tehran, Urban Spaces, Women's Presence
تهران؛ حضور زنان؛ سرمایه؛ فضای شهری؛ کنشگری.
40
70
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1472-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/26
1400/12/7
2022/04/62022/06/10
1401/3/20
malihe
amani
University of Mazandaran
ملیحه
امانی
malihe.amani@yahoo.com
5249691250
0031947532846008663
No
دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
Mohammad Esmaeil
Riahi
University of Mazandaran
محمداسماعیل
ریاحی
m.riahi@umz.ac.ir
0031947532846008664
0031947532846008664
Yes
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
mahmoud
sharepour
University of Mazandaran
محمود
شارع پور
sharepour@yahoo.com
0031947532846008665
0031947532846008665
No
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
fa
شناخت رابطۀ بین علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی در ایران
(مورد مطالعه شهر بوشهر)
Recognizing the Relationship between Humanities and Cultural Development in Iran, case study of Bushehr City
توسعۀ فرهنگی بهعنوان یکی از پیشرانهای نظام اجتماعی متأثر از عوامل متعددی است که با توجه به ماهیت و کیفیت آن، میتواند از علوم انسانی تأثیر زیادی بپذیرد. هدف این مطالعه شناخت رابطۀ بین علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی در ایران با تمرکز بر شهر بوشهر است. روش پژوهش از نظر رویکرد، کمی؛ از نظر گردآوردی دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامۀ محقق ساخته با استفاده از تکنیک دلفی استفاده گردید. جامعۀ آماری، تمام فارغالتحصیلان و افراد در حال تحصیل در رشتههای علوم انسانی بود که با استفاده از نرمافزار آماری SPSS Sample Power تعداد 420 نفر بهعنوان نمونه برای مطالعه انتخاب گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج، نشان میدهد که بین توجه به علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی رابطۀ معنادار (552/0 =r) وجود دارد. این وضعیت در ابعاد خردتر بین اشتغال فارغالتحصیلان علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی(483/0 =r)، بازدهی اقتصادی علوم انسانی با توسعۀ فرهنگی (462/0 =r)، وجود نظریهپرداز علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی (588/0 =r)، عدم سیاست زدگی علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی (613/0 =r)، بومی بودن علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی (537/0 =r)، سرانۀ مطالعه و توسعۀ فرهنگی (599/0 =r)؛ رابطهای معنادار میباشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان میدهد، متغیرهای عدم سیاست زدگی علوم انسانی(240/0 = Beta)، سرانۀ مطالعه در علوم انسانی(230/0 = Beta)، توسعۀ علوم انسانی (194/0 = Beta)، میزان نظریهپردازی در علوم انسانی (174/0 = Beta) و بازدهی اقتصادی علوم انسانی (089/0 = Beta)، 52/ درصد از تغییرات توسعه فرهنگی را تبیین مینمایند. میتوان استنباط کرد که توجه به اهمیت و توسعه علوم انسانی میتواند زمینۀ توسعۀ فرهنگی را در جامعه فراهم نماید.
Cultural development as one of the driving forces of the social system is affected by many factors, which due to its nature and quality, can be greatly influenced by humanities. The purpose of this study is to know the relationship between humanities and cultural development in Iran, focusing on the city of Bushehr. Research method in terms of approach, quantitative and data collection, is a survey type description. A researcher-made questionnaire using the Delphi technique was used to measure variables. The statistical population included graduates and people studying in the fields of humanities. Using SPSS Sample Power statistical software, 420 people were selected as a sample for the study. The results show that there is a significant relationship (r = 0.552) between attention to humanities and cultural development. This situation in smaller dimensions between the employment of humanities graduates and cultural development (r = 0.483), the economic efficiency of humanities with cultural development (r = 0.462), the existence of theorists of humanities and cultural development (r = 0.588). lack of politicization of humanities and cultural development (r = 0.613), locality of humanities and cultural development (r = 0.537), study and cultural development per capita (r = 0.599); as a meaningful relationship. The results of multiple regression show that the variables of non-politicization of humanities (Beta = 0.240), study per capita in humanities (Beta = 0.230), development of humanities (Beta = 0.194), amount of theorizing in humanities ( Beta = 0.174) and the economic efficiency of humanities (Beta = 0.089), explain 52.5% of the changes in cultural development. It can be concluded that paying attention to the importance and development of human sciences can provide the context for cultural development in the society.
Humanities, Cultural development, Economic efficiency, Study per capita, Theorizing.
علوم انسانی؛ توسعۀ فرهنگی؛ بازدهی اقتصادی؛ سرانۀ مطالعه؛ نظریهپردازی.
71
103
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1354-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/262021/12/24
1400/10/3
2022/04/62022/06/102022/06/18
1401/3/28
siros
barzgar
Bushehr Branch, Islamic Azad University
سیروس
برزگر
siros.barzgar@gmail.com
6009679435
0031947532846008666
No
دانشجوی دکتری جامعه شناسی واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
Ali
Moradi
Islamabad-e-Gharb Branch, Islamic Azad University
علی
مرادی
moradi.pop@gmail.com
4949145258
0031947532846008667
Yes
دانشیار گروه جامعه شناسی واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاداسلامی، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، ایران
Gholamreza
Jafarinia
Bushehr Branch, Islamic Azad University
غلامرضا
جعفری نیا
Jafarinia.reza@yahoo.com
3549634749
0031947532846008668
No
دانشیار گروه جامعه شناسی واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
fa
بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ مشارکت خیّرین در ورزش
Investigating the Factors Affecting the Development of Charitable Participation in Sports
امروزه از ورزش بهعنوان راهحلی برای توسعه یاد میشود. بهمنظور رسیدن به اهداف توسعه، میتوان از هماهنگی، همکاری و استراتژی قوی برای مشارکت میان دولت ها و بخش خصوصی بهره برد تا از منظر برنامه های ورزشی؛ بی عدالتی و عدم تعادل بین بخش های جامعه وجود نداشته باشد. در این راستا، خیّرین ورزش یار به فعالیت های خیرخواهانه ای می پردازند که میتواند به بهبود توسعۀ ورزش کمک نماید. از این رو، هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ مشارکت خیّرین در ورزش است. روش تحقیق حاضر کیفی بود و از تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان؛ خیّرین ورزش یار، اساتید مدیریت دولتی، مدیریت ورزشی و جامعهشناسی و نیز مدیران ادارات ورزش و جوانان بودند. روش گردآوری داده ها مصاحبۀ عمیق و ملاک حجم نمونه، کفایت نظری بود که بر این اساس 10 نفر به عنوان مشارکت کنننده در نظر گرفته شدند. 38 مضمون فرعی و 6 مقولۀ اصلی استخراج شد. عوامل مؤثر بر توسعۀ مشارکت خیّرین در ورزش عبارت بود از: مدیریت و برنامۀ راهبردی از سوی نهادهای ورزشی، عوامل فرهنگی اجتماعی، قوانین، همکاری نهادهای مختلف در راستای کارکرد منسجم، حمایت مراکز علمی و آموزشی از خیّرین ورزش یار، رسانه و اطلاعرسانی در توسعۀ مشارکت خیّرین. همچنین نمایی از مضامین اصلی به عنوان عوامل اثرگذار بر توسعۀ مشارکت خیّرین ارائه شد. به نظر میرسد ازآنجاکه دولت بهتنهایی نتوانسته است نارساییهای مربوط به زیرساخت های ورزشی را پوشش دهد، درنتیجه باید کارآفرینان و یا بخش خصوصی با راهکارهایی مانند خیریه در قالب ایفای مسؤولیت اجتماعی وارد جامعه شوند.
Today sports are used as a solution to fight discrimination, achieve equality and empower women and girls. To achieve these goals, coordination, cooperation and a strong strategy for participation between governments and the private sector can be used from the perspective of sports programs. There should be no injustice and imbalance between the sections of the society. In this regard, sports philanthropists engage in charitable activities that can help improve the development of sports. Therefore, the purpose of this article is to investigate the factors affecting the development of philanthropic participation in sports. The current research applies the qualitative and thematic analysis method. Participants are the benefactors of sports, professors of public administration, sports management and sociology, as well as managers of sports and youth departments. The method of data collection is in-depth interview and the sample size criterion is theoretical adequacy, based on which 10 people are considered. 38 sub-themes and 6 main categories have been extracted. The effective factors on the development of the participation of donors in sports were: management and strategic plan by sports institutions, cultural and social factors, laws, cooperation of different institutions in line with the coherent operation, support of scientific and educational centers for sports donors, media and information in development. An overview of the main themes as influencing factors on the development of philanthropic participation was presented. It results to that government alone has not been able to cover the deficiencies related to sports infrastructure and entrepreneurs or the private sector should enter the society with solutions such as charity in the form of fulfilling social responsibility.
Construction of sport facilities, Culture, Donors, Development of participant
توسعۀ مشارکت؛ خیّرین؛ رسانه؛ ساخت اماکن ورزشی؛ فرهنگ.
104
128
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1469-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/262021/12/242022/01/26
1400/11/6
2022/04/62022/06/102022/06/182022/06/7
1401/3/17
zeinab
mondalizadeh
Arak University
زینب
مندعلی زاده
z-mondalizade@araku.ac.ir
6199752821
0031947532846008669
Yes
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
tayebeh
mondalizadeh
Univeristy of Kashan
طیبه
مندعلی زاده
tayebearani@yahoo.com
6199676955
0031947532846008670
No
مربی گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
fa
بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ دوم شهر زاهدان در دوران شیوع ویروس کرونا
Investigating the Social Factors Affecting the Social Health of Zahedan Secondary School Students during the Outbreak of the Corona Virus
شیوع ویروس کرونا، پیامدهای منفی در ابعاد مختلف سلامت انسان ها داشته است از سوی دیگر، سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت انسان، نقش اساسی در تمامی عرصه های زندگی انسان ایفا می کند و گسترش آن در جامعه می تواند موجب توسعۀ اجتماعی شود؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ دوم شهر زاهدان در دوران شیوع ویروس کرونا است. چارچوب نظری پژوهش حاضر را نظریات کییز، ویلز، کارکردگرایی، بوردیو و بودریار تشکیل دادهاند. در این پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطۀ شهر زاهدان با استفاده از روش پیمایشی و توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. از بین جامعۀ آماری مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 379 نفر بهعنوان نمونه در نظر گرفته شده و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده، نمونۀ آماری با پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد شده مطالعه شده است. برای آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی از نرمافزار Spss21 استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد عوامل اجتماعی همچون رشتۀ تحصیلی، حمایت اجتماعی، دینداری، امکانات آموزشی، با متغیر سلامت اجتماعی در دوران شیوع کرونا رابطۀ مستقیم و معنادار دارند، درحالیکه متغیرهای جنسیت، پایۀ تحصیلی، قومیت و رسانههای جمعی، رابطه معناداری با آن ندارند.
The outbreak of coronavirus has had negative consequences in various aspects of human health. Social health as one of the dimensions of human health plays an essential role in all areas of human life and its spread in society can lead to social development. Therefore the purpose of this research is to investigate the social factors affecting the social health of high school students in Zahedan during the outbreak of coronavirus. The theoretical framework of the present study is composed of the theories of Keys, Wales, functionalism, Bourdieu and Baudrillard. In this study, high school students in Zahedan were studied using survey and descriptive-analytical methods. Among the studied statistical population, according to Cochran's formula, 379 people were considered as a sample and based on a simple multi-stage cluster sampling method, a statistical sample with researcher-made and standardized questionnaires was studied. SPSS21 software was used for descriptive and inferential statistical tests. The results of the study show that social factors such as field of study, social support, religiosity, educational facilities have a direct and significant relationship with social health during the corona outbreak, while gender, educational background, ethnicity and mass media have no significant relationship to it.
Educational facilities, Mass media, Perceived social support, Religiosity, Social health
امکانات آموزشی؛ حمایت اجتماعی ادراک شده؛ دینداری؛ رسانههای جمعی, سلامت اجتماعی.
129
150
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1485-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/262021/12/242022/01/262022/01/20
1400/10/30
2022/04/62022/06/102022/06/182022/06/72022/03/26
1401/1/6
Elham
Shirdel
University of Sistan and Baluchestan
الهام
شیردل
eshirdel@lihu.usb.ac.ir
2993935720
0031947532846008671
Yes
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Hossein
Akbari
Ferdowsi University of Mashhad
حسین
اکبری
H-Akbari@fum.ac
0934560031
0031947532846008672
No
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
Seyed Ali
Javadzadeh
University of Sistan and Baluchestan
سیدعلی
جوادزاده
s.ali.javadzadeh@gmail.com
0924539011
0031947532846008673
No
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
fa
تحلیل انتقادی گفتمان خصوصی سازی آموزش وپرورش درگفتمان های ایدئولوژیک سازی و سازندگی
Critical Analysis of the Discourse of Privatization of Education and Upbringing in the Discourses of Ideologicalization and Construction
مقالۀ حاضر، با هدف تحلیل انتقادی خصوصی سازی آموزش وپرورش در گفتمان های بعد از انقلاب اسلامی با تاکید بر گفتمان ایدئولوژیک سازی و سازندگی، نگاشته شده است. به همین منظور، اغلب متون و مصوبات دولتی و آموزشی این دوره از گفتمان ها، با روش تحلیل انتقادی گفتمان نورمن فرکلاف، مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. آن گونه که از تحلیل و تفسیر متون برآمد، گفتمان های مذکور، پیرامون مقولۀ خصوصی سازی آموزش و پرورش، مواضع ارزشی بعضا متفاوتی داشته اند، کمبود بودجه، حفظ روابط سلسله مراتبی، تمرکزگرایی، ابهام و تضاد در نظر و عمل ناآرامی های داخلی و خارجی، تعاملات محدود داخلی و خارجی، محافظه کاری، غالب بودن و ارجح بودن مواضع فکری و ارزشی مراجع بالادستی نظام، به عنوان مهم ترین عامل و مانع نسبت به دیگر موارد، از جمله شاخص ترین محدودیت های درون متنی و موانع برون متنی در فراهم آوردن الزامات تحقق خصوصی سازی آموزشی است که نشانگر ناهمخوانی اهداف و برنامه های مطرح شده با مناسبات و اهداف حقیقی و مدنظر دو گفتمان است.
The aim of the present article is the critical analysis of the discourse of privatization of education in discourses after the Islamic Revolution with emphasis on the discourse of ideological and constructive. For this purpose, some direct statements and some governmental and educational texts and approvals in the two mentioned periods have been studied and criticized by Norman Fairclough’s critical discourse analysis method. As a result from the analysis and interpretation of the texts, these discourses, are somewhat different in terms the privatization of education, political and value positions. Lack of budget, maintaining relations of hierarchical order, centralism, ambiguity and contradiction in opinion and practice, internal and external unrest, limited internal and external interactions, conservatism, dominance and superiority of intellectual and value positions of the upper echelons of the system and as the most important factor and obstacle compared to other cases, including the most significant internal constraints and external barriers in providing the requirements for educational privatization, especially at the qualitative level show the inconsistency of the goals and programs proposed with the real relations and goals of the two discourse.
Critical Analysis of Discourse, Constructive Discourse, Education, Ideological Discourse, Privatization
آموزش وپرورش؛ تحلیل انتقادی گفتمان؛ خصوصی سازی؛ گفتمان ایدئولوژیک سازی؛ گفتمان سازندگی.
151
179
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1515-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/262021/12/242022/01/262022/01/202021/12/21
1400/9/30
2022/04/62022/06/102022/06/182022/06/72022/03/262022/04/4
1401/1/15
kobra
ahadvand
Kharazmi University
کبری
احمدوند
kobraahadvand1394@gmail.com
3961885567
0031947532846008674
No
دانشجوی دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
akbar
saleihi
Kharazmi University
اکبر
صالحی
Salehihidji2@yahoo.com
3961885567
0031947532846008675
Yes
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
alireza
Mahmoudnia
Kharazmi University
علیرضا
محمودنیا
alirezamahmmudnia@yahoo.com
3961885567
0031947532846008676
No
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.
susan
keshavarz
Kharazmi University
سوسن
کشاورز
s.keshavarz@khu.ac.ir
3961885567
0031947532846008677
No
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.
fa
مطالعۀ عوامل مؤثر بر بیگانگی اجتماعی (فراتحلیل پژوهشهای بازۀ زمانی 1383 الی 1401)
Studying Factors Affecting Social Alienation: Meta-Analysis of Researches from 2008 to 2021
بیگانگی اجتماعی به معنای انزجار، انزوا، احساس بیهویتی، بریدگی از جامعه و درنهایت، احساس آنومی اجتماعی-فرهنگی در جامعۀ مدرن است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعۀ عوامل مؤثر بر بیگانگی اجتماعی به روش فراتحلیل در بازۀ زمانی 1383 الی 1401 با تکیه بر نظریۀ زیمل است. روش پژوهش، از نوع فراتحلیل (کمی) است. جامعه آماری 51 سند است و 29 پژوهش، بهعنوان نمونه، به روش غیر احتمالی از پایگاه علمی نورمگز، علم نت، مگیران، پایگاه جهاد دانشگاهی با رعایت ملاک ورود (روایی و پایایی) و ملاک خروج (عدم روایی و پایایی)، انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که بین سرمایۀ فرهنگی (تجسمیافته، نهادینهشده و نمادین)؛ سرمایۀ اجتماعی (ضعف انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی پایین و تعلق اجتماعی پایین)؛ عوامل فرهنگی (فردگرایی، باورهای خرافی، فشارهای هنجاری و تعلق مذهبی پایین)؛ عوامل رسانهای (استفاده از فضای مجازی، رسانۀ داخلی و رسانۀ خارجی)؛ عوامل روانی (اعتمادبهنفس پایین، انزوای اجتماعی و احساس بیمنزلتی)؛ عوامل سیاسی (اساس عدم اثربخشی سیاسی، نارضایتی سیاسی، احساس تبعیض سیاسی، آنومی سیاسی)؛ عوامل ناکامی (محرومیت اجتماعی، ناکامی شغلی، ناکامی تحصیلی-آموزشی)؛ عوامل اجتماعی (بینظمی اجتماعی، نارضایتی اجتماعی، آنومی اجتماعی، احساس بیعدالتی) و عوامل زمینهای (سطح تحصیلات، سن، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و میزان درآمد) و ازخودبیگانگی اجتماعی رابطۀ معناداری وجود دارد.
Social alienation means disgust, isolation, sense of lack of identity, cut off from society and finally the feeling of socio-cultural anomie in the modern society. The main purpose of this research is to study the factors affecting social alienation by meta-analysis method in the period of 1387 to 1401. The research method is Meta-Analysis (quantitative), its statistical population is 51 documents, of which 29 researches are a non-probability sample size from the Normex scientific database, Alamnet, Meg Iran, Jihad University database, with compliance with the entry criteria (validity and reliability) and the exit criteria ( lack of validity and reliability). The results show that between cultural capital (embodied, institutionalized and symbolic); social capital (weak social cohesion, low social trust and low social belonging); cultural factors (individualism, superstitions, normative pressures and low religious affiliation); media factors (use of virtual space, internal media and external media); psychological factors (low self-confidence, social isolation and sense of inferiority), Political factors (basis of political ineffectiveness, political dissatisfaction, feeling of political discrimination, political anomie) and factors of failure (social deprivation, job failure, educational failure), there is a significant relationship between social factors (social disorder, social dissatisfaction, social anomie, feeling of injustice), background factors (level of education, age, socio-economic base and income level) and the social alienation.
Class-social Divide, Meta-analysis, Social Alienation, Social-cultural Capital
بیگانگی اجتماعی؛ سرمایۀ اجتماعی-فرهنگی؛ شکاف طبقاتی-اجتماعی؛ فراتحلیل.
180
201
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1373-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/262021/12/242022/01/262022/01/202021/12/212022/01/14
1400/10/24
2022/04/62022/06/102022/06/182022/06/72022/03/262022/04/42022/04/9
1401/1/20
Taha
Ashayeri
University of Mohaghegh Ardabili
طاها
عشایری
t.ashayeri@uma.ac.ir
1502708892
0031947532846008678
Yes
عضو هیأتعلمی گروه تاریخ و جامعهشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
Elham
Abbasi
Payame Noor University, Tehran
الهام
عباسی
elham@pnu.ac.ir
4072611697
0031947532846008679
No
عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Tahereh
Jahanparvar
Islamic Azad University of Tehran Center
طاهره
جهان پرور
jparvar@yahoo.com
0057088640
0031947532846008680
No
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
fa
بررسی سلامت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در بین کارکنان دستگاه های اجرایی شهر بندرعباس
Investigating Social Health and Affecting Factors Affecting among the Employees of the Executive bodies of Bandar Abbas City
سلامت اجتماعی یکی از مهمترین ارکان بهزیستی و ارتقای کیفیت زندگی در هر جامعهای است. در همین راستا تحقیق حاضر از یکسو، بررسی ابعاد مختلف سلامت اجتماعی را دنبال میکند و از سوی دیگر رابطۀ سلامت اجتماعی را با یکی از اساسیترین متغیرها یعنی احساس امنیت بررسی کرده است. چارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر نظریههای کییز، مید، بوزان و ویور بوده است. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده که با جمعآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه در بین کارکنان دستگاههای اجرایی بخش دولتی و عمومی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی شهر بندرعباس به انجام رسیده است. حجم نمونه این پژوهش 346 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از آزمونهایی مانند تی، آنوا، ضریب همبستگی پیرسون و ضرایب رگرسیونی صورت گرفته است. طبق یافتههای تحقیق، میزان سلامت اجتماعی در حد متوسط رو به بالا و میزان احساس امنیت اجتماعی پاسخگویان نیز در حد متوسطی قرار داشت؛ میزان درآمد پاسخگویان با میزان سلامت اجتماعی آنها نیز، رابطۀ مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین رابطۀ معناداری بین سلامت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین کارکنان دستگاه های اجرایی شهر بندرعباس نمایان شد؛ بدین معنا که هرچقدر میزان سلامت اجتماعی بالاتر باشد، به همان میزان نیز احساس امنیت اجتماعی در افراد افزایش خواهد یافت.
Social health is one of the most important dimensions of well-being and improving the quality of life in all societies. The main purpose of this study is to investigate the different aspects of social health, and examine the relationship between social health and one of the most basic variables, namely the sense of security. The theoretical framework of this research was based on the theories of Keyes, Mead, Buzan, and Weaver. This research is of a survey type, done by collecting required data using a questionnaire among the employees of the executive bodies of the government and public sector under the social security organization of Bandar Abbas city. The sample size of this research was 346 people who were selected by simple random sampling method. Data analysis was done using SPSS software and using tests such as T, ANOVA, Pearson correlation coefficient and regression coefficients. According to the findings of the research, the level of social health and also the level of feeling of social security of the respondents were at an average level; whereas the income of the respondents has a direct and significant relationship with their social health. Also, a significant relationship between social health and the feeling of social security among the employees of the executive bodies of Bandar Abbas city was shown; this means that the higher the level of social health, the greater the feeling of social security in people.
Bandar Abbas City, Employees of the executive bodies, Social health, The sense of security
احساس امنیت اجتماعی؛ دستگاه های اجرایی؛ سلامت اجتماعی؛ شهر بندرعباس.
202
222
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1376-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/212022/02/262021/12/242022/01/262022/01/202021/12/212022/01/142021/12/18
1400/9/27
2022/04/62022/06/102022/06/182022/06/72022/03/262022/04/42022/04/92022/04/6
1401/1/17
mostafa
zahirinia
University of Hormozgan
مصطفی
ظهیری نیا
mozan54@yahoo.com
0031947532846008681
0031947532846008681
Yes
عضو هیأت علمی و دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
zahra
valipour
University of Hormozgan
زهرا
ولی پور
zahravalipour19868@gmail.com
0031947532846008682
0031947532846008682
No
کارشناسیارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران.
parnian
sarafraz
University of Hormozgan
پرنیان
سرافراز
parniansarafraz@gmail.com
0031947532846008683
0031947532846008683
No
کارشناسیارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان،هرمزگان، ایران.