[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 12   بعدی ]
    ..
    آمار نشریه
    تعداد دوره های نشریه: 11
    تعداد شماره ها: 44
    تعداد مشاهده ی مقالات: 2796318
    تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 679612

    تعداد کل نویسندگان: 908
    نویسندگان غیر تکراری: 833
    نویسندگان تکراری: 75
    درصد نویسندگان تکراری: 8

    مقالات دریافت شده: 1444
    مقالات پذیرفته شده: 353
    مقالات رد شده: 1067
    مقالات منتشر شده: 343

    نرخ پذیرش: 24.45
    نرخ رد: 73.89
    ____
    ..
    :: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) ::
    جلد 9 شماره 1 صفحات 155-125 برگشت به فهرست نسخه ها
    موانع ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان درآموزش و پرورش استان مازندران
    مصطفی عزیزی شمامی ، فاطمه اسودیان ، نیلوفر محرمی
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
    چکیده:   (1954 مشاهده)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع ارتقای جایگاه مدیریتی زنان فرهنگی در آموزش و پرورش استان مازندران انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه بانوان (معلم، معاون، مدیر و کارشناس آموزش) شاغل در آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 12000 نفر می باشند که در نهایت 350 نفر در تحقیق مشارکت داشتند، با استفاده از روش تصادفی خوشه ای یک مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری پرسش نامه ای محقق ساخته تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که به ترتیب، موانع اجتماعی و فرهنگی با 47/18درصد، موانع روانشناختی با 10درصد، موانع خانوادگی با 32/9 درصد، موانع سازمانی با 20/9 درصد و موانع مدیریتی با 78/6 درصد بعنوان 5 عامل اصلی عدم ارتقای مدیریتی زنان فرهنگی محسوب می شوند. همچنین از نظر بانوان فرهنگی"نگهداری از فرزندان و آموزش آن ها" با 83/3 درصد بالاترین میانگین و"پایین بودن ابتکار و خلاقیت در زنان" با 96/1 درصد پایین ترین میانگین را در بین عوامل به خود اختصاص دادند.
    واژه‌های کلیدی: توسعه، موانع ارتقاء، مدیریت زنان، آموزش و پرورش
    متن کامل [PDF 644 kb]   (441 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
    دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
    فهرست منابع
    1. اسماعیل پور، رضا و تفقدی، حمیدرضا (1396). مطالعه کیفی موانع ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان. زن در توسعه و سیاست. 15(2): 185-169.
    2. تقی زاده، هوشنگ؛ سلطانی، غلامرضا و شکری، عبدالحسین (1391). شناسایی موانع ارتقای زنان به پست های مدیریتی (مطالعه موردی). فصلنامه زن و مطالعات خانواده.5 (17): 33-50.
    3. سلیمان‌پورعمران، محبوبه و شیرازی، زهره (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای شغلی زنان در پست‌های اجرایی سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ. 9 (33): 109-124.
    4. سلیمیان، معصومعلی و ناظری، مهناز (1392). بررسی و رتبه بندی موانع ارتقای شغلی زنان به سطوح مختلف مدیریتی در سازمان های دولتی منطقه غرب مازندران. دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، گرگان، انجمن علمی و حرفه ای مدیران و حسابداران گلستان.
    5. جعفرنژاد، احمد و اسفیدانی، محمدرحیم (1384). وضعیت زنان در اشتغال و مدیریت (مطالعه موردی ایران). مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان. 3 (7): 77-103.
    6. دانشور، فاطمه (1395). بررسی نقش بانوان درتوسعه اجتماعی. کنگره ملی زنان موفق ایران. بازیابی شده در10/11/1397 از، http://www.isna.ir/news/95100805353
    7. رفعت جاه، مریم و خیرخواه، فاطمه (1392). مسائل و چالش های اشتغال زنان در ایران از دیدگاه شاغلان پست های مدیریتی. مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی. 1(2): 131-156.
    9. عابدینی بلترک، میمنت و منصوری، سیروس (1397). شناسایی و سطح بندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر مدل سازی ساختاری تفسیری. فصلنامه زن در توسعه و سیاست. 16(3): 397-414.
    12. کجباف، محمد باقر،کاظمی، ملیحه سادات (1387). بررسی نگرش کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان به مدیریت زنان و موانع ارتقای زنان به جایگاه های مدیریتی. مطالعات زنان. 6 (3): 133-147.
    13. مرکز آمار ایران(1398). معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی. نتایج آمارگیری نیروی کار.
    14. محمودیان، شهره (1391). بررسی موانع مشارکت زنان در سطوح مدیریتی سازمان آموزش و پرورش. توسعه ی آموزش جندی شاپور، دوره 7. ویژه نامه 95: 20-25.
    16. میر کمالی، سید محمود و ناستی زایی، ناصر (1388). موانع ارتقای زنان به پست های مدیریت میانی و عالی از دیدگاه دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش. پژوهش های مدیریت. 2(5): 57-78.
    17. ناصری جهرمی، رضا؛ محمودی یگانه، الهام؛ رحمانی، هادی؛ محمدی، مهدی و مختاری، زینب (1394). بررسی موانع ارتقاء مدیریتی زنان از دیدگاه مدیران زن دبیرستان های شهر شیراز. تحقیقات مدیریت آموزشی. 6 (23): 87-105.
    18. اسماعیلی، اسماعیل؛ حسین‌زاده، وحید و محدثه توسلی(1398) «بررسی موانع مؤثر (سقف شیشه‌ای) بر ارتقای شغلی زنان در سطوح بالای مدیریتی در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران در سال 1396»، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 2 (15): 17-1.
    19. توسلی، افسانه و انسیه جلالوند(1394) «تفاوت سبک مدیریت زنان و مردان، ضرورت حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی»، همایش ملی حاکمیت شرکتی، تهران: دانشگاه الزهرا.
    20. جنادله، علی و زهرا پویا(1397) «موانع ارتقای شغلی زنان در ایران: الزامات نقشی یا محدودیت‌های ساختاری (فراتحلیل کیفی مطالعات دهه¬ی اخیر)»، علوم اجتماعی(علمی)، 26(84): 34-1.
    21. زنجانی، حبیب¬الله و فاطمه آبرون(1393) «بررسی موانع ارتقای شغلی زنان و اثر آن بر بهره‌وری بررسی موردی: زنان شاغل در دانشگاه صنعتی شریف»، مطالعات علوم اجتماعی ایران، 10 (42): 60-50.
    22. زنجانی‌زاده، هما(1386) «تحلیل رابطه¬ی آموزش و پرورش و نابرابری‌های جنسیتی»، تعلیم و تربیت، 23(3): 70-55.
    23. صداقت‌زادگان، شهناز؛ ملکی، امیر و ناهید خسروی(1396) «بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش به ارتقای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی»، مشارکت و توسعه¬ی اجتماعی، 2(4): 138-115.
    24. صفری، افسانه(1393) شناسایی موانع ارتقای شغلی زنان و رابطه¬ی آن با ارتقای شغلی آنان در پست‌های مدیریت در سازمان تأمین اجتماعی شهر کرمانشاه، پایان¬نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش تحول، کرمانشاه: دانشگاه پیام نور.
    25. 21. وزارت آموزش و پرورش(1397) «هفت درصد پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش به زنان واگذار شده است.»، بازیابی شده در20/01/1399 از، https: //www.medu.ir/fa/news/item/815402/
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA



    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Azizi shamami M, asvadian F, Moharami N. Barriers to promoting the managerial position of women in education in Mazandaran province. scds 2020; 9 (1) :125-155
    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1138-fa.html

    عزیزی شمامی مصطفی، اسودیان فاطمه، محرمی نیلوفر. موانع ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان درآموزش و پرورش استان مازندران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1399; 9 (1) :125-155

    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1138-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 72 queries by YEKTAWEB 4645