[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 46
تعداد مشاهده ی مقالات: 2864806
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 704130

تعداد کل نویسندگان: 928
نویسندگان غیر تکراری: 850
نویسندگان تکراری: 78
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1458
مقالات پذیرفته شده: 364
مقالات رد شده: 1075
مقالات منتشر شده: 354

نرخ پذیرش: 24.97
نرخ رد: 73.73
____
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 8-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 157-133 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان سواد رسانه‌ای تولیدکنندگان محتوای برنامه‌های صداوسیما (مطالعه ی موردی: صداوسیمای مرکز مازندران)
علی بابائی کلاریجانی ، جهاندار امیری ، اردشیر زابلی زاده
استادیار گروه روزنامه‌نگاری، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
چکیده:   (1179 مشاهده)
 به ­کارگیری فناوری‌‌هـای پیشـرفته در تولیـد، زیرسـاخت و ارائـه­ ی محتـوا و خدمـات مورد نیاز مخاطبان، آن­ها را می‌‌تواند بیش از پیش به سمت رسانه سوق داده و از گرایش به رسانه‌‌های رقیب بازدارد. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه‌‌ای تولیدکنندگان محتوای برنامه‌‌های صداوسیمای مرکز مازندران برحسب مؤلفه­ ی درک محتوای پیام‌‌های رسانه‌‌ای است. پژوهش از نظر نوع، توصیفی- تحلیلی و اطلاعات آن از روش کتاب­خانه‌‌ای و پیمایش گردآوری شده است. ابزار پژوهش، پرسش­نامه­ ی ساختاریافته بوده که پس از تأیید روایی و پایایی آن، در اختیار 50 نفر از تولیدکنندگان برنامه صداوسیمای مرکز استان مازندران قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد که سطح سواد رسانه‌‌ای پاسخ­گویان در رادیو بیش از تلویزیون و فضای مجازی است. همچنین بر مبنای نتایج، تولیدکنندگان محتوای برنامه‌‌های صداوسیما به نسبت سایر افراد جامعه دارای سطح سواد رسانه‌‌ای به نسبت بالایی هستند؛ اما مشاهده و شناخت محقق از جامعه ­ی آماری و قلمرو مکانی تحقیق، گویای آن است که بیشتر پاسخ­گویان به­ ویژه در حوزه ­ی تلویزیون، دارای سطح سواد رسانه‌‌ای پایینی هستند و باید با روش‌های دیگری آن را افزایش داد. آگاه‌‌سازی، مطالعه و آموزش‌های حین خدمت همراه با ارتقای سطح فرهنگ جامعه، به­ خصوص در زمینه ­ی استفاده از فناوری‌‌های نوین ارتباطاتی یکی از راهکارهای اساسی در این حوزه است.
واژه‌های کلیدی: سواد رسانه‌‌ای، مخاطب، محتوای پیام رسانه‌‌ای، صداوسیمای مرکز مازندران.
متن کامل [PDF 1012 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/27 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1401/9/11
فهرست منابع
1. اسمعیلی، محمد صادق (1392) «معرفی و تحلیل نظریه ی وابستگی به نظام رسانه ای»، دو فصل نامه ی علمی- تخصصی تحول در علوم انسانی، دوره ی 1، شماره ی 1: 52-27.
2. ایران پور، پرستو (1389) «میزان سواد رسانه ای و نقش آن در استفاده از رسانه های تعاملی»، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
3. بلبلی، الهام السادات و سروناز تربتی (۱۳۹2) «بررسی رابطه‌‌ی میزان استفاده تکنولوژی‌‌های نوین ارتباطی و سواد رسانه‌‌ای»، فصل‌‌نامه‌‌ی مطالعات رسانه‌‌ای، 9 (3)، پیاپی 26: 28-19.
4. بصیریان جهرمی حسین (1392) «مدل آموزش سواد رسانه ای»، وب سایت مرکز آموزش و پژوهش همشهري ، 25خرداد.
5. تولایی، روح الله، صباغی، زهرا و نوید نظافتی (1396) «شناسایی و تحلیل فرصت‌‌ها و تهدیدهای شبکه‌‌های اجتماعی در فضای مجازی، مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی»، فصل‌‌نامه‌‌ی تحقیقات فرهنگی ایران، 10 (3)، پاییز1396: 175-153.
6. پاتر، جیمز (1385) «تعریف سواد رسانه ای»، ترجمه ی لیدا کاووسی، فصل نامه ی رسانه، سال هفدهم، شماره ی 4: 25-7.
7. پاتر، جیمز (1391) مبانی سواد رسانه‌‌اي، ترجمه‌‌ی صدیقه ببران، افسون حضرتی و مهران بهروز فغانی، تهران: تأویل.
8. حامدی، محمد (1393) «عوامل اجتماعی-فرهنگی مرتبط با سواد رسانه‌‌ای دانش‌‌جویان (مطالعه موردی دانش‌‌جویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق)»، مطالعات رسانه‌‌ای، 7 (4)، (پیاپی 19): 73-86.
9. حسینی پاکدهی، علیرضا و حسنیه السادات شبیری (1396) «آموزش سواد رسانه ای در فضای مجازی»، فصل نامه ی مطالعات رسانه های نوین، سال سوم، شماره ی 9، بهار 1396: 76-31.
10. شکرخواه، یونس (1380) «پدیدارشناسی مخاطب»، فصل‌‌نامه‌‌ی پژوهش و سنجش، شماره‌‌ی 29، پیاپی 79: 25-20.
11. سلیمانی نژاد، عادل، درودی، فریبرز و فاطمه رهجو (1400) «تأثیر سواد دیجیتال بر مصرف محتوای دیجیتال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان»، پژوهش نامه ی پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره ی 37، شماره ی 2: 664-641.
12. صدیق بنایی، هلن (1385) «زندگي ما در گرو رسانه»، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌‌ای روزنامه‌‌ی همشهری: یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵.
13. طبرسا، غلامعلی؛ شریفی، صدیقه و سیداحمد حسینی (۱۳۹۵) «بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی کارکنان بر چابکی سازمان»، فصل‌‌نامه‌‌ی پژوهش‌‌های مدیریت منابع انسانی، سال ۸، شماره‌‌ی ۲ (پیاپی 24): 136-113.
14. قاسمی، طهمورث (1385) «سواد رسانه‌‌اي؛ رویکردي جدید به نظارت»، فصل‌‌نامه‌‌ی رسانه، سال 17، شماره‌‌ی 4: 106-85.
15. گودرزی، فرهاد (1395) «نقش سواد رسانه ای در ترجیحات رسانه ای پیامگیران رسانه های ارتباط جمعی از دیدگاه دانشجویان، مطالعه ی تطبیقی بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی و امیرکبیر»، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
16. محرمی، اعظم، مهدیون، روح الله، قاسم زاده، ابوالفضل و محمد رزاقی (1399) «نقش سواد دیجیتال و ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزشی»، فصل نامه ی مدیریت اطلاعات، دوره ی ششم، شماره ی 1، بهارو تابستان 1399: 222-201.
17. محسنیان‌راد، مهدی (1384) ایران در چهار کهکشان ارتباطی، تهران: سروش.
18. منتظر، غلامعلی، نصیری صالح، فرزین و محمد فتحیان (1386) «طراحی مدل توسعه ی سواد اطلاعاتی در ایران»، فصل نامه ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ی 44: 131-109.
19. منطق، حسن و لیلا جباری (1401) «مهارت سواد دیجیتالی کارکنان و رابطه ی آن با توانمند سازی آنان (مورد مطالعه کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی)»، فصل نامه علوم و فنون اطلاعات، دوره ی 8، شماره ی 1: 244-221.
20. نعمتی فر، نصرت اله؛ خجسته باقرزاده، حسن و هاجر کاظمی (1397) «مطالعه‌‌ی سطح سواد رسانه‌‌‌ای در کاربران رسانه‌‌های اجتماعی (مطالعه‌‌ی موردی شبکه‌‌ی اجتماعی تلگرام)»، مطالعات رسانه‌‌های نوین، 4 (16): 175-143.
21. وطن‌‌خواه، صمد (1400) «بررسی میزان سواد رسانه‌‌ای تولیدکنندگان محتوا در برنامه‌‌های رادیو و تلویزیون شبکه‌‌ی کردستان»، پایان‌‌نامه‌‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز، تهران غرب.
22. همراز، ويدا؛ پوردهقاني فراشاه، فاطمه و محمد اخگري (1399) «نامه‌‌ی فرهنگ و ارتباطات»، سال پنجم، شماره‌‌ی اول (پیاپي 9): 104-67.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babayee A, Amiri J, Zabolyzade A. Survey on Media Literacy of Radio and Television Program Producers (Case study: Mazandaran Radio and Television Center). scds 2021; 10 (2) :133-157
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1416-fa.html

بابائی کلاریجانی علی، امیری جهاندار، زابلی زاده اردشیر. بررسی میزان سواد رسانه‌ای تولیدکنندگان محتوای برنامه‌های صداوسیما (مطالعه ی موردی: صداوسیمای مرکز مازندران). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1400; 10 (2) :133-157

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1416-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657