[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2821691
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 687043

تعداد کل نویسندگان: 912
نویسندگان غیر تکراری: 837
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1454
مقالات پذیرفته شده: 356
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.48
نرخ رد: 73.59
____
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 5-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 97-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری - تفسیری عوامل موثر بر خرید کالا و خدمات فرهنگی (مورد مطالعه: نخبگان علمی)
ندا خداکرمیان گیلان ، محمد جواد سامانی نژاد ، محسن نیازی
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (629 مشاهده)
کالا و خدمات فرهنگی، به شیء و یا خدماتی قابل استفاده و مفید که توسط افرادی از جامعه، برای ارضاء نیازهای فرهنگی سایرین، تولید و ایجاد گردد و در فرآیند مبادله، با کالاها و خدمات دیگران اعم از فرهنگی یا غیرفرهنگی معاوضه می‌شود، گفته می‌شود. این مقاله عوامل اصلی مؤثر بر خرید کالا و خدمات فرهنگی را از طریق مدل‌سازی ساختاری-تفسیری شناسایی و تحلیل کرده است. روش پژوهش در این مقاله از نظر ماهیت به دلیل استفاده از هر دو روش کیفی و کمّی یعنی استفاده از شیوه‌های مختلف پژوهش مانند مصاحبه با صاحب‌نظران، پرسشنامه و سند کاوی، جزء پژوهش‌های ترکیبی است. ابتدا عوامل مژثر بر خرید کالا و خدمات فرهنگی، براساس مطالعۀ ادبیات و مقایسه‌ای پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین، شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدل‌سازی ساختاری-تفسیری (ISM) روابط بین عوامل مژثر بر خرید کالا و خدمات فرهنگی، تعیین و به­صورت یکپارچه، تحلیل شده است؛ در نهایت با استفاده از تحلیل MICMAC نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است؛ بر این اساس 22 نفر از نخبگان علمی که شامل: اساتید دانشگاه، دانشجویان نخبه، فارغ ­التحصیلان مقطع دکتری و دانشجویان مقطع دکتری در رشتۀجامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت، به ­صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مدل طراحی شده حاوی  15 عامل اوقات فراغت، سلیقه و ذائقه، تمایل به تمایز، فراوانی کالا و خدمات فرهنگی، جذابیت، مناسب بودن قیمت کالاها، منحصربه ­فرد بودن، با ارزش بودن، تبلیغات و بازاریابی، چندرسانه‌ای بودن و دسترسی سریع و آسان، سیاست‌گذاری، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی هستند که در 5 سطح طبقه‌بندی شدند.  یافته‌ها نشان می‌دهند از میان این عوامل، ‌اوقات فراغت، تمایل به تمایز، سلیقه و ذائقه، فراوانی کالا و خدمات فرهنگی در بازار، منحصربه ­فرد بودن، کسب اطلاع از آثار هنرمندان و جذابیت و مناسب بودن قیمت از بیشترین تاثیر و محرک و برانگیزنده به شمار می‌آیند.

 
واژه‌های کلیدی: اوقات فراغت، خرید کالاها و خدمات فرهنگی، ISM، نخبگان، مصرف فرهنگی.
متن کامل [PDF 1666 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/21 | پذیرش: 1401/5/13 | انتشار: 1402/4/10
فهرست منابع
1. آکر، دیوید (1386) مدیریت استراتژیک بازار، ترجمۀ حسین صفرزاده و علی اکبر فرهنگی، تهران: پویش.
2. ابوالحسنی، حسین و فرید ارزبین (1389) «بررسی جامعه‌شناختی الگوی مصرف لوازم آرایشی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد آستارا»، فصل نامۀ تخصصی جامعه‌شناسی، دورۀ 5، شمارۀ 2: 25-41.
3. اسلیتر، دن و فرن تونیکس(1390) جامعه بازار (بازار و نظریۀ اجتماعی مدرن)، ترجمۀ حسین قاضیان، تهران: نی.
4. الیاسی، مجید؛ پرده‌دار، فاطمه؛ ترشیزی، سوده؛ خوش فر، غلامرضا و مجید دنکو (1390) «بررسی عوامل مؤثر بر کالاهای فرهنگی در بین جوانان»، مجلۀ جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگی، دورۀ 2، شمارۀ 2: 55-76.
5. اوت آلفرد (1376) مبانی نظریه قیمت، ترجمۀ سید ابراهیم بیضایی، تهران: دانشگاه بوعلی سینا.
6. پی‌یر، بوردیو (1393) تمایز، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
7. پورجبلی، ربابه و عباس خلیلی (1390) «بررسی نقش پایگاه اقتصادی-اجتماعی در مصرف کالاهای فرهنگی (شهر زنجان)»، فصل نامۀ تغییرات اجتماعی- فرهنگی، دورۀ 7، شمارۀ 1: 1-23.
8. پورعمران، سلیمان؛ رحیم‌پور، امید؛ کاظمی، نجمه و لیلا سلیمانی(1397) «توسعۀ پایدار و آموزش فرهنگ مصرف با رویکرد مدیریت فرهنگی و بازاریابی اجتماعی»، اولین همایش ملی مدیریت و اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد.
9. حاجی‌زاده، رویا و ابتسام رضوی دینانی(1394) «مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعۀ موردی: جوانان 18 الی 29 سالۀ شهرستان خوی)، فصل نامۀ مطالعات جامعه‌شناختی، سال هشتم، شمارۀ 29: 93 – 112.
10. حبیبیان، محبوبه (1394) «بررسی عوامل موثر بر خدمات موبایل بانک با تاکید بر متغیر میانجی ارزش ویژه برند-مطالعۀ موردی بانک مسکن استان گلستان»، پایان نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول.
11. جعفری، شیرین؛ رجبی، سمیه، نجفی، زهرا و علی پژهان (1386) «طبقه‌بندی فرهنگ و فراغت ایران»، فصل نامۀ گزیدۀ مطالب آماری، سال 18، شمارۀ 2: 15 – 42.
12. جوانمرد، حبیب‌الله و علی اکبر سلطان‌زاده (1388) «بررسی ویژگی‌های برند اینترنتی و وب‌سایت‌ها و تاثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان (مطالعۀ موردی: خرید محصولات فرهنگی از طریق اینترنت)»، پژوهش نامۀ بازرگانی، شمارۀ 53: 225- 256.
13. چاوشیان، حسن (1381) «سبک زندگی و هویت اجتماعی»، رسالۀ دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه تهران.
14. خادمیان، طلیعه (1388) سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعه‌ای در حوزۀ جامعه‌شناسی فرهنگی و دیباچه‌ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان، تهران: موسسۀ فرهنگی و هنری جهان کتاب.
15. رضایی، علی اکبر و آزاده فوزلو (1398) «شناسایی و طبقه‌بندی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی (مورد مطالعه: بانوان منطقه 22 شهر تهران)»، سومین کنفرانس بین‌المللی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، تهران.
16. رویایی، رمضانعلی و علی رشیدپور (1387) «طراحی و ارائۀ مدل قیمت‌گذاری کالاهای فرهنگی»، مدیریت فرهنگی، سال دوم، شمارۀ اول: 14 - 30.
17. رضوی زاده، ندا؛ یوسفی، علی؛ بهروان، حسین و علی اصغر سعیدی (1396) «موجه سازی مصرف تظاهری»، فصل نامۀ راهبرد فرهنگ، شمارۀ 38: 41 – 69.
18. سعیدنیا، حمیدرضا و مهدی بنی اسدی (1385) «قیمت‌گذاری محصولات صنعتی»، ماه نامۀ تدبیر، شمارۀ 176: 69-72.
19. صحفی، محمد و ایرج قره‌داغی (1393) «بررسی تطبیقی جایگاه محصولات فرهنگی در بین برندهای برتر تبلیغاتی با تاکید بر سند چشم‌انداز 1404»، فصل نامۀ رسانه، سال 25، شمارۀ 3، 55 – 77.
20. عابدینی، صمد و قربان مولایی (1391) «بررسی جامعه شناختی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال»، پژوهش های جامعه شناختی، سال 6، شمارۀ 3: 77-96.
21. فاضلی، محمد (1382) مصرف و سبک زندگی، تهران: صبح صادق.
22. فتحی، سروش و احسان علیخانی (1400) «تبیین جامعه‌شناختی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و کالاهای فرهنگی»، فصل نامۀ صیانت اجتماعی و سرمایۀ فرهنگی، سال 1، شماره 1: 159-193.
23. فردرو، محسن (1378) بررسی نقش پایگاه اقتصادی و اجتماعی در مصرف کالاهای فرهنگی، چاپ اول، تهران: زهد.
24. کاووسی، اسماعیل و علی رشیدپور (1385) «قیمت‌گذاری کالا و خدمات فرهنگی»، فصل نامۀ علمی راهبرد، دورۀ 14، شمارۀ 3: 210- 232.
25. کشوری چرمی، مصطفی (1390) «بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان مشهدی»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
26. محسنی، منوچهر (1379) بررسی آگاهی‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در تهران، تهران: زهد.
27. موسوی، حبیب و فرانک پایدار (1395) «رابطۀ اعتماد، ارزش درک شده و قصد خرید مجدد مشتریان (مطالعۀ موردی: در فروشگاه‌های اینترنتی 5040)»، کنفرانس پژوهش نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، گرجستان.
28. مسعودی، رامین (1390) «اهمیت مدیریت فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف»، مرکز تحقیقات علوم اسلامی، شمارۀ 72: 172- 194.
29. نجف‌بیگی، رضا و زهره حسین‌زادگان(1390) «جهانی شدن و تجارت کالاهای فرهنگی کشور»، هفته‌نامۀ بازرگانی، شمارۀ 15: 47-72.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodakaramian gilan N, Niazi M J, niazi M. Systematic Rreview and Structural-Interpretive Model of Factors affecting the purchase of Cultural Goods and Services (Case Study: Scientific Elites). scds 2022; 11 (1) :73-97
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1483-fa.html

خداکرمیان گیلان ندا، سامانی نژاد محمد جواد، نیازی محسن. مدل ساختاری - تفسیری عوامل موثر بر خرید کالا و خدمات فرهنگی (مورد مطالعه: نخبگان علمی). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1401; 11 (1) :73-97

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1483-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645