تحلیل جامعهشناسانهی ذهنیّت و تجربیّات نسلی در ایران؛ با تأکید بر شیوههای مناقشه و حل آن
|
سیدمهدی اعتمادیفرد  |
|
|
چکیده: (13871 مشاهده) |
«مناقشه» ازجمله اساسیترین شیوههای ارتباطی در جوامع انسانی است
که از دیرباز به اشکال گوناگون متناسب با موقعیّتها و شرایط مختلف تعیّن منحصر به
فردی مییافته است. در ایران، به دلیل میزان مسایل و آسیبها، شیوههای مواجهه و
حلّ نزاعها و مناقشات از وجوه ویژهای برخوردار است. آنچه در این نوشتار مورد
توجه است، تبیین شیوههای مذکور در مراحل مواجهه و حلّ آن با تکیه بر میانجیگیری
نسلی است. پس از بررسی ابعاد مفهومشناختی موضوعات مرتبط با مقاله، نظریات مختلف
مطرح شده است. بر اساس مقدمات نظری مذکور، مدلی از پرسشها به منظور پاسخگویی به مسایل،
طراحی شد. روش اصلی به منظور گردآوری اطلاعات میدانی و تجربی، مصاحبههای عمیق از
افراد مختلف ساکن در شهر تهران با توجه به تعلق به نسلهای سهگانهی جوان(15-29سال)،
میانسال(30-49سال) و پیر(50 سال به بالا) در دو گروه زنان و مردان بوده است. بیش
از چهل و پنج مصاحبه در این زمینه گردآوری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر
اساس اطلاعات بهدستآمده، تجربیات نسلی نقش تعیینکنندهای در شکلگیری ذهنیّت و
شیوهی مواجهه افراد با موقعیتهای مناقشهآلود و استراتژیهای حلّ آن داشته است.
نسلهای جوان، با توجه به شیوههای جامعهپذیری نسلی و ارزشهایی که به تدریج
فرامیگیرند، استراتژیهای دفعیتر و تندتر را برمیگزینند. در حالی که کیفیت
مواجهه در نسلهای بعدتر با گذشت زمان و کسب تجربیات متنوعتر، منجر به انفعال در
حل مناقشات، چشمپوشی یا ساز و کارهای اصلاحی برای از میان رفتن وضعیّت مورد
مناقشه میشود. «نسل» میانجی در کیفیت مواجهه ایرانیان با مناقشه و شیوههای حلّ
آن، تأثیر دارد. |
|
واژههای کلیدی: تجربه نسلی، تضاد، ذهنیّت نسلی، گروههای نسلی، مناقشه |
|
متن کامل [PDF 409 kb]
(1445 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/6/15 | پذیرش: 1391/9/20 | انتشار: 1392/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|