هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی و نیز تعیین نحوه تعامل بین آنها با استفاده از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و از طریق مدلسازی ساختاری تفسیری است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. نمونه آماری 15 نفر از خبرگان دانشگاهی هستند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ماتریسی محقق ساخته است. نتایج نشان داد ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی عبارتنداز دانش، انگیزه، ادراک، استنتاج، انطباق و نفوذ اجتماعی و نیز مهارتهای کلامی و غیرکلامی؛ که با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در پنج سطح تعاملی مختلف قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان داد دانش، انگیزه، ادراک و استنتاج اجتماعی نسبت به سایر ابعاد، قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر توسعه شایستگی اجتماعی دارند. بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر موثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی میشود.
damghanian H. Interactive Model of the Factors Affecting development of Social Competence in Organizational Communication from the perspective of academic experts. scds 2017; 6 (2) :45-74 URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-412-fa.html
دامغانیان حسین، یزدانی زیارت محمد. الگوی تعاملی عوامل موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1396; 6 (2) :45-74