[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2806513
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682182

تعداد کل نویسندگان: 908
نویسندگان غیر تکراری: 833
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 353
مقالات رد شده: 1069
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.43
نرخ رد: 73.98
____
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 215-187 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل اجتماعی موثر بر رفتار انتخاباتی: مورد انتخابات ریاست جمهوری در استان مازندران
یعقوب موسوی ، محمدصادق مهدوی ، یاسر قربانپورگنجی
علوم تحقیقات تهران
چکیده:   (5598 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش مطالعه ی جامعه شناختی تاثیر عوامل اجتماعی بر رفتار انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در استان مازندران است. تحقیق مذکور از نوع توصیفی- تحلیلی و با استفاده از روش پیمایش انجام گرفت. روش گرداوری داده های آن ، پرسش نامه ی محقق ساخته بوده است. جامعه ی آماری مورد مطالعه، زنان و مردان بالای 18 سال تعریف شد و با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بعنوان حجم نمونه تععین و سپس نمونه گیری آماریبه شیوه ی چند مرحله ای انجام شده است. ساختار نظری تحقیق حاضر بر مبنای دسته بندی نظریه های جامعه شناسی مرتبط با موضوع در سه سطح نظریو عملیاتی (خرد، کلان و میانه) دسته بندی شدند. یافته های پیمایش نشان میدهد جنسیت ، وضعیت تاهل، شغل و تحصیلات پاسخگویان از نظر رفتار انتخاباتی باهم تفاوت دارند و از لحاظ تفاوت در مکان زندگی در شهر یا روستا و تاثیر آن بر رفتار انتخاباتی تفاوتی مشاهده نشده است و درامد رابطه ی معکوس و معناداری با رفتار انتخاباتی شرکت کنندگان داشت و متغیرهای مستقل از نوع ترجیحات ارزشی، رسانه، شبکه های اجتماعی، نهادهای اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نظم اجتماعی، هویت ملی و دینی نیز رابطه ی معناداری با رفتار انتخاباتی نشان می دهند. در مجموع نتایج نشان می دهد عوامل اجتماعی خرد نقش کم رنگ تری نسبت به عوامل کلان و میانه دارد.
واژه‌های کلیدی: جامعه‌شناسی انتخابات، رفتار انتخاباتی، عوامل اجتماعی، رأی‌دهی، هویت ملی، اعتماد اجتماعی، شبکه اجتماعی
متن کامل [PDF 529 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/5 | پذیرش: 1398/5/10 | انتشار: 1398/5/10
فهرست منابع
1. 1- اپتر، دیوید ارنست و آندریین، چالرز اف (١٣٨٠)، اعتراض سیاسی و تغییر اجتماعی، ترجمه محمد رضا سعید آبادی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
2. 2- راش، مایکل (١٣٨١)، جامعه و سیاست، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: انتشارات سمت.
3. 3- کلانتری، صمد (١٣٨٠)، تحلیل رفتار انتخاباتی مردم ایران در هفتمین و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شماره ١٦٨-١٦٧، صص ١٧١- ١٦٦
4. 4- امام‌جمعه زاده، سید جواد و همکاران (1392) بررسی رابطه میان دین‌داری و رفتار انتخاباتی، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، سال سوم، شماره هشتم
5. 5- ایوبی، حجت اله (1377) مشارکت انتخاباتی، مشارکت سیاسی مجموعه مقالات، تهران، نشر: سفیر
7. 7- دارابی، علی (1388) رفتار انتخاباتی در ایران: الگوها و نظریه‌ها، تهران، انتشارات سروش
9. 9- رضایی، حسین (1392) نظریه های مشارکت سیاسی با رویکرد انتخابات، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، شماره 5-6، ص 7-41
10. 10- عبداله، عبدالمطلب (1388) سیری در نظریه های رفتار رای دهی فصلنامه خط اول رهیافت انقلاب اسلامی، شماره سوم 78-104
11. 11- عبداله، عبدالمطلب (1391) تحلیل رفتار رأی‌دهی در ایران: مطالعه موردی شهروندان تهران در انتخابات 1387-1388، تهران، دانشگاه امام جعفرصادق (ع)
12. 12- فروغ فرهادیان (1395) بررسی جامعه‌شناختی نقش و جایگاه قومیت در رفتار انتخاباتی (مطالعه موردی: قوم بختیاری)، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران مقطع دکتری جامعه‌شناسی سیاسی
13. 13- قمیشی میمند، عباس (1391) شبکه‌های اجتماعیقومی، اعتماد و رفتار انتخاباتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران
14. تب- لازارسفلد، پل فیلیکس، برناردبرلسون، هاتسل گودت؛ (1382) انتخابات مردم: چگونه مردم در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم می‌گیرند؛ ترجمه محمدرضا رستمی، تهران، تبلور
15. هر- محمدرضا درخشان (1395) عوامل جامعه‌شناختیمؤثر بر رفتار انتخاباتی و الگوی رأی‌دهی در شهرستان خرم‌آباد در دهه چهارم انقلاب اسلامی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، کارشناسی ارشد علوم سیاسی
16. 16- مریم پورعسکری (1394) بررسی چگونگی تأثیر عضویت در فیس‌بوک بر رفتار انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 ایران، دانشگاه تربیت مدرس، مقطع کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، استاد راهنما دکتر محمدرضایی
17. بابایی بائی، علی)1389 )بررسی تاثیر اعتماد اجتماعی بر مشارره سیاسی: ملاهع موردی افراد 20سال و بااتر شهر بابل، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاا مازندرا ن
18. باستانی، سوسن ، اعظام ازاده منصوره، سلطانی فاطمه)1388 )شبکه های اجتماعی و رفتارهای رای دهی جوانان شهر مشهد، مجلا جامعا شناسای ایارا ، دورا دها ، شامارا 3 ،2
19. پورا ن اصل، خداداد )1391 )بررسی عوامل موثر بر رفتار انتخاباتی شهرستان بهمئی: بررسی موردی بررسی رفتار انتخاباتی مجلس هشتم شورای اسلامی، پایا نام ر ارشناسی ارشد دانشگاا اصفهان
20. عیو ضاای، رحاا ی )1388 )تاثیر رسانه بر رفتارهای انتخاباتی، فصلنامه پژوهشهایرتباطی ، ساب شانبده ، ص 157-1
21. .کشاورز، زهارا سادات، رباانی خوراسااگانی عل ی، یزد خواستی، بهجت )1393 ) نقش رسانه های ملی در رفتار انتخاباتی شهر وندان شهر اصفهان، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 3
22. فریدونیان ، زهرا)1389 )بررسی عوانل موثر بر الگوهای رفتاری انتخاباتی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان )مطالعه تلفیقی دانشاجویا ن دختر و پسر(، دانشا دا ادبیار و علوا انسانی، بهمن 1389
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosavi Y, mahdavi M, ghorbanpourganji Y. Social factors affecting electoral behavior: Presidential election in Mazandaran province. scds 2019; 8 (1) :187-215
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-734-fa.html

موسوی یعقوب، مهدوی محمدصادق، قربانپورگنجی یاسر. عوامل اجتماعی موثر بر رفتار انتخاباتی: مورد انتخابات ریاست جمهوری در استان مازندران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (1) :187-215

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-734-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645