هدف اصلی این نوشتار، بررسی وضعیت پایبندی به هویت
فرهنگی اعضای شبکهی اجتماعی فیس بوک با مطالعهی موردی دانشجویان مقطع کارشناسی
رشتههای علوم انسانی دانشگاه تهران است.
مقالهی حاضر این مسأله را بررسی
میکند که وضعیت پایبندی دانشجویان عضو شبکهی اجتماعی فیس بوک، با توجه به مؤلفهها
و شاخصهای هویت فرهنگی در فیس بوک چگونه است؟ این مقاله از نوع اکتشافی و حاصل یک
پژوهش پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای
علوم انسانی دانشگاه تهران است. تکنیک گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه و
نظریههای مورد استفادهی ساختارگرایی آنتونی گیدنز و بازنمایی استوارت هال است.
یافتههای پژوهش بیان کنندهی آن است که در جامعهی مورد بررسی عضویت و مشارکت
زنان مجرد در ردهی سنی20 تا 22 سال در مقایسه با مردان
در فیس بوک بیشتر است. احساس تعلق به خط و زبان فارسی، دوستی بر اساس ارزشها و
هنجارها، انتخاب شیوهی پوشش وآرایش مطابق ارزشها و هنجارها، احترام به فرهنگ و
ملیتهای مختلف در یادداشتها و نظرها در فیس بوک حکایت از پایبندی دانشجویان به
هویت فرهنگی در فیس بوک دارد و از سوی دیگر عدم توافق دانشجویان برتعلق شان به
هنجارهای دینی- ملی و تمایل کم آنها در استفاده از نشانهها و احادیث دینی، علاقهمندی
به یادگیری اصطلاحات زبانی رایج در فیس بوک حکایت از عدم پایبندی دانشجویان به
هویت فرهنگی دارد که نشان دهندهی این است که محتوای هویت فرهنگی دانشجویان در فیس بوک در
محک ارزیابی، تغییر، مقایسه و انتخاب واقع میگردد..