[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 85-108 برگشت به فهرست نسخه ها
گسترش کمی دانشگاه‌ها در ایران و تحولات اجتماعی فرهنگی؛ عاملیت اجتماعی دختران دانشجو
زهرا رشیدی، سمیه فریدونی
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (2594 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف واکاوی عاملیت اجتماعی دختران دانشجو در گذار تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه که در ازای گسترش کمّی دانشگاه‌های طی نزدیک به دو دهه‌ی گذشته در ایران رخ داده، در سپهر فلسفی تفسیر گرایی و رویکرد کیفی، با استفاده از روش پدیدارشناسی است. ابزار جمع‌آوری داده مصاحبه‌ی عمیق بدون ساختار بود. مشارکت‌کنندگان 60 نفر از سه گروه اعضای هیات علمی، فعلان اجتماعی و دختران دانشجو از چهار استان گیلان، قم، کردستان و سیستان و بلوچستان بودند که با راهبردهای نمونه گزینی هدفمند در دست رس و نمونه گزینی با حداکثر تنوع برگزیده شدند. داده‌ها بر اساس راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی تحلیل شده و  و از راهبردهای بازبینی اعضا و چند سویه سازی منابع برای افزایش صحت پژوهش استفاده شده است.یافته‌ها نشان می‌دهد اگرچه برخی از مشارکت کنندگان برخی «آسیب‌های ناشی از آموزش‌های دانشگاهی زنان» را  جدی می دانند اما با این حال به باور آن ها، دگرگونی ها در حوزه ی زنان و تغییرات اجتماعی که در گرو عاملیت اجتماعی زنان به وجود آمده نقطه ی عطف پیامد های حاصل از افزایش دسترسی آموزش عالی در کشور است.«دگرگونی باورها»،«سبک جدید زندگی برای زنان»،«کم‌رنگ شدن کلیشه‌های جنسیتی»،«درک هویت جدید برای دختران» و «افزایش احساس توانمندی» از نمونه‌های این دگرگونی‌ها هستند.
 
واژه‌های کلیدی: عاملیت اجتماعی، دختران دانشجو، تحولات اجتماعی فرهنگی، گسترش کمی آموزش عالی
متن کامل [PDF 483 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/1 | پذیرش: 1398/7/18 | انتشار: 1398/5/10
فهرست منابع
1. آمارهای سالانه آموزش عالی (1397). موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
2. باقری، خسرو. سجادیه، نرگس (1384) عاملیت آدمی از دیدگاه ریچارد رورتی و پیامدهای آن در تربیت اجتماعی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی.13(4):111-132.
3. رحمانی. جبار، طیبی‌نیا. مهری (1395) انگیزش های نویافته تحولات هویتی زنان در آموزش عالی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. 9(2): 129-101.
4. صالحی عمران، ابراهیم (1383). دیدگاه‌های نظری توسعه آموزش عالی. دوماهنامه دانشور. 11(5): 68-55.
5. فراستخواه، مقصود (1396) گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران. نشر آگاه. تهران
6. فریدونی، سمیه (1394) روایت دختران از زندگی دانشگاهی؛ نظریه‌ی بومی تواناسازی زنان از طریق آموزش عالی. انتشارات جامعه‌شناسان. تهران
7. فریدونی، سمیه(1396). پیامدهای اجتماعی گسترش کمّی آموزش عالی؛ نظریه‌ایی داده بنیاد. طرح پژوهشی. موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
8. گروه نویسندگان(1395). بررسی تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران. موسسه مطالعات. مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. بهار.
9. مرادی، علی (1397) مطالعه جامعه‌شناختی عاملیت زنان: مورد مطالعه شهر کرمانشاه. فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصاد و توسعه. 7(1): 182-151.
10. کشاورز، خدیجه )1397 )رویای ناتمام؛ تجربهی زیستهی دختران در دانشگاههای ایران، تهران: انتشارات پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rashidi Z, fereidouni S. Higher Education Expansion in Iran and Socio-Cultural Transformation; Agency of Female students. scds. 2019; 8 (1) :85-108
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-786-fa.html

رشیدی زهرا، فریدونی سمیه. گسترش کمی دانشگاه‌ها در ایران و تحولات اجتماعی فرهنگی؛ عاملیت اجتماعی دختران دانشجو. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (1) :85-108

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-786-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312